Gå til innhold

Bilkjøp for dummies


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første bil, og titter rundt på finn.no. Har ikke særlig egenkapital, så tenkte å ta opp lån for rundt 100.000. Vi er et ungt ektepar med to barn, og en av oss er student. Ikke de høyeste inntektene med andre ord.

Hva er det jeg burde passe på? At bilen ikke er så gammel? Hvor langt den har kjørt? Eller er det lureste å heller kjøpe en ny bil, og heller betale litt ekstra?

Vi må ha en romslig bil, jeg har mest lyst på SUV, men med den prisklassen vi ønsker, er det da "mer for pengene" med en stasjonsvogn?



Anonymous poster hash: 3a303...8a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil ikke lønne seg å kjøpe helt ny bil. 2-3 år gammel er vel det som anses å være mest lønnsomt (bil er aldri lønnsomt).

Hvis du skal ha familiebil vil jeg ikke anbefale dere å kjøpe en SUV, da disse ofte har dårligere med bagasjeplass.

I prisklassen 100.000,- er det dog ikke så mange biler i 2-3 års-klassen som er tilgjengelig så enten slenge på 50.000,- til for å ikke få en for gammel bil med alt for mange kilometer.

Vil tippe på at bil mellom 2006-2009 vil være aktuelt i prisklassen mellom 100 og 150.000,-. Kilometerstanden bør ikke være over 100.000.

Bilene det er snakk om blir mest sannsynligvis VW Passat, Skoda Octavia, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på stasjonsvogn. 2-4 år gamle, og har gått under 100 000 km. Kjørelengden har mer å si enn alderen på bilen, men enkelte banker krever at alderen på bilen + antall nedbetalingsår på billånet ikke skal overstige X antall. Skandiabanken opererer med 10 år tror jeg. Det vil si, er bilen 6 år gammel så må nedbetalingstiden på lånet være 4 år max.



Anonymous poster hash: 8094e...9cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med en bruktbil er å påse at den har fått det vedlikeholdet den trenger: Servicehefte, og en god synskontroll er viktig. Se etter om bilen er velpleid. Bruk ikke hele beløpet ditt på kjøpet! Det vil alltid være noe vedlikehold like rundt hjørnet. Hvor viktig er trygghet? Hvor viktig er økonomi?

Vil du ha SUV bare for plassens del eller også pga firehjulstrekk? Vil du ha en bil med mye plass i, se etter sjusetere. Det fins alt mulig rart, men to veldig pålitelige og ofte oversette biler kan være glimrende kjøp:

Dyrere og stort: Mitsubishi Grandis. EKSEMPEL

Dette er en bil som skulle ta opp konkurransen med Toyota Previa, som er klassens konge og utenfor din økonomi. Mitsubishi er billigbiler, så man må alltid være litt på vakt - høre på girkassen om den lirer, sjekke at alt henger på plass fortsatt, se etter rust. Men Grandis har et ganske godt rykte. Billig i drift.

Gjerrig og superpålitelig: Honda Stream. EKSEMPEL

Honda lager verdens mest pålitelige biler, og denne her er basert på Civicen. Utrolig sjelden, men veldig grei for småbarnsfamilier. 7 plasser, 0,7l/mil i forbruk, sjelden mye utstyr som kan gå i stykker. Sjekk for rust.

Mazda 5 er også å anbefale, men de har noen store problemer som gjør at du bør lese deg opp eller ta med en ekspert.

Når det gjelder firehjulstrekk så kan du se deg om etter Subaru Forester eller div Volvo med firehjulstrekk. Men vær obs på at slike biler gir doble vedlikeholdskostnader når det kommer til drivsystemet, opplagt, og du må ikke kjøpe slik bil med mindre du trenger det. Det er å kaste penger ut av vinduet.

Stasjonsvogner er det enkleste alternativet, med et stort marked. Jeg heller ofte mot å kjøpe de mer sjeldne bilene, da kan du som regel prute 25% eller av en allerede lav pris. Honda Stream som er nevnt overfor er et eksempel: En tilsvarende 5 seter Civic er dyrere, selv om den har mye mindre å by på. Rett og slett fordi dette er et mer "levende" marked. Noen som vil selge en Stream må enten velge en lav pris, eller vente kjempelenge på rett selger.

Av stasjonsvogner ville jeg ha anbefalt Toyota Avensis (privatkjøp - forhandlere tar enorme påslag pga stor etterspørsel), Volvo V70 (også veldig populær) eller noe mer sjeldent som Mazda 6, Honda Accord eller Nissan Primera. Sistnevnte er ikke like pålitelig, men nettopp derfor er de heller ikke verdt så mye.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...