Gå til innhold

Håpløst. Faller mellom alle rettigheter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så rådvill, og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det her..

Jeg er 21, gått tre år på VGS uten å fullføre alle fagene på Vg3 (sluttet noen fag siste året) og har dermed ikke studiekompetanse ELLER ungdomsrett.

Jeg venter på videre utredning for Adhd, noe som sikkert kan ta tid. Jeg har søkt Vg3 i en annen by enn jeg selv bor i, fordi jeg trenger å komme meg vekk, samtidig som jeg vil bo i byen der jeg har mange venner og kjæresten min.

Snakket med inntakskontoret i den byen jeg har søkt skole i, og de sier det er liten sjans for at jeg kommer inn. Privatist er en mulighet, men dette har jeg prøvd, og med tanke på mine store konsentrasjon- og fokusproblemer er dette utrolig vanskelig. Også pratet med en privatskole, men de prioriterer også de med ungdomsrett.

Jeg står her, midt i mellom alt, for gammel for ungdomsrett, for ung til voksenrett. Har ikke adhd-diagnosen enda, noe som kunne hjulpet meg og gitt meg forlenget ungdomsrett, siden dette har ødelagt utrolig mye av skolegangen min. Jeg har ingen rettigheter på noe, og livet føles ganske kjipt og tungt. Jeg vil bare komme meg vidre, gjøre det jeg er flink til og føle jeg gjør noe med livet mitt.. Det er en liiten sjans for at jeg kommer inn på Vg3, men jeg er bakerst på alle ventelister, og føler ikke jeg kan forvente at jeg kommer inn.. Inntakskontoret sa også at jeg kan møte opp ved skolestart og spørre om det er ledige plasser til meg. Føler bare at jeg må ha en plan på ting, ikke bare ta alt på strak arm?

Jeg vil altså flytte, uansett. Burde begynne å søke jobber nå, tilfelle jeg ikke får noe skoleplass og en ekstrajobb er fint å ha uansett. Finne meg et sted å bo. Men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal få alt på plass enda. :( Jeg har som sagt ingen rettigheter til utdanning, og sonans er så utroooolig dyrt. Jeg føler ikke jeg får noen som helst form for veiledning slik som ting er nå. Ingen kan komme med gode råd og en hjelpende hånd. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal starte og hva jeg skal gjøre. Derfor trenger jeg noen gode råd fra dere.

Hva kan en jente på 21 år, under adhd utredning, som skal flytte, uten ungdomsrett og ikke fullført vgs gjøre..?



Anonymous poster hash: e62bf...4a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbe.



Anonymous poster hash: cead9...2aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe.

Anonymous poster hash: cead9...2aa

Jobbe er for meg en midlertidig mulighet. Jeg har ingen utdannelse, enda, og ønsker derfor å studere og gjøre noe jeg har lyst til. Ja, jeg kan jobbe, men må samtidig ta opp fag mens jeg gjør dette. Det er vanskelig å ta opp så mange fag, helt alene, når konsentrasjonen min ikke fungerer..:(

TS

Anonymous poster hash: e62bf...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke melde deg opp som privatist også hospitere på en vgs da? Du må ta eksamen til slutt, men følger undervisningen ett år som vanlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til ny skole 3. året på Vgs, jeg hadde ikke noe problemer med å komme inn til tross for dårlige karakterer. Jeg bodde en halvtimes busstur unna skolen, og det funket helt fint! Så kanskje er det en annen skole innen 30-45 min unna byen du flytter til?

Jeg fikk ikke diagnosen ADD før etter at jeg var ferdig med videregående, så jeg hadde heller ingen rettigheter der. Erfaringen min sier at det uansett ikke er mye tilrettelegging du faktisk får, men da tenker jeg på høgskole o.l. Men det 3. året tok jeg ett fag som privatist med muntlig eksamen, og det er den eneste 6'eren jeg noensinne har fått! Og for min del så funket det så bra at jeg nå utdanner meg på en måte hvor det er mest mulig selvstudium, og jeg har ikke hatt så bra karakterer siden jeg gikk på ungdomsskolen. Grunnen til at det funker så bra for meg er fordi jeg vet at jeg MÅ lese pensum ellers stryker jeg(og alt går til helvete):P Jeg sliter jo i utgangspunktet med å følge med i timene, men jeg lærer faktisk mer av å lese på egenhånd. Jeg slipper å dra meg gjennom skoletimer jeg sliter meg helt ut på pga intenst forsøk på å konsentrere meg gjennom hele dagen:) Det er jo ikke sikkert at det funker like bra for degda, men det er verdt et forsøk! :)

Anonymous poster hash: 643ee...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er vel å ta det som privatist og jobbe ved siden av. Hvis du har tenkt å studere så vil det mest sannsynlig medføre mye selvstendig arbeid. Da kan det være en grei trening å ta noen vgs fag som privatist. Hvis du er 21 burde ikke det være alt for vanskelig, selv om du skulle ha adhd.

Dessuten sparer du mye penger, og klarer du det ikke har du jo ikke tapt mer en et par tusen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sonans?? Det koster jo litt, men der blir du regnet som å være student, så du får studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...