AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har prøvd absolutt alle tips og kjerringråd rundt dette temaet. Ta på løsnegler, bruke "GoNegl"(smøres på/rundt neglene og gir vond smak i munnen om du tygger på neglene), bare bite 1 negl mens jeg lar de andre gro, osv osv... Jeg biter ikke bare neglene, men også huden rundt. Det ser het forferdelig i perioder hvor jeg bare driter i hvordan neglene mine ser ut. Jeg blir helt gæren om jeg ser en hudflik som stikker ut rundt neglen, da MÅ jeg bare bite den av, som oftest resulterer i at det blir et sår og jeg begynner å blø. Prøver å ha med meg neglefil hvor enn jeg går, men om jeg glemmer det og en negl brekker MÅ jeg bare bite den av. Og så får jeg hekta igjen og begynner å bite ned de andre. Jeg har forsøkt å være veldig obs på dette, latt fingrene mine være i fred i noen uker og de blir veldig flotte da, lange fine negler og huden rundt neglen får tid til å leges. Men så fort jeg begynner å bite på en finger biter jeg ned de andre også. Smører meg ofte med håndkrem og neglebåndskrem, men hjelper ikke. Det som har hjulpet meg og litt og gjort meg mer klar over problemet mitt er at jeg har begynt å jobbe på et parfymeri, og alle kollegaene mine har vakre velstelte negler. Det blir et handicap i jobben min da jeg ikke liker at kunder ser de stygge neglene mine. Må jeg hjelpe de med et produkt prøver jeg å gjemme fingrene mine så det ikke ser. Hva skal jeg gjøre??? Alle er vel enig om at nedbitte negler ikke er noe pent når man jobber i en butikk? Anonymous poster hash: e4c31...6f3
Gjest Gjest_Erica Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Ja, kjenner til problemet. Som tenåring bet jeg slik du beskriver, negler og huden rundt, men da jeg ble tvangsinnlagt på psyk.akutt i 5 mnd., sluttet jeg av en eller annen grunn. Vet ikke hvorfor. Istedenfor å klippe neglene, biter jeg de av, men ikke mer enn at det ser ut som om de er klippet. Men om jeg ser en hudbit som stikker ut - ja, da MÅ jeg bite i den og jeg blør Beklager, har ikke noe råd til deg, men du er ikke alene
Minya Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 (endret) I og med at neglebiting ofte oppstår i barneårene under stressende omstendigheter, selv begynte jeg å bite negler under mine foreldres skilsmisse da jeg var fire, er det klassifisert som en tvangshandling. Du kan forsøke å få hjelp fra psykolog/psykiater/samtaleterapeut, men du kan også alliere deg med en venn eller kollega for å prøve aversjonsterapi. Aversjonsterapi funker på den måten at hver gang du begynner med neglebitingen eller den aktuelle tvangshandlingen, kan vennen/kollegaen feks klaske deg i skulderen med en sammenrullet avis, sprute vann på deg med en spruteflaske, skremme deg og andre lett ubehgagelige ting. For noen fungerer dette eksepsjonelt godt, da neglebitingen eller den aktuelle tvangshandlingen fører til at hjernen over tid assosierer det med noe vondt, kjipt, irriterende eller fælt. Noe som da medfører at man gjør den uønskede handlingen sjeldnere og sjeldnere. Du kan også begynne å putte en krone på et norgesglass hver gang du biter og skrive på glasset at om du klarer å slutte å bite i feks en uke, to uker, en måned eller lignende, så får du lov å bruke pengene i glasset til noe fint. Men mest av alt må du gjøre deg selv bevisst på at du biter negler og prøve å ta grep hver gang du får en intens trang til å bite. Fortell deg selv at det er en unødvendig og vond handling som bare medfører kjipe ting. Det blir ikke dommedag om du ikke biter av den lille fliken. Klipp den heller forsiktig bort med en neglesaks. Avled deg selv med andre ting for å ta oppmerksomheten bort fra fingrene. Og lykke til. Edit; Har du problemer med at neglene brekker, klipp dem så langt ned at de ikke vil brekke av vanlig arbeid. Hold den hvite neglekanten nede på to millimeter eller der omkring. Endret 21. mai 2014 av Minya
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har samme problemet. Det er diagnostisert som OCD. Man kan gå i atferdsterapi for det hos en psykolog. Det kan hjelpe å prøve å erstatte bitingen med en annen atferd, som å file neglene i stedet for å bite. Ha alltid en neglefil med deg, eventuelt også en saks til å klippe av fliker. Prøv å tenke på hvilke situasjoner du biter mest. Og hvorfor (er det for å takle stress, angst, selvskading eller tvang?). Sakte så kan man bli bedre. Det kan ta tid om man har bitt lenge. Neglene vil jo også bruke tid på å vokse ut.Anonymous poster hash: 15863...f57
woy Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har prøvd absolutt alle tips og kjerringråd rundt dette temaet. Ta på løsnegler, bruke "GoNegl"(smøres på/rundt neglene og gir vond smak i munnen om du tygger på neglene), bare bite 1 negl mens jeg lar de andre gro, osv osv... Jeg biter ikke bare neglene, men også huden rundt. Det ser het forferdelig i perioder hvor jeg bare driter i hvordan neglene mine ser ut. Jeg blir helt gæren om jeg ser en hudflik som stikker ut rundt neglen, da MÅ jeg bare bite den av, som oftest resulterer i at det blir et sår og jeg begynner å blø. Prøver å ha med meg neglefil hvor enn jeg går, men om jeg glemmer det og en negl brekker MÅ jeg bare bite den av. Og så får jeg hekta igjen og begynner å bite ned de andre. Jeg har forsøkt å være veldig obs på dette, latt fingrene mine være i fred i noen uker og de blir veldig flotte da, lange fine negler og huden rundt neglen får tid til å leges. Men så fort jeg begynner å bite på en finger biter jeg ned de andre også. Smører meg ofte med håndkrem og neglebåndskrem, men hjelper ikke. Det som har hjulpet meg og litt og gjort meg mer klar over problemet mitt er at jeg har begynt å jobbe på et parfymeri, og alle kollegaene mine har vakre velstelte negler. Det blir et handicap i jobben min da jeg ikke liker at kunder ser de stygge neglene mine. Må jeg hjelpe de med et produkt prøver jeg å gjemme fingrene mine så det ikke ser. Hva skal jeg gjøre??? Alle er vel enig om at nedbitte negler ikke er noe pent når man jobber i en butikk? Anonymous poster hash: e4c31...6f3 Dette er typisk tegn på næringsmangel: neglene innehar mye næring! Sørg for å få i deg alle essensielle næringsstoffer, særlig mineraler, så vil "pica`en" forsvinne.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Dette er typisk tegn på næringsmangel: neglene innehar mye næring! Sørg for å få i deg alle essensielle næringsstoffer, særlig mineraler, så vil "pica`en" forsvinne. Ehhh? Pica?Anonymous poster hash: 15863...f57
woy Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Ehhh? Pica?Anonymous poster hash: 15863...f57 http://no.wikipedia.org/wiki/Picasyndromet
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/Picasyndromet Selv biter jeg ikke negler for å spise dem. Det er selve bitingen, den litt vond-gode smerten og det beroligende aspektet ved det som opprettholder problemet hos keg (er ikke ts). Samt at jeg ikke takler noe som stikker ut. Men neglebitene spyttes ut, de spises ikke Anonymous poster hash: 15863...f57
woy Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Selv biter jeg ikke negler for å spise dem. Det er selve bitingen, den litt vond-gode smerten og det beroligende aspektet ved det som opprettholder problemet hos keg (er ikke ts). Samt at jeg ikke takler noe som stikker ut. Men neglebitene spyttes ut, de spises ikke Anonymous poster hash: 15863...f57 Dette er jo et godt eksempel på pica! Typisk mineralmangel!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå