Gå til innhold

Nye klær til kontorjobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal fra høsten ha en slags traineejobb ved et stort forskningsinstitutt.

Det er ingen formell dresskode, men folk kler seg normalt pent. Selv bor jeg i jeans og Converse, og må derfor oppgradere garderoben min.

Jeg har ikke så veldig mye penger, så det må være kontorklær på budsjett.

Er det noen som har tips til hva jeg bør kjøpe inn og hvor jeg finner det?



Anonymous poster hash: f24f1...8b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Du kan godt beholde både jeansene og Converse-skoene, synes jeg, men jeansene bør være uten revner, rifter, blekede partier osv. Og skoene må være helt rene og ikke nedslitte. Kombiner med en penere topp/bluse/t-skjorte og en blazer, så er du straks mer velkledd :) H&M har topper og blazere til en rimelig penge inntil du får råd til noe av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny jobb!

Jeg har en jobb som gjør at jeg er mye rundt på forskjellige kontorer, uten å vite som mye om kleskoden på forhånd. Du har allerede en kjempefordel, ettersom du kjenner litt til hvordan de andre ansatte går kledd, og kan plukke opp noen hint fra dem.

Du sier at du trives i jeans og converse, så jeg tar utgangspunkt i det. Conversene synes jeg absolutt du bør bytte ut, iallefall i de timene du er på jobb. Du trenger sannsynligvis ikke å gå i høye hæler, så jeg ville foreslått et par pene ballerinasko. De er komfortable, og om vinteren kan du ha dem liggende under pulten eller i garderoben, og smette dem på deg når du kommer inn.

Jeans er ofte greit på norske kontorer, men jeg synes du bør velge et nøytralt par i svart eller marineblått, uten blekede partier, hull eller nagler.

Du sier ingenting om hva du har fra før av overdeler, men etter min erfaring kan det være greit med noen cardigans og bluser, samt noen hvite bomullsoverdeler. Sistnevnte blir fine sammen med en cardigan og et smykke, og koster ikke så veldig mye. Jeg synes ofte det er greit å legge litt penger i cardigans, det er et plagg der dårlig kvalitet synes veldig fort.

Når jeg fikk kontorjobb var det første jeg gikk til anskaffelse av et stort kasjmirsjal. Årsaken var at jeg hadde mange overdeler med utrigning i klesskapet, og liten lyst til å bytte dem ut. Da var det veldig greit å kunne slenge et sjal over de overdelene jeg hadde, så ble de plutselig presentable. Man trenger selvfølgelig ikke å kjøpe kasjmir, bare pass på at det ikke ser lurvete ut.

Du bør også ha en pen veske, hvis du ikke har det fra før. Skal du kjøpe en ny en, er det greit å velge en med plass til A4-ark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tips! :) Jeg har allerede en svart Cambridge satchel fra studenttiden, tenkte å bruke den. Veldig smart å bare bruke de peneste jeansene og heller bruke ballerinasko til. Jeg har et par vanlige blazere, så jeg får titte etter noen enkle overdeler. Og smart med skjerfet, for jeg har også en del overdeler med utringning. Men generelt må jeg kjøpe noe nytt uansett, garderoben ser ganske shabby ut etter fem år på studentbudsjett. ;)



Anonymous poster hash: f24f1...8b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt meg en tur på Zara. Conversene må gå, men det er ikke vanskelig å finne noe pent nok som også er ganske avslappet og komfortabelt. Jeg bruker både loafers, ballerinasko, mokkasiner og blonde-Toms på jobb. Jeans pleier å være ok så fremt de er pene, men kanskje ikke hver dag. Sorte, smale bukser er supert. Ville nok unngått sporty t-skjorter, men Zara har flust med bluser, skjorter og penere topper som fremdeles er komfortable og avslappet.



Anonymous poster hash: 83de8...f18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tips! :) Jeg har allerede en svart Cambridge satchel fra studenttiden, tenkte å bruke den. Veldig smart å bare bruke de peneste jeansene og heller bruke ballerinasko til. Jeg har et par vanlige blazere, så jeg får titte etter noen enkle overdeler. Og smart med skjerfet, for jeg har også en del overdeler med utringning. Men generelt må jeg kjøpe noe nytt uansett, garderoben ser ganske shabby ut etter fem år på studentbudsjett. ;)

Anonymous poster hash: f24f1...8b8

Cambridge satchel er en veldig fin jobbveske, så da trenger du iallefall ikke å gå til noen nyanskaffelse der! :)

Og, som Anonymbruker over her sier, så har Zara veldig mange fine jobbklær, så det er et greit sted å begynne. En del av det de har er ganske formelt - Zara har tross alt filialer i mange land der kleskodene i kontorjobber er mye strengere enn her - så pass på at du ikke ender opp med noe überformellt hvis kleskoden er "normalt pent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...