Gå til innhold

Migrene? Egenmelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som resepsjonist og har hatt migrene siden fredag. Det begynte lett men det har blitt jobbigere under disse dagene. Jeg skal jobbe imorgen men synes jeg ikke kommer til å klare det. Har vanskeligt å snakke, klarer ikke av lyd og lys (har hatt gardinene nede og alle lys slekt hele dagen). Kan jeg bruke egenmelding ved migrene?



Anonymous poster hash: 85e71...d68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timber

Det kan man ja. Men har du ofte migrene kan det være fordel med sykemelding så du ikke bruker opp egenmeldingene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foler meg svak og, klarer ikke å spise uten å fole som at jeg skal kaste opp, mine armer foles tunge, osv.

Aldrig hatt migrene tidligere i mitt liv.


Anonymous poster hash: 85e71...d68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man ja. Men har du ofte migrene kan det være fordel med sykemelding så du ikke bruker opp egenmeldingene dine.

Okei. Jeg har aldri hatt migrene tidligere, har booket legetime for torsdag i denne uke. Spiser man medisin for det?

Anonymous poster hash: 85e71...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort, da det blir vanskelig å jobbe med dundrende hodepine, oppkast og lysskyhet. Har du medisiner du kan ta? Så slipper du å ha så langvarig hodepine pluss at du kan gå på jobb som normalt når det har gitt seg :) Kun brukt det en gang før jeg fikk medisiner, etter dette har det ikke vært behov. Plages heldigvis skjeldent med migrene.

Endret av Aliqua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg har aldri hatt migrene tidligere, har booket legetime for torsdag i denne uke. Spiser man medisin for det?

Anonymous poster hash: 85e71...d68

Du kan bruke egenmelding denne gangen, men når du har fått konstatert migrene med legen kan du få sykemelding. Det skal forhåpentligvis ikke være nødvending da du får medisin som skal taes ved begynnende migrene og da forsvinner det som regel.

Den gode nyheten er at migrene vanligvis ikke varer mer enn maks 3 dager i strekk, så hvis du har hatt det siden fredag er det en god sjanse for at det har gitt seg til i morgen.

Få i deg mye vann, ha det kaldt og mørkt i rommet, ligg unna nikotin og sjokolade/sukker og god bedring :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig slik at alle kan finne en medisin som gjør at migrenen forsvinner? Jeg har nemlig prøvd 3-4 forskjellige, og har omtrent følt at migrenen ble verre av det. Hadde hvertfall blant mine verste "anfall" da. Er derfor veldig redd for å prøve nye medisiner, for det er så fælt når kroppen blir paralysert av smerter, feber og oppkast...



Anonymous poster hash: 49add...93c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøver medisiner i samråd med legen din til du finner noen som virker. Virker ingen av medisinene du prøver er det mulig du blir henvist til flere undersøkelser som f.eks. MR for å se om det er noe annet som ligger bak.

Edit: Og ja, migreneanfall is a bitch

Endret av netpuppy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Okei. Jeg har aldri hatt migrene tidligere, har booket legetime for torsdag i denne uke. Spiser man medisin for det?

Anonymous poster hash: 85e71...d68

Da bruker du egenmelding nå. Og bra du skal til legen.

Medisiner finnes ja. Men som en AB over lurer på, så fungerer ikke alle like bra på alle. Heldigvis har det vært en framgang på det området med årene. Tok over 15 år før jeg fikk medisiner som virket uten syke bivirkninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker du egenmelding nå. Og bra du skal til legen.

Medisiner finnes ja. Men som en AB over lurer på, så fungerer ikke alle like bra på alle. Heldigvis har det vært en framgang på det området med årene. Tok over 15 år før jeg fikk medisiner som virket uten syke bivirkninger...

Kan jeg spøre hvilke medisiner som fungerer for deg?

Anonymous poster hash: 49add...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Kan jeg spøre hvilke medisiner som fungerer for deg?

Anonymous poster hash: 49add...93c

Sumatriptan Bluefish. Det er egentlig det samme som Imigran, men jeg har vært veldig allergisk mot alle de i mange, mange år. Har ikke prøvd Imigran på lenge, men fikk prøve disse og de fungerer heldigvis på et visst punkt. Jeg får noen bivirkninger, men de er ikke så store lengre at jeg ikke kan bruke de.

Håper du finner medsiner som fungerer uten de store bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Maxalt. Ingen bivirkninger bortsett fra ett litt susete hode, men det er det da verdt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...