krøllekrall Skrevet 23. juni 2014 #41 Skrevet 23. juni 2014 Spørsmålet er jo hva du ønsker av nabolag? Vaksdal er jo på "landet" med mer spredt bebyggelse, dårligere butikktilbud og da altså avhengig av tog (for å unngå eviglang bilkjøring). Om det er dette dere ønsker er jo det supert! Ønsker dere å bo i et nabolag, hvor husene er tettere, med lekeplasser, korte avstander til lekekamerater, barnehager osv ville jeg heller anbefale en bydel i Bergen. Køer i og rundt Fløyfjellstunellen er et kjempeproblem, og grunn nok i seg selv til å ikke bosette seg på nordsiden dersom du skal jobbe i sentrum. Fana er en svær bydel, og det er mye kortere avstand mellom sentrum og f.eks Skjold (i nordligere deler av Fana) enn mellom sentrum og Arna el vaksdal. Fordelen med fana er jo også nettopp kollektivtrafikken i form av bybane som er effektivt og miljøvennlig. Ville ikke anbefale perifere strøk av Fana, men jeg er ganske sikker på at avstanden fra de aller fleste steder i Fana vil være kortere enn avstanden sentrum-Vaksdal... Sotra vil jeg ikke anbefale, altfor mye kø til og fra sentrum daglig. Kjenner flere som har sagt opp jobbene sine i sentrum fordi de ble sprø av daglige køer og stadige ulykker. Laksevåg er billig, men deler er belastet og det kan vel ikke sies å være spesielt pent, selv om enkelte penere områder selvsagt finnes der også. Fyllingsdalen og Bønes kan være er alternativ, dog går vel Bønes for å være et litt penere strøk enn Fyllingsdalen som har litt "rølpestempel" på seg. Særlig blokkområdene rundt Oasen. Litt usentrale strøk på Nesttun er et godt alternativ til Vaksdal, f.eks Ulsmåg el Birkelandsområdet. Her får man mer hus for pengene, det er litt lengre avstander og mye mer landlig om det er noe man ønsker. Valleområdet er også billigere og har mye fin natur. Vil du ha nabolag og kort vei til kollektivtransport derimot, er mer sentrale strøk i Fana absolutt å anbefale. (Men, ja, det er et dyrt strøk - og dertil preget av at dem som bor der har høye lønninger om det er negativt) Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #42 Skrevet 23. juni 2014 Takk for veldig mange gode innspill! Sædalen virker interessant, men hva fins av aktivitetstilbud der inne? Overrasket over dommen over øst-for-Bergen. Vaksdal er jo nærmere byen i minutter enn deler av Fana, og i hvert fall Sotra. Kommer køene mot Sotra i tillegg så...men det er akkurat slikt jeg vil vite på forhånd, fordommer kommer gjerne ikke fra intet. Noen som kan fortelle om miljøet i Arna har bedret seg? Begynner ikke i jobben før til høsten, så vi har veldig god tid. Er også uklart hvor mye penger vi kan bruke, har ikke en gang annonsert huset vårt ennå. Tipper vi havner på 3-4 millioner med litt støtte fra svigers.Anonymous poster hash: 368b7...3ba Problemet med Vaksdal er tung trafikk, glatte veier og langt mellom sentre og butikker. I tillegg føles Vaksdal som et veldig dystert område. Jeg personlig ville aldri ha bosatt meg der. Da er det bedre med Åsane, Fana, Loddefjord, Fleslandområdet, og deler av sentrum. Anonymous poster hash: f83b3...2db
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #43 Skrevet 23. juni 2014 Overrasket over dommen over øst-for-Bergen. Vaksdal er jo nærmere byen i minutter enn deler av Fana, og i hvert fall Sotra. Kommer køene mot Sotra i tillegg så...men det er akkurat slikt jeg vil vite på forhånd, fordommer kommer gjerne ikke fra intet. Noen som kan fortelle om miljøet i Arna har bedret seg? Anonymous poster hash: 368b7...3ba Ingen deler av Fana ligger like langt unna sentrum som Vaksdal, selv om det kan se slik ut på kartet. Veiene fra fana til sentrum er også betraktelig bedre enn fra vaksdal, og ikke minst er det flere omkjøringsmuligheter dersom noe er stengt. Etter Arnanipatunnellen er omkjøringsmulighetene til Vaksdal praktisk talt ikke eksisterende, og det er en ulykkesutsatt strekning til Bergen. Veien er som nevnt over smal, dårlig, og glatt. Det er ikke lys på hele strekningen, og det er utfordrende å kjøre vinterstid. Det er også en del rasfare langs veien. Dropp Vaksdal, det er virkelig mye mer kronglete enn du tror. Ikke minst er det laaangt på landet, med få butikker og andre bytilbud. Jeg har pendelet fra Sotra via Danmarksplass, tok meg ca 20 min å kjøre, ville brukt tre kvarter til Vaksdal. Nå vet ikke jeg hvor du er fra, men på østlandet er det mulig å ta tog en halvtime fra Oslo S og fremdeles være i tilnærmet by, på Vestlandet er det ikke tilfelle. Anonymous poster hash: 1d926...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #44 Skrevet 23. juni 2014 AnonymBruker, on 21 May 2014 - 18:47, said: På Laksevågsiden er det mange fine områder. Buss 19 går opp til Melkeplassen. Området er ikke så ikke som ryktene skal ha det til. Verst er det vel ved Puddefjordbroen pga de narkomane ved Strax Huset. Noe som enkelt kan unngås ved å ta bussen. Det er Rimi nede ved Damsgårdtorget, bensisstasjon ved hovedveien og Damsgård hovedgård, like ovenfor er barneskolen (der er det loppemarked hvert år), over veien derfra er det Kiwi, og lenger opp etter Svingen finner du coop med post i butikk. Et stykke bortenfor Damsgård Hovedgård er det også Laksevåg senter med Kid, Nille, Rema, Post, Apotek, Jysk, Mester Grønn, og noen andre butikker jeg ikke husker i farten. Det går ofte buss fra sentrum og ut mot Laksevåg senter. Laksevåg kirke er på Damsgård. Det er kort vei til fjell, sjø, med andre ord er området fleksibelt. Anonymous poster hash: f83b3...2db Bor selv på Laksevåg og ja, syns det er veldig flott her. Men det er en god strøm med narkomane også utover Laksevåg, fordi LAR senteret er i Håsteinsgaten. I tillegg er det mye arbeidsinnvandring som gjør ting urolig. Men Laksevåg er en perle. Jeg elsker det. Gangavstand/sykkelavstand til sentrum er også et stort pluss. Anonymous poster hash: 66620...583
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #45 Skrevet 23. juni 2014 Leste nå at du skal jobbe i sentrum. Jeg tenker at Laksevåg er perfekt. Prisene er bra her, og dere kan gå til jobb ganske greit. Jeg sykler til sentrum fra Laksevåg på 9 minutter. Buss uten kø går på 7 -10 minutter. Buss hvert 15 minutt til sentrum. Ikke bli skremt av narkomane på Laksevåg. Det er like mye narkomane alle andre steder, men de reker litt her pga noen tilbud. Anonymous poster hash: 66620...583
hopsydaisy Skrevet 24. juni 2014 #46 Skrevet 24. juni 2014 Jeg ville sjekket ut Sædalen og Nattland! Anonymous poster hash: bfd15...b34 Stemmer for dette jeg også! Min far vokste opp i Sædalen, da det enda var gårdsbruk og "utpå landet" der. Nå er det mer utbygd og blitt en liten bydel for seg selv, men fortsatt like fint, og kort vei til fjell og fin og stille natur. Er i tillegg MANGE barnefamilier her, inkl mange av mine fettre med familier. Miljøet er såvidt jeg vet veldig godt! Ikke i nærheten av noe belastet område. Titlestad i Fana er også et kjempefint sted for barnefamilier, og skolen der er helt fantastisk bra! Mange fine steder å gå tur på, både fjell og turstier, og det ligger rett ved jordbruksskolen i Bergen. Det går buss relativt ofte, og det tar deg tjue minutterstid ned til sentrum (med bil, med buss\bybane tar det litt lengre tid). Ville ikke anbefalt selve Åsane, anbefaler heller Eidsvågenset. Og det med striler: en stril er ikke noe negativt. Vi er utrolig kule mennesker (de fleste av oss. Noen er jerks. Men sånn er det med alle steder, noen MÅ jo bare ødelegge) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå