Gå til innhold

bunad fra et sted jeg ikke har bodd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min morfar kommer fra et sted med en veldig vakker bunad. Jeg har aldri vært der selv, men det er fremdeles en gård der hvor jeg har mitt slektsnavn fra.

Ville du reagert om jeg valgte denne bunaden?



Anonymous poster hash: 06547...7b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. De fleste har ikke bodd på samme stedet som besteforeldrene sine - selv om de har en bunad som kommer derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig når du ikke en gang har vært der. Ellers er det OK å ha der besteforeldre er fra.



Anonymous poster hash: e4af8...b4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig når du ikke en gang har vært der. Ellers er det OK å ha der besteforeldre er fra.

Anonymous poster hash: e4af8...b4b

Det var det jeg tenkte på, men av alle bunadene jeg kan velge mellom er det kun den som frister. Men jeg skjønner hva du mener.

Anonymous poster hash: 06547...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke rart. Har selv mange venner som tar etter tradisjonen der slekta stammer fra, selv om det er mange generasjoner siden sist noen bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at noen reagerer på å velge en bunad fra hjemstedet til besteforeldrene, er ikke det ganske vanlig, da? Det er vel når det blir mer av typen "Oldefaren min hadde en inngift tante fra Telemark, derfor har jeg bestemt meg for beltestakk" at folk tviler på at tilknytningen er reell eller motivasjonen for bunadsvalget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at noen reagerer på å velge en bunad fra hjemstedet til besteforeldrene, er ikke det ganske vanlig, da? Det er vel når det blir mer av typen "Oldefaren min hadde en inngift tante fra Telemark, derfor har jeg bestemt meg for beltestakk" at folk tviler på at tilknytningen er reell eller motivasjonen for bunadsvalget.

Tja, det er som sagt en veldig vakker og gjenkjennelig bunad. Derfor tenkte jeg kanskje det ville være dumt om jeg svarte at jeg hadde den fordi min morfar var derfra uten at jeg selv hadde noen annen tilknytning enn etternavnet mitt og ham.

Anonymous poster hash: 06547...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er som sagt en veldig vakker og gjenkjennelig bunad. Derfor tenkte jeg kanskje det ville være dumt om jeg svarte at jeg hadde den fordi min morfar var derfra uten at jeg selv hadde noen annen tilknytning enn etternavnet mitt og ham.

Anonymous poster hash: 06547...7b6

Men da har du jo tilknytning. :) Det er helt innafor, vil jeg si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...