Gå til innhold

kontrakt for privat lån


Gjest iGirl

Anbefalte innlegg

Gjest iGirl

Håper på litt hjelp fra dere her..

Jeg skal låne bort en ganske stor sum til noen privat og ønsker å sette opp en enkel kontrakt/avtale for å være sikker på at begge parter er enige om rammene for lånet.

Hva burde jeg tenke på å få med i denne kontrakten?

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Hmm de kontrakene på linkene over var frytkelig generelle. Jeg ønsker ikke fullt så "formelle" rammer rundt lånet, bare nok til å sørge for at jeg har alt mitt på det rene, juridisk sett. Så da burde jeg vel ha med navn på begge parter, avtale om tilbakebetaling, og signaturer.. men holder egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føelr at det er mye å kommer trekkende med en slik formell kontrakt ville jeg sagt at "dette var noe jeg fant på nett".

Om du fremdeles synes det er for mye kan du jo stryke endel av rentepunktene og lovreferansene.

Da ville jeg tatt utgangspunkt i denne og strøket til den ser slik ut som du vil ha den:

1. Personalia:

Undertegnede;.................................................................................................

Fødselsnummer;................................................................................................

Adresse;......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................

erkjenner herved å være blitt skyldig _____________________________, med tillegg av renter og omkostninger.


2. Betaling.

Gjelden betales i sin helhet den ___________dato, eller

Gjelden betales i ___ månedlige terminer à kr. ___________,-

Jeg samtykker herved i at terminbeløpene, kr. ___________,- pluss renter betales ved trekk i lønn.

Gjelden forfaller i sin helhet, ______________________________________________________.


Merk: Blir gjelden eller et enkelt avdrag ikke betalt i rett tid, er hele gjeldsbeløpet straks forfalt til betaling og kan inndrives uten søksmål etter reglene i Tvangsfullbyrdelsesloven av 26 juni 1992 nr. 86 § 7-2 bokstav a.
Det samme gjelder hvis det overfor meg blir tatt ut tvangsfullbyrdelse, eller jeg avgår ved døden, søker akkord, foretar skritt som i konkurstilfelle kan medføre ansvar, oppretter ektepakt eller tar fast bopel utenfor Norges grenser.
3. Spesifisering av lånebeløp:
Kr: ..............................................,- i bokstaver: ............................................................

I tillegg betales følgende renter:

.........% p.a. av det til enhver tid skyldige, men uforfalte beløp.

Merk: Blir gjelden samt rentene ikke betalt ved forfall, påløper rente i henhold til Forsinkelsesrenteloven av
17 des. 1976 nr. 100 §2 og §3.

.................................., den .....................

................................................................
(Debitors underskrift)

Det bekreftes herved at ovenstående har undertegnet gjeldsbrevet i vårt / mitt nærvær:

Vitne 1:....................................................................

Fødselsdato: ...................................................................

adresse:
.................................................................... ....................................................................
....................................................................

Vitne 2:....................................................................

Fødselsdato: ...................................................................

adresse:
.................................................................... ....................................................................
....................................................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Om du føelr at det er mye å kommer trekkende med en slik formell kontrakt ville jeg sagt at "dette var noe jeg fant på nett".

Om du fremdeles synes det er for mye kan du jo stryke endel av rentepunktene og lovreferansene.

Da ville jeg tatt utgangspunkt i denne og strøket til den ser slik ut som du vil ha den:

Ja det er forsåvidt sant, jeg kan jo bare si at "denne er litt voldsom, men jeg fant den på nett så da tenkte jeg at vi like gjerne kan bruke den". Jeg vil jo ikke at vedkommende skal få følelsen av at jeg ikke har tillit til at jeg skal få igjen pengene, det handler mer om å gjøre ting litt "ordentlig".

Tusen takk for svar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke hvor stor summen er eller hvem som skal låne, men å gjøre en god jobb nå kan spare både deg og lånetaker konflikter i fremtiden. Det beste er å ha en klar avtale som ingen kan krangle på.

Om du ikke har det kan du i verste fall risikere både forholdet og pengene. Du gjør den andre personen en stor tjeneste, da skal ikke han/hun krangle på at du vil ha det ryddig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Du sier ikke hvor stor summen er eller hvem som skal låne, men å gjøre en god jobb nå kan spare både deg og lånetaker konflikter i fremtiden. Det beste er å ha en klar avtale som ingen kan krangle på.

Om du ikke har det kan du i verste fall risikere både forholdet og pengene. Du gjør den andre personen en stor tjeneste, da skal ikke han/hun krangle på at du vil ha det ryddig.

Det er snakk om ca 20.000. Vedkommende er i nær omgangskrets/familie. Det er snakk om en nødsituasjon hvor jeg ble spurt om hjelp. Vedkommende kan ikke gi meg en dato for tilbakebetaling, bortsett fra "så snart som mulig". Jeg er usikker på hvordan jeg skal formulere dette i en kontrakt. Kanskje burde jeg formulere at lånet skal være tilbakebetalt i sin helhet innen "da-og-da"?

Jeg kjenner at jeg er litt betenkt.. ønsker virkelig ikke å ødelegge forholdet jeg har til personen. Tenker derfor at rammene for lånet burde være så ryddig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv et skikkelig gjeldsbrev, for da er foreldelsesfristen 10 år. Det er også lurt å ha en dato å forholde seg til, men du kan gjerne sette den langt fram i tid.

Det er lett å tro at dette er en person du kjenner og at ting ordner seg, men man vet aldri hva som kan skje. Jeg mener også at det er bedre for den som skal betale tilbake å ha en dato. Da slipper vedkommende å stresse eller ha dårlig samvittighet før den tid.

Anonymous poster hash: a6af9...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Skriv et skikkelig gjeldsbrev, for da er foreldelsesfristen 10 år. Det er også lurt å ha en dato å forholde seg til, men du kan gjerne sette den langt fram i tid.

Det er lett å tro at dette er en person du kjenner og at ting ordner seg, men man vet aldri hva som kan skje. Jeg mener også at det er bedre for den som skal betale tilbake å ha en dato. Da slipper vedkommende å stresse eller ha dårlig samvittighet før den tid.

Anonymous poster hash: a6af9...7ed

Veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den ‎21‎.‎05‎.‎2014 at 14.54, Gjest iGirl skrev:

Hmm de kontrakene på linkene over var frytkelig generelle. Jeg ønsker ikke fullt så "formelle" rammer rundt lånet, bare nok til å sørge for at jeg har alt mitt på det rene, juridisk sett. Så da burde jeg vel ha med navn på begge parter, avtale om tilbakebetaling, og signaturer.. men holder egentlig det?

Hei  Jeg har gjort det samme med sønnen min  Lurt å bruke en kontrakt man finner på nettet.  Ha en sluttdato for når det skal være ferdig betalt.   Det holder det du sier, men sørg for underskrift  to utenforstående myndige personer, eller tinglys det. Da er det juridisk bindende, Man vet aldri hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kontrakten er bindende har du liten mulighet til å inndrive pengene. 

Du må ta pant i et eller annet som kan fungere som sikkerhet. 

Uten sikkerhet er kontrakten ikke verdt mye. Du vil måtte gå til retten for å få tilbake pengene. 

Hvorfor kan ikke vedkommende låne i banken? Hvis banken ikke vil gi lån, bør heller ikke du gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, May 20, 2014 at 21.29, Gjest iGirl skrev:

Håper på litt hjelp fra dere her..

 

Jeg skal låne bort en ganske stor sum til noen privat og ønsker å sette opp en enkel kontrakt/avtale for å være sikker på at begge parter er enige om rammene for lånet.

 

Hva burde jeg tenke på å få med i denne kontrakten?

 

Takk for tips!

Du bør ha med innen og dato for siste innbetaling. Vær klar over at du står sist i køen om personen ikke har kr. Beklager iallefall om å få se siste ligning. Der står gjelden personen har fra før.

Dessuten kan dere lage en avtale i banken hvor vedkommende blir trekt hver mnd

Anonymkode: 0c1f3...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid litt pes å skrive et gjeldsbrev. Men man kan bruke en autorisert bankfunksjonær, det gjorde vi. Dere begge kan gå i banken å få 2 vitner der :) 

Anonymkode: 5a18b...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...