AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvorfor sier noen tørstig? Vet at det betyr å være tørst men skjønner ikke hvor dette ordet kommer fra, er det ikke egentlig dansk? Irriterer meg, kan de ikke bare si tørst.... Anonymous poster hash: 7b4e5...611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2014 #2 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvorfor sier noen tørstig? Vet at det betyr å være tørst men skjønner ikke hvor dette ordet kommer fra, er det ikke egentlig dansk? Irriterer meg, kan de ikke bare si tørst.... Anonymous poster hash: 7b4e5...611 Nei, det kan man ikke nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 20. mai 2014 #3 Del Skrevet 20. mai 2014 Det er svensk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TN-># Skrevet 20. mai 2014 #4 Del Skrevet 20. mai 2014 Det vil jo være som å irritere seg over alle med dialekt... Har for øvrig ikke hørt noen med norsk som morsmål bruke dette ordet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #5 Del Skrevet 20. mai 2014 Det vil jo være som å irritere seg over alle med dialekt... Har for øvrig ikke hørt noen med norsk som morsmål bruke dette ordet. Hører mange i Bergen som sier det, norske folk.. Anonymous poster hash: e580f...8c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TN-># Skrevet 20. mai 2014 #6 Del Skrevet 20. mai 2014 Hører mange i Bergen som sier det, norske folk.. Anonymous poster hash: e580f...8c2 Kanskje fått påvirkning fra svensker? Er ikke uvanlig at utenlandske ord blitt adoptert inn i dagligtalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #7 Del Skrevet 21. mai 2014 Hører mange i Bergen som sier det, norske folk.. Anonymous poster hash: e580f...8c2 Ja, i Bergen er det vanlig å si både tørst og tørstig. Anonymous poster hash: 7e601...221 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2014 #8 Del Skrevet 25. mai 2014 Hvorfor sier noen tørstig? Vet at det betyr å være tørst men skjønner ikke hvor dette ordet kommer fra, er det ikke egentlig dansk? Irriterer meg, kan de ikke bare si tørst.... Anonymous poster hash: 7b4e5...611 Det er svensk. Det vil jo være som å irritere seg over alle med dialekt... Har for øvrig ikke hørt noen med norsk som morsmål bruke dette ordet. Det er fullt lovlig å bruke i norsk. Hvor ordet kommer fra vet jeg ikke, men jeg tipper gammelnorsk, gammeltysk eller noe i den duren. Det er i dag kun tillatt skriftlig på nynorsk. "Torstug/tørstig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå