Gå til innhold

"Voldelige" barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 3,5 år blir til stadighet "angrepet" av ei jente på 4 år i barnehagen.

Nå har hun i løpet av en uke, bitt han til blods to ganger og hu slår og sparker stadig vekk. Han kommer hjem med blåmerker og kloremerker, det synes ikke jeg er greit!

De i barnehagen sier de ikke vet hva de skal gjøre, for det skjer helt umotivert.

Vi har hatt med oss denne jenta hjem engang, og da lekte de fint selvom han i utgangspunktet ikke ville ha henne med fordi hun er "slem". Han har aldri tatt igjen, eller "starta" først, hvis det hadde vært en real krangel de var to om så hadde det vært noe annet...

Jeg mener personlig at ingen barn er slemme, men at det ligger noe mer bak. Enden på visa blir jo at ingen vil leke med henne.

Men hva kan jeg som mor gjøre, når sønnen min gråter og ikke vil i bhg pga at han er redd denna jenta som helt umotivert kan gjøre sånne ting mot han??

Anonymous poster hash: a9789...65f

Anonymous poster hash: 75ed7...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jenten er voldelig mot de andre barna, så får de ha noen som passer på henne hele tiden. Enten at de ansetter en ekstra person, eller får hjelp (assistent e.l.) fra PPT om foreldrene går med på det. Ingen barn skal bli slått og bitt jevnlig i barnehagen fordi de ansatte "ikke vet hva de skal gjøre".

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd jeg overreagerer også. Men tenkte jeg kunne be om et møte med styrer i bhg kanskje? I første omgang.. TS

Anonymous poster hash: ac2f8...7ad

Skrevet

Jeg ville bedt om et møte med pedleder og jenta sine foreldre, det skal ikke være sånn at dette er "greit" fordi de ikke vet hva de skal gjøre i bhg.

• Liker 3
Skrevet

Hvis jenten er voldelig mot de andre barna, så får de ha noen som passer på henne hele tiden. Enten at de ansetter en ekstra person, eller får hjelp (assistent e.l.) fra PPT om foreldrene går med på det. Ingen barn skal bli slått og bitt jevnlig i barnehagen fordi de ansatte "ikke vet hva de skal gjøre".

Enig med deg - men må bare påpeke at ressursene i barnehager sjelden er til stede for å ansette ekstra personell pga "voldelige" barn og fra kommunen skal det MYE til for å få noe (og da helst om man har søkt innen en frist, ellers er potten tom....) :(

Det er mye personalet kan gjøre med dette barnet likevel, og tett oppfølging må uansett til så mye de har anledning til. Men det er gjerne i de vinduene når en snur ryggen til at ting skjer... :(

Ang PPT så er ventetiden veldig lang og man får hjelp i form av vedtak om ekstra støtte med spesialpedagog. I min bhg har det meste vært 5 t i uka. Ekstra ressurs må søkes gjennom kommunen og oftest får man 1/2-parten av det man søker om... Veldig slitsomt og frustrerende å ikke rekke over alt en bør og skal...

TS. Syns absolutt du skal snakke med pedagog/styrer og ikke legg noe imellom. En forsiktig forespørsel om at X dytter Y, og Y klager på X hjemme, er helt vanlig å høre og slikt går ofte over også. Men hvis det er snakk om over lang tid osv så må de få det i klartekst. Fortell at du ikke finner deg i at barnet blir angrepet på denne måten og at de får sørge for å skille dem fysisk slik at han er trygg. At de kun er sammen når en voksen er der.

AnonymBruker
Skrevet

hehe, ja betaler DU da? Jeg var støttepedagog for et sånt barn en gang (han fikk 50 % støttepedagog) jeg fotfulgte han hele tiden, men han greide likevel å få inn noen gode slag/spark selv med meg hengende over han. de resterende 50 % da han ikke hadde støttepedagog var det umulig for barnehagen å forhindre vold. Han forårsaket hjernerystelse på en og slo ut en tann på en annen (med en stein) men hva skal man gjøre...?

Sånne situasjoner er jo helt forferdelig for alle involverte, men det er ikke ressurser nok i barnehager til å passe på at sånt ikke skjer, de kan jo ikke kaste han ut av barnehagen heller....

Anonymous poster hash: a3196...999

Skrevet

Da får foreldrene være med i barnehagen og passe på ungen sin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får foreldrene være med i barnehagen og passe på ungen sin.

Det er nok dessverre ikke sånn det fungerer. Barnehagen kan faktisk ikke kreve det av foreldrene, og de kan heller ikke kaste ut problematiske barn...

Det er helt horribelt å tenke på det nivået av vold som enkelte barn må takle i hverdagen sin, både i skole og i hverdagen. Hvis dette hadde vært en arbeidsplass så hadde ikke dette blitt akseptert, men fordi de er små så forventer man at de skal takle slikt....

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Min sønn på 3,5 år blir til stadighet "angrepet" av ei jente på 4 år i barnehagen.

Nå har hun i løpet av en uke, bitt han til blods to ganger og hu slår og sparker stadig vekk. Han kommer hjem med blåmerker og kloremerker, det synes ikke jeg er greit!

De i barnehagen sier de ikke vet hva de skal gjøre, for det skjer helt umotivert.

Vi har hatt med oss denne jenta hjem engang, og da lekte de fint selvom han i utgangspunktet ikke ville ha henne med fordi hun er "slem". Han har aldri tatt igjen, eller "starta" først, hvis det hadde vært en real krangel de var to om så hadde det vært noe annet...

Jeg mener personlig at ingen barn er slemme, men at det ligger noe mer bak. Enden på visa blir jo at ingen vil leke med henne.

Men hva kan jeg som mor gjøre, når sønnen min gråter og ikke vil i bhg pga at han er redd denna jenta som helt umotivert kan gjøre sånne ting mot han??

Anonymous poster hash: a9789...65f

Anonymous poster hash: 75ed7...19a

har noen snakka med jentas foreldre?
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er nok dessverre ikke sånn det fungerer. Barnehagen kan faktisk ikke kreve det av foreldrene, og de kan heller ikke kaste ut problematiske barn...

Det er helt horribelt å tenke på det nivået av vold som enkelte barn må takle i hverdagen sin, både i skole og i hverdagen. Hvis dette hadde vært en arbeidsplass så hadde ikke dette blitt akseptert, men fordi de er små så forventer man at de skal takle slikt....

Hadde vært perfekt om det var nettopp slik det fungerte. At en av foreldre fikk ta swg ubetalt perm for å få skikk på dette umulige barnet sitt selv.. men jeg syns at det skulle vært møter med alle parter involvert her. Kan jo hende det er noe hjemme der som ikke stemmer. Hvor har hun lært å være så voldelig fra.. man kan jo spørre seg?
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært perfekt om det var nettopp slik det fungerte. At en av foreldre fikk ta swg ubetalt perm for å få skikk på dette umulige barnet sitt selv.. men jeg syns at det skulle vært møter med alle parter involvert her. Kan jo hende det er noe hjemme der som ikke stemmer. Hvor har hun lært å være så voldelig fra.. man kan jo spørre seg?

Når et barn på 4 år biter til blods og slår og sparker stadig vekk så tenker jeg at dette muligens er et spesial pedagogisk tilfelle eller et barnevernstilfelle... Hun burde ha lært å uttrykke seg på andre måter når hun er 4 år. men uansett så løser det jo ikke så mye av situasjonen her og nå...

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Når et barn på 4 år biter til blods og slår og sparker stadig vekk så tenker jeg at dette muligens er et spesial pedagogisk tilfelle eller et barnevernstilfelle... Hun burde ha lært å uttrykke seg på andre måter når hun er 4 år. men uansett så løser det jo ikke så mye av situasjonen her og nå...

jeg tenkte litt i d3 baner s3lv. Og det er jo derfor de burde ta med hennes foreldre inn i dette her. Da kan man jo muligens kartlegge hva som kan ligge bak? Midlertidig sybs jeg det er uhørt at man ikke kan utvise barn i en periode om de lager et helvete for andre unger Endret av BettyBoop
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg tenkte litt i d3 baner s3lv. Og det er jo derfor de burde ta med hennes foreldre inn i dette her. Da kan man jo muligens kartlegge hva som kan ligge bak? Midlertidig sybs jeg det er uhørt at man ikke kan utvise barn i en periode om de lager et helvete for andre unger

Hvordan skulle det fungert rent praktisk? og det er jo snakk om små barn her da, det er jo ikke som om de lærer noe av å bli utvist.... Sannsynligvis så er det noe ADHD, eller et eller annet ute å går og da hjelper det jo ikke å utvise barna...

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvordan skulle det fungert rent praktisk? og det er jo snakk om små barn her da, det er jo ikke som om de lærer noe av å bli utvist.... Sannsynligvis så er det noe ADHD, eller et eller annet ute å går og da hjelper det jo ikke å utvise barna...

hvordan det skulle fungert burde være foreldrenes problem. Kanskje en av de måtte ta ut ubetalt permisjon? Ærlig talt. Er det riktig at staten skal legge så til de grader til rette for at alle snåbarnsforeldre skal få være ute i arbeid?
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan det skulle fungert burde være foreldrenes problem. Kanskje en av de måtte ta ut ubetalt permisjon? Ærlig talt. Er det riktig at staten skal legge så til de grader til rette for at alle snåbarnsforeldre skal få være ute i arbeid?

ehmmm... Ja, det tjener jo staten på. og problemet hadde jo fremdeles vært der etter at barnet var ferdig med "utvisningen" sin... Det løser jo ingenting...

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

ehmmm... Ja, det tjener jo staten på. og problemet hadde jo fremdeles vært der etter at barnet var ferdig med "utvisningen" sin... Det løser jo ingenting...

så derfor skal slemme unger få mobbe fritt, noe de tydelig har lært av udugelige foreldre. Og så skal ikke disse foreldrene ha noe ansvar for å holde skikk på sine egne barn før de slipper dem fritt blant mennesker?? Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Skrevet

så derfor skal slemme unger få mobbe fritt, noe de tydelig har lært av udugelige foreldre. Og så skal ikke disse foreldrene ha noe ansvar for å holde skikk på sine egne barn før de slipper dem fritt blant mennesker??

Nei absolutt ikke, jeg er bare ikke enig i at å utvise barna fra barnehagen hjelper det spor.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei absolutt ikke, jeg er bare ikke enig i at å utvise barna fra barnehagen hjelper det spor.

er jo tydeligvis ingenting annet som hjelper heller. Annet enn en evt egen avdeling for utagerende barn
  • Liker 1
Skrevet

er jo tydeligvis ingenting annet som hjelper heller. Annet enn en evt egen avdeling for utagerende barn

Eller spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehagen, kursing i oppdragelsesteknikker for foreldrene, mer oppfølging fra PPT og barnevernet i slike saker. Det re dyrt men det er mye billigere å sette inn masse ressurser tidlig, i verste tilfelle er det alle vi andre som må fø på disse menneskene resten av livet...

Man kan selvfølgelig skjerme slike barn, men husk at de på et eller annet tidspunkt skal bli voksne og ut i samfunnet. De skal ta bussen og stå i kø ved siden av deg og meg, da er det en fordel at de har lært seg å omgås normale mennesker...

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Eller spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehagen, kursing i oppdragelsesteknikker for foreldrene, mer oppfølging fra PPT og barnevernet i slike saker. Det re dyrt men det er mye billigere å sette inn masse ressurser tidlig, i verste tilfelle er det alle vi andre som må fø på disse menneskene resten av livet...

Man kan selvfølgelig skjerme slike barn, men husk at de på et eller annet tidspunkt skal bli voksne og ut i samfunnet. De skal ta bussen og stå i kø ved siden av deg og meg, da er det en fordel at de har lært seg å omgås normale mennesker...

barnehager har jo ikke råd til slik tiltettelegging. De sliter sllerede med underbemanning. Jeg sier ikke at de skal isoleres eller skjermes for alltid. Men gå i en egen avdeling hvor de der kan lære å oppføre seg. Kall det spesialklasse. Ikke at de hadde hatt råd til det heller sikkert... Endret av BettyBoop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...