Gå til innhold

"Voldelige" barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

barnehager har jo ikke råd til slik tiltettelegging. De sliter sllerede med underbemanning.

Det vi ikke har råd til er å ikke hjelpe slike barn tidlig! De går videre til å få problemer på skolen til å droppe ut av vgs til å nave resten av livet, det er det vi ikke har råd til... Mer penger til tidlig innsats!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det vi ikke har råd til er å ikke hjelpe slike barn tidlig! De går videre til å få problemer på skolen til å droppe ut av vgs til å nave resten av livet, det er det vi ikke har råd til... Mer penger til tidlig innsats!

si det til de som styrer landet. Barnehager, skoler og helsevesen står dessverre ikke høyest oppe på prioriteringslista. Du skjlnner at det er sp mye viktigere å bruke penger på idrett og kultur og sånn..
  • Liker 1
Skrevet

si det til de som styrer landet. Barnehager, skoler og helsevesen står dessverre ikke høyest oppe på prioriteringslista. Du skjlnner at det er sp mye viktigere å bruke penger på idrett og kultur og sånn..

i'm working on it :P

• Liker 1
Skrevet

Det er nok dessverre ikke sånn det fungerer. Barnehagen kan faktisk ikke kreve det av foreldrene, og de kan heller ikke kaste ut problematiske barn...

Det er helt horribelt å tenke på det nivået av vold som enkelte barn må takle i hverdagen sin, både i skole og i hverdagen. Hvis dette hadde vært en arbeidsplass så hadde ikke dette blitt akseptert, men fordi de er små så forventer man at de skal takle slikt....

Anonymous poster hash: a3196...999

Huff, nei, jeg skjønner jo det. Var bare frustrasjonen som snakket her :/

Og jeg mener ikke at barnet skal utvises fra barnehagen. Hun har sikkert spesielle behov hvor hun vil dra nytte av å være i barnehagen med ressurser fra PPT.

Ingen barn (eller voksne) skal måtte oppleve å bli utsatt for vold! Og hadde jeg selv vært foreldre, så hadde jeg undersøkt hva *jeg* kunne gjøre. Det voldelige barnet trenger helt klart hjelp. Og det er forferdelig at det ikke skal være ressurser til det. Synes man kunne opprettet noe spesialbarnehager for slike tilfeller, for de andre barnas trygghet. Med spesialpedagoger og tilpasset opplegg og nok voksne. Er det mulig å få spesialpedagogisk hjelp hjemme? Eller kan man bare få slikt via barnehage og skole fra PPT?

Jeg skjønner at barnehagene sliter med ressurser, men det må da tjene hele samfunnet at slike problemer blir tatt fatt på så tidlig som overhodet mulig. Ikke vente til de har fått muskler og "løpet er kjørt" for utdannelse og et tilnærmet normalt liv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er redd jeg overreagerer også. Men tenkte jeg kunne be om et møte med styrer i bhg kanskje? I første omgang.. TS

Anonymous poster hash: ac2f8...7ad

Du overreagerer ikke. Be om et møte, kanskje det er det som for noe til å skje.

Skrevet

jeg tenkte litt i d3 baner s3lv. Og det er jo derfor de burde ta med hennes foreldre inn i dette her. Da kan man jo muligens kartlegge hva som kan ligge bak? Midlertidig sybs jeg det er uhørt at man ikke kan utvise barn i en periode om de lager et helvete for andre unger

Hvis barnehagen ikke er totalt sløv så har de nok allerede en dialog med barnets foreldre... Det er mye som skjer av samarbeid som andre ikke får med seg. Uansett syns jeg det er barnehagens jobb å løse dette og ta ansvar for at det blir en bedre og tryggere hverdag for begge barna. Det kan ikke være godt for jenta heller å være så aggressiv til stadighet.

Ang. utvisning: PPT anbefalte faktisk en periode at vi "utviste" et barn som metode for å snu på situasjonen (!!). Vi prøvde ut opplegget uten hell og barnet syns bare det var stas å være hjemme med foreldrene.... Det hele ble mer en belønning enn noe h*n lærte av.

Samtidig fjernet vi barnet fra gruppa og det vi jobbet med der av å knytte vennskap og positiv forsterkning (å fokusere på det som gikk bra og barnets sterke sider), falt helt i fisk..

Det alle pedagogiske medarbeidere vet er at "det man får ros om vil man gjøre mer av".. Dermed vil den negative oppførselen minke.. Ikke så enkelt å gjennomføre når barnet er som et lemen og alltid klar for kamp, men man kan ikke gi opp og må bare fortsette med det nitidige arbeidet! H*n fikk forresten senere diagnosen adhd...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hehe, ja betaler DU da? Jeg var støttepedagog for et sånt barn en gang (han fikk 50 % støttepedagog) jeg fotfulgte han hele tiden, men han greide likevel å få inn noen gode slag/spark selv med meg hengende over han. de resterende 50 % da han ikke hadde støttepedagog var det umulig for barnehagen å forhindre vold. Han forårsaket hjernerystelse på en og slo ut en tann på en annen (med en stein) men hva skal man gjøre...?

Sånne situasjoner er jo helt forferdelig for alle involverte, men det er ikke ressurser nok i barnehager til å passe på at sånt ikke skjer, de kan jo ikke kaste han ut av barnehagen heller....

Anonymous poster hash: a3196...999

Fy ffader så skummelt! ikke søren om jeg ville hatt barnet mitt i en barnehage der et av barna var SÅ voldelig

Anonymous poster hash: 4879c...bec

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvis barnehagen ikke er totalt sløv så har de nok allerede en dialog med barnets foreldre... Det er mye som skjer av samarbeid som andre ikke får med seg. Uansett syns jeg det er barnehagens jobb å løse dette og ta ansvar for at det blir en bedre og tryggere hverdag for begge barna. Det kan ikke være godt for jenta heller å være så aggressiv til stadighet.

Ang. utvisning: PPT anbefalte faktisk en periode at vi "utviste" et barn som metode for å snu på situasjonen (!!). Vi prøvde ut opplegget uten hell og barnet syns bare det var stas å være hjemme med foreldrene.... Det hele ble mer en belønning enn noe h*n lærte av.

Samtidig fjernet vi barnet fra gruppa og det vi jobbet med der av å knytte vennskap og positiv forsterkning (å fokusere på det som gikk bra og barnets sterke sider), falt helt i fisk..

Det alle pedagogiske medarbeidere vet er at "det man får ros om vil man gjøre mer av".. Dermed vil den negative oppførselen minke.. Ikke så enkelt å gjennomføre når barnet er som et lemen og alltid klar for kamp, men man kan ikke gi opp og må bare fortsette med det nitidige arbeidet! H*n fikk forresten senere diagnosen adhd...

men hva med barna som blir bitt til blods da. Skal de bare leve med dette helt til arbeidet fungerer? Jeg tenker mest på ofrene til denne jenta. Blir ikke riktig at de skal bære over med henne inntil de voksne klarer å roe henne ned. Og hvorfor skal ikke foreldrene ha no ansvar her men bare barnehagen?
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

barnehager har jo ikke råd til slik tiltettelegging. De sliter sllerede med underbemanning. Jeg sier ikke at de skal isoleres eller skjermes for alltid. Men gå i en egen avdeling hvor de der kan lære å oppføre seg. Kall det spesialklasse. Ikke at de hadde hatt råd til det heller sikkert...

Er du sikker på at det er barnehagen som må betale slik tilrettelegging?

Der jeg bor er det eget "pedagogisk fagsenter" som server alle barnehagene. De ha ressurser som kan settes inn.

Vi hadde et problem med vårt barn, som barnehagen tok tak i, og som det kom inn ekstra ressurser i barnehagen for. Dette var kun positivt for barnehagen, som fikk ekstraressurs som også kom flere barn til gode, samtidig som dette var noe de slapp å betale for.

Jeg opplevde dette som en vinn-vinn-vinn situasjon.

Anonymous poster hash: 90f44...539

Gjest BettyBoop
Skrevet

Er du sikker på at det er barnehagen som må betale slik tilrettelegging?

Der jeg bor er det eget "pedagogisk fagsenter" som server alle barnehagene. De ha ressurser som kan settes inn.

Vi hadde et problem med vårt barn, som barnehagen tok tak i, og som det kom inn ekstra ressurser i barnehagen for. Dette var kun positivt for barnehagen, som fikk ekstraressurs som også kom flere barn til gode, samtidig som dette var noe de slapp å betale for.

Jeg opplevde dette som en vinn-vinn-vinn situasjon.

Anonymous poster hash: 90f44...539

men har disse fagsentrebe alltid nok ressurser da? Er jo ofte ulik økonomi fra kommune til kommune. Men nå aner ikke jeg om det er kommunalt eller statlig tilbud
  • Liker 1
Skrevet

men hva med barna som blir bitt til blods da. Skal de bare leve med dette helt til arbeidet fungerer? Jeg tenker mest på ofrene til denne jenta. Blir ikke riktig at de skal bære over med henne inntil de voksne klarer å roe henne ned. Og hvorfor skal ikke foreldrene ha no ansvar her men bare barnehagen?

Helt enig! Barnet har nok rett på mye greier, men jeg synes at foreldrene selv må ta ansvar for at omgivelsene rundt barnet skal ha det bra også. Det er gjerne ikke foreldrenes feil at jenten er slik, men det er likevel deres barn, og de som har ansvar for å forberede henne for verden og livet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...