Gå til innhold

USA, Australia, eller BI?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil normalt sett ikke anbefale BI, men alternativene er ikke akkurat noe særlig. Mange tar en hel grad i enten USA eller Australia og får deretter problem med å begynne på master her hjemme uten å gjerne måtte ta ekstra fag ved høyskole/universitet her til lands. Kjenner noen slike mennesker og de har det ikke akkurat lett med å skaffe seg jobb heller, siden de mangler kontaktnetverket.

Hvorfor ikke velge et godt alternativ i Europa, f.eks CBS eller SSE?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil normalt sett ikke anbefale BI, men alternativene er ikke akkurat noe særlig. Mange tar en hel grad i enten USA eller Australia og får deretter problem med å begynne på master her hjemme uten å gjerne måtte ta ekstra fag ved høyskole/universitet her til lands. Kjenner noen slike mennesker og de har det ikke akkurat lett med å skaffe seg jobb heller, siden de mangler kontaktnetverket.

Hvorfor ikke velge et godt alternativ i Europa, f.eks CBS eller SSE?

Kan jeg spørre hvorfor? Lurer helt oppriktig, uavhengig av at jeg selv har gått der :) BI har jo nettopp blitt akkreditert som en "triple crown"-handelshøyskole, så den holder høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare nevne at både Bjørknes, GoStudy og Sonor hjelper studenter med studieopphold i utlandet likt som Kilroy, men de har andre skoler du kan velge mellom også :)

Jeg får hjelp av Sonor til å komme meg inn på en master i Australia, de var den eneste som hadde avtale med den skolen jeg ville gå på.

http://sonor.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sikkert valgt USA. Hadde ærlig talt ikke orket varmen i Australia. Med såpass fint vær hadde nok en soltørst nordmann ikke fått studert særlig mye. Været er for all del flott i California også, men føler det er mer "nedtonet". Skjønner godt at du ikke vil gå i Hønefoss - hadde ikke jeg villet heller.



Anonymous poster hash: a4506...2f8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA.

De som velger Australia blir ikke tatt like alvorlig. Det er ferie for mange, like Bali. I USA har du muligheten til å fylle dit solbehov (som virker litt for sterkt...) uten at det går like mye på kompromiss med utdannelsen.

Men hvorfor vurderer du kun denne skolen? Det er bedre skoler på vestkysten dersom du har karakterene.

Anonymous poster hash: 52a80...9bf

Veldig sant! Det kan være det beste/tyngste studiet ever, men når folk ser noe fra Australia på vitnemålet tenker de surfe- og feste universitet med en gang...

Anonymous poster hash: d4526...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor? Lurer helt oppriktig, uavhengig av at jeg selv har gått der :) BI har jo nettopp blitt akkreditert som en "triple crown"-handelshøyskole, så den holder høy kvalitet.

Min venninne som er rekrutterer sier at hun alltid legger BI søkerne nederst i bunken, for da går hun ut fra at de ikke kom inn på vanlige universiteter og høyskoler pga karakterer....

Anonymous poster hash: d4526...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venninne som er rekrutterer sier at hun alltid legger BI søkerne nederst i bunken, for da går hun ut fra at de ikke kom inn på vanlige universiteter og høyskoler pga karakterer....

Anonymous poster hash: d4526...586

Da er hun uskikket for jobben sin, og lar egne fordommer gå foran arbeidsgivers beste. Heldigvis stemmer ikke dette for de seriøse arbeidsgiverne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Min venninne som er rekrutterer sier at hun alltid legger BI søkerne nederst i bunken, for da går hun ut fra at de ikke kom inn på vanlige universiteter og høyskoler pga karakterer....

Anonymous poster hash: d4526...586

Wow, snakk om å være en dårlig rekrutterer da. :sjokkert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, snakk om å være en dårlig rekrutterer da. :sjokkert:

Er jo ikke det når hun har over 300 kvalifiserte søkere, derav mange fra NHH og NTNU, jeg skjønner godt at hun prioriterer de....

Anonymous poster hash: d4526...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det ja, derfor jeg er så usikker.. oh, jeg betaler jo ingenting, så hvordan har det seg at de får betalt? Har alltid lurt på det:S

Karakterene mine ligger på rundt 4, skal se gjennom stipendlista, takk:)

Det som er, er at de fleste øk og admin skolene her i Norge krever over 4,3 i snitt, med mindre jeg vil til f. eks Hønefoss og Kongsberg osv. Men er veldig lite keen på å tilbringe studietiden min i Hønefoss altså.

Anonymous poster hash: d84a6...9c9

Da har de nok avtaler med lokale rekrutterere. Høyere utdanning er en business i USA, det er også veldig sterkt hiearkisk mtp hvilke universiteter er bedre enn andre - i mye høyere grad enn i Norge (selv om det er noen institusjoner i Norge som også anses som mer prestisjetunge).

Samtidig - siden du ikke har allverden av karaktersnitt kan det hende du har egentlig ikke mulighet å være så veldig selektiv, hvis ikke du har et veldig bra CV med mye annet spennende. Men jeg ville i alle fall utforske muligheter mye mer før jeg hadde gått for selskaper som Kilroy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Er jo ikke det når hun har over 300 kvalifiserte søkere, derav mange fra NHH og NTNU, jeg skjønner godt at hun prioriterer de....

Anonymous poster hash: d4526...586

Ettersom BI Nydalen ofte anses som på linje med NHH av de som har peiling er hun litt idiot om hun ikke vurderer dem. Hun kan gå glipp av den perfekte kandidat, og det basert på hva? Rykter og fordommer? Uffda... :ler:

BI foran NHH på rangering

(Nei, er ikke BI-student selv, men blir litt oppgitt når folk som burde vite bedre ikke har peiling. Menmen, det er deres tap, BI-studentene sliter ikke...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke det når hun har over 300 kvalifiserte søkere, derav mange fra NHH og NTNU, jeg skjønner godt at hun prioriterer de....

Anonymous poster hash: d4526...586

Det der sier så mye om deres trangsynthet, og uvitenhet. Tror du for eksempel "hvem som helst" kommer inn på siv.øk på BI? Eller master i det hele tatt? Alle mastere har 3.5 som snitt (altså svak B fra bachelor), og siv.øk har krav om nærmere 50 poeng fra vgs.

Dessuten er det da mer "prestisje" å gå på BI enn høgskolen i Volda? Mange av dagens næringslivsledere er utdannet fra BI. Det er få steder det er særlig med krav for å komme inn, utenom NHH.

Endret av Lista
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare nevne at både Bjørknes, GoStudy og Sonor hjelper studenter med studieopphold i utlandet likt som Kilroy, men de har andre skoler du kan velge mellom også :)

Jeg får hjelp av Sonor til å komme meg inn på en master i Australia, de var den eneste som hadde avtale med den skolen jeg ville gå på.

http://sonor.no/

Har nettopp sendt dem en email, takk!

Anonymous poster hash: d84a6...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sikkert valgt USA. Hadde ærlig talt ikke orket varmen i Australia. Med såpass fint vær hadde nok en soltørst nordmann ikke fått studert særlig mye. Været er for all del flott i California også, men føler det er mer "nedtonet". Skjønner godt at du ikke vil gå i Hønefoss - hadde ikke jeg villet heller.

Anonymous poster hash: a4506...2f8

Temperaturen er nesten lik da, eneste store forskjellen er at Cali har tørr fuktighet, mens det er utrolig fuktig i Australia. Hvis du bare skulle sett på universitetet, hvilket land hadde du valgt da?

Anonymous poster hash: d84a6...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant! Det kan være det beste/tyngste studiet ever, men når folk ser noe fra Australia på vitnemålet tenker de surfe- og feste universitet med en gang...

Anonymous poster hash: d4526...586

Gjelder dette alle arbeidsgivere? Er man nødt til å dra til kjedelige land for å kunne få en god CV? lol?

Anonymous poster hash: d84a6...9c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har de nok avtaler med lokale rekrutterere. Høyere utdanning er en business i USA, det er også veldig sterkt hiearkisk mtp hvilke universiteter er bedre enn andre - i mye høyere grad enn i Norge (selv om det er noen institusjoner i Norge som også anses som mer prestisjetunge).

Samtidig - siden du ikke har allverden av karaktersnitt kan det hende du har egentlig ikke mulighet å være så veldig selektiv, hvis ikke du har et veldig bra CV med mye annet spennende. Men jeg ville i alle fall utforske muligheter mye mer før jeg hadde gått for selskaper som Kilroy.

Hmm kan nok hende det ja. Har tatt kontakt med Sonor, og har sett litt på James Cook University i Australia, samt Westminster college i Salt Lake city. James Cook var litt dyrere enn University of Sunshine Coast, men virker mye mer anerkjent. Salt Lake er 30,000 per akademisk år. Men det er vel litt billigere å bo der enn Australia?

Men legger ikke arbeidsgiveren mer vekt på en evt. Master, enn bachelor? Om jeg f. eks har en CV der jeg tok Bachelor i Australia, så Master på BI?

Anonymous poster hash: d84a6...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det pent - "University of Sunshine Coast" vil ikke se særlig seriøst ut på en CV... :P

haha ja.. ;((

Anonymous poster hash: d84a6...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn som studerte på University of New South Wales, www.unsw.edu.au, var storfornøyd! Men vet ikke om de har det du etterspør. Vet norske studenter studerer medisin, "art" og tekninske fag der.



Anonymous poster hash: 8ec52...5d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...