AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Hei dere! Jeg er logget ut her da jeg ikke vil at hele KG skal se meg i undertøy. Jeg er en dame på 25 som gjerne vil gå litt ned i vekt/stramme opp litt, og vil veldig gjerne få tips eller råd av dere på kosthold og treningsforumet da dere virker som en veldig kunnskapsrik gjeng. Jeg har alltid vært naturlig ganske slank uten å måtte passe på hva jeg spiser eller å måtte trene noe særlig, men det siste året merker jeg at jeg har blitt større. Jeg tror vektøkningen er grunnet det at jeg har fått meg en ny jobb ved siden av studiene som innebærer å sitte foran dataen, mens jeg tidligere hadde en restaurantjobb som innebar mye aktivitet. En del av det er nok også at jeg har flyttet til en ny by hvor universitetet mitt er litt utenfor byen, og jeg må derfor ta buss dit. Tidligere har jeg alltid bodd i byer hvor skole og jobb er nærme nok til at jeg kan gå eller sykle. Nå er det altså slik at jeg sitter halve dagen på universitet og så kommer hjem og sitter foran dataen med jobb. Det blir mye stillesitting og lite bevegelse i forhold til det jeg hadde før. Jeg vil nå gå litt ned i vekt og få tilbake kroppen jeg føler meg komfortabel i. For meg er dette er en prosess med å lære meg gode vaner som jeg ikke vil bryte senere, ikke en styrtdiett. Det jeg vil gjøre for å gå litt ned i vekt er: - Drikke 2 liter vann hver dag (mettende, pluss bra for hud og kropp) - Ha oppkuttede grønnsaker i kjøleskap slik at jeg lett kan ta snacks - Sette av tid til å lage sunn middag - Ha minst en times aktivitet hver dag (alt mellom å gå en rolig tur og trene styrke) Jeg er som sagt student og har ikke råd til treningssenter, men jeg har alt jeg trenger for å trene ute (jogging og løping), og vil gjerne ha råd til øvelser jeg kan gjøre hjemme i stuen som kan hjelpe meg å stramme opp kroppen litt. Som dere ser på bildene jeg legger ved, er problemområdet mitt hovedsaklig magen, men også armene og lårene mine. Helt fantastisk om noen har tips om øvelser som kan passe for meg! Jeg setter også veldig pris på tips til matretter som er sunne og ikke altfor dyre å lage. Jeg har en ganske travel hverdag og det blir fort til at jeg hiver en frossenpizza i ovnen i stedet for å lage sunn, god mat. Jeg er også veldig glad i sjokolade, så dersom noen har tips til snacks jeg kan ha i stedet for det hadde det vært kjempeflott! På forhånd tusen takk for tips og råd dere kan gi meg! Anonymous poster hash: 8fc1a...04a 2
globalagogo Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 Så fin du var:) gå med staver/gå i motbakke forbrenner mye:) 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #3 Skrevet 18. mai 2014 Så fin du var:) gå med staver/gå i motbakke forbrenner mye:) Takk for svar! Det å gå i motbakke er et veldig godt tips. Lurer også på å løpe/gå opp trapper rundt her i byen. TS Anonymous poster hash: 8fc1a...04a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #4 Skrevet 18. mai 2014 Hvis du er student kan du kanskje trene på SiO eller lignende? Det koster bare rundt 800 i semesteret Det er ikke sikkert du trenger å gå ned så mye i vekt, tror du hadde hatt god effekt av styrketrening. Anonymous poster hash: cbeb5...a9e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #5 Skrevet 18. mai 2014 Meget fine hofter, fy flate sexy kropp. Variasjon er viktig når det kommer til trening Anonymous poster hash: 79ec9...632 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #6 Skrevet 18. mai 2014 Hvis du er student kan du kanskje trene på SiO eller lignende? Det koster bare rundt 800 i semesteret Det er ikke sikkert du trenger å gå ned så mye i vekt, tror du hadde hatt god effekt av styrketrening. Anonymous poster hash: cbeb5...a9e Det jeg har gjort mest av før er helt klart kondisjonstrening. Er ikke særlig glad i styrketrening, men jeg tror det er en god ide. Skal kjøpe vekter imorgen slik at jeg kan bygge opp armmusklene litt, og vil selvfølgelig gjerne stramme opp magen. Hater situps, så tar gjerne imot tips til mageøvelser jeg kan gjøre Anonymous poster hash: 8fc1a...04a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #7 Skrevet 18. mai 2014 Meget fine hofter, fy flate sexy kropp. Variasjon er viktig når det kommer til trening Anonymous poster hash: 79ec9...632 Må bare si at jeg er utrolig overrasket over at du synes kroppen min er sexy! Når jeg ser på bildene over ser jeg bare en tjukk bollemage og utrente lår. Jeg prøver overhodet ikke å fiske etter komplimenter her, jeg er genuint veldig overrasket. Smaken er vel som baken, men takk skal du ha Anonymous poster hash: 8fc1a...04a 1
Froz1 Skrevet 18. mai 2014 #8 Skrevet 18. mai 2014 Synes du hadde fin kropp Du trenger ikke å stresse mye om å gå ned i vekt, kun slike små endringer som du sa. mer vann og grønnsaker
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 Synes du hadde fin kropp Du trenger ikke å stresse mye om å gå ned i vekt, kun slike små endringer som du sa. mer vann og grønnsaker Takk skal du ha! Jeg tenker det samme, om jeg kan utføre flere små endringer som dette hver dag vil det komme resultater på sikt Anonymous poster hash: 8fc1a...04a
Froz1 Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Takk skal du ha! Jeg tenker det samme, om jeg kan utføre flere små endringer som dette hver dag vil det komme resultater på sikt Anonymous poster hash: 8fc1a...04a Skal følge dine tips selv :-)
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 Det jeg har gjort mest av før er helt klart kondisjonstrening. Er ikke særlig glad i styrketrening, men jeg tror det er en god ide. Skal kjøpe vekter imorgen slik at jeg kan bygge opp armmusklene litt, og vil selvfølgelig gjerne stramme opp magen. Hater situps, så tar gjerne imot tips til mageøvelser jeg kan gjøre Anonymous poster hash: 8fc1a...04a For å få slankere mage er må man gå ned i fettprosent, ikke nødvendigvis ta mange sit-ups. Kombinasjon er fint! Men det er viktig å trene mage for å få en sterk kjernemusklatur, som hjelper til en god holdning og en sunnere kropp Anonymous poster hash: 284cd...60b
tussi84 Skrevet 18. mai 2014 #12 Skrevet 18. mai 2014 Å spise for lite kalorier ved slanking vil føre til at kroppen legger på seg isteden, da den tviholder på fettet du får i deg i steden for å forbrenne det. I utgangspunktet bør du ligge på et underskudd på ca 500 kalorier per uke iht hva du skal spise ca. Det er 2000 kalorier for en ca moderat aktiv kvinne. Så 1500 kalorier burde gi deg et underskudd + at hvis du trener som du sier så vil du nok kunne gå ned 1 kg i uka tenker jeg.
Aryamili Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men mine tips er: Handle en gang i uka og planlegg måltidene, da er det mindre sjanse for å skeie ut og ende opp med enkle løsninger. Sunn mat trenger ikke ta lang tid, noen tips: 1) Masse grønnsaker, varier hvordan du tilbereder disse, f.eks. kan du steke de (wok), ha de i ovnen eller koke de. Da blir du ikke så fort lei. 2) Kjøp fisk. Det er billig, godt, sunt og enkelt å tilberede. Bunnpris pleier å ha laks i porsjonspakninger (2 fileeter). 3) Dropp pasta, ris, potet osv. og erstatt det med ekstra grønnsaker og salat. 4) Dropp brød. Spis f.eks. havregryn, rugsprø, knekkebrød, mager kesam, cottage cheese ++ til frokost og lunsj. Havregryn er veldig godt hvis man topper det med friske bær og mager vaniljekesam. 5) Husk at juice og frukt inneholder mye sukker, og selv om det er sunt pga vitaminer så lønner det seg å begrense dette til f.eks. et glass juice til frokost og 2 frukt om dagen (minst 3 av 5 om dagen bør være grønnsaker) 6) Ikke overdriv, hvis du prøver å f.eks. leve på for lite kalorier, så sprekker du fort. 7) Begrens kos (kaker, snacks, sjokolade) men unn deg noe i blant, så du ikke blir fanatisk. Det er ikke sunt. Her er mengde viktig, og ikke minst hvor ofte det skjer. For aktivitet: I tillegg til cardio er det også lurt å trene styrke. Dette for å øke muskelmassen, som igjen vil forbrenne mer fett. Noen gode øvelser til å gjøre hjemme er planken, knebøy, benkpress med frivekter (hvis du har frivekter), sidehev. Finnes masse tips på nettet, så her er det bare kreativiteten som setter grenser. Gå/ sykle når du skal noe sted. Dette er god, gratis mosjon, og hvis man konsekvent gjør dette, får man mye ut av det! Bruk f.eks. Runkeeper sin app, dette er ekstra motiverende. Lykke til 1
Iylienne Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Jeg synes du ser kjempe flott ut slik som du er jeg! Men om du vil justere litt på vekten gjelder det vel å spise riktig og være i fysisk aktivitet. Spis jevnlig for å holde fordøyelsen i gang, og hold deg unna for mye poteter, pasta og ris. Prøv å la være å spise for sent på kvelden. Om du er glad i frukt eller nøtter kan du ha det som mellommåltid for å, som sagt, holde fordøyelsen i gang. Et tips på en god og sunn frokost som også er veldig fort og lett å lage er å ha cottage cheese og vanilje kesam med blåbær/bringebær/jordbær og knuste nøtter på toppen, det er utrooolig godt!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Å spise for lite kalorier ved slanking vil føre til at kroppen legger på seg isteden, da den tviholder på fettet du får i deg i steden for å forbrenne det. I utgangspunktet bør du ligge på et underskudd på ca 500 kalorier per uke iht hva du skal spise ca. Det er 2000 kalorier for en ca moderat aktiv kvinne. Så 1500 kalorier burde gi deg et underskudd + at hvis du trener som du sier så vil du nok kunne gå ned 1 kg i uka tenker jeg. Flott, takk for svar. Da satser jeg på å innta 1500 kalorier hver dag. TS Anonymous poster hash: 8fc1a...04a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #16 Skrevet 19. mai 2014 Jeg synes du ser kjempe flott ut slik som du er jeg! Men om du vil justere litt på vekten gjelder det vel å spise riktig og være i fysisk aktivitet. Spis jevnlig for å holde fordøyelsen i gang, og hold deg unna for mye poteter, pasta og ris. Prøv å la være å spise for sent på kvelden. Om du er glad i frukt eller nøtter kan du ha det som mellommåltid for å, som sagt, holde fordøyelsen i gang. Et tips på en god og sunn frokost som også er veldig fort og lett å lage er å ha cottage cheese og vanilje kesam med blåbær/bringebær/jordbær og knuste nøtter på toppen, det er utrooolig godt! Takk for veldig gode råd. Den frokosten prøver jeg imorgen! TS Anonymous poster hash: 8fc1a...04a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #17 Skrevet 19. mai 2014 Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men mine tips er: Handle en gang i uka og planlegg måltidene, da er det mindre sjanse for å skeie ut og ende opp med enkle løsninger. Sunn mat trenger ikke ta lang tid, noen tips: 1) Masse grønnsaker, varier hvordan du tilbereder disse, f.eks. kan du steke de (wok), ha de i ovnen eller koke de. Da blir du ikke så fort lei. 2) Kjøp fisk. Det er billig, godt, sunt og enkelt å tilberede. Bunnpris pleier å ha laks i porsjonspakninger (2 fileeter). 3) Dropp pasta, ris, potet osv. og erstatt det med ekstra grønnsaker og salat. 4) Dropp brød. Spis f.eks. havregryn, rugsprø, knekkebrød, mager kesam, cottage cheese ++ til frokost og lunsj. Havregryn er veldig godt hvis man topper det med friske bær og mager vaniljekesam. 5) Husk at juice og frukt inneholder mye sukker, og selv om det er sunt pga vitaminer så lønner det seg å begrense dette til f.eks. et glass juice til frokost og 2 frukt om dagen (minst 3 av 5 om dagen bør være grønnsaker) 6) Ikke overdriv, hvis du prøver å f.eks. leve på for lite kalorier, så sprekker du fort. 7) Begrens kos (kaker, snacks, sjokolade) men unn deg noe i blant, så du ikke blir fanatisk. Det er ikke sunt. Her er mengde viktig, og ikke minst hvor ofte det skjer. For aktivitet: I tillegg til cardio er det også lurt å trene styrke. Dette for å øke muskelmassen, som igjen vil forbrenne mer fett. Noen gode øvelser til å gjøre hjemme er planken, knebøy, benkpress med frivekter (hvis du har frivekter), sidehev. Finnes masse tips på nettet, så her er det bare kreativiteten som setter grenser. Gå/ sykle når du skal noe sted. Dette er god, gratis mosjon, og hvis man konsekvent gjør dette, får man mye ut av det! Bruk f.eks. Runkeeper sin app, dette er ekstra motiverende. Lykke til Tusen takk for fantastiske råd! Hva er benkpress egentlig? Og hvor mange repetisjoner av disse øvelsene bør jeg gjøre? Er det slik at man skal trene styrke bare annenhver dag for å gi musklene pause, eller kan man fint gjøre det hver dag? Anonymous poster hash: 8fc1a...04a
gnuffe Skrevet 19. mai 2014 #18 Skrevet 19. mai 2014 Etter jeg ble veggis, gikk jeg ned 10 kg, uten å gjøre noe annet enn å endre livsstilen min til noe jeg trodde på. Ellers kan jeg anbefale appen lifesum - shapeup. Lett å kontrollere hva du faktisk stapper i deg, og hvor mye du forbrenner. Lurt å bruke den i 1-3 måneder, så blir du bevisst på hva du faktisk spiser
Aryamili Skrevet 19. mai 2014 #19 Skrevet 19. mai 2014 Tusen takk for fantastiske råd! Hva er benkpress egentlig? Og hvor mange repetisjoner av disse øvelsene bør jeg gjøre? Er det slik at man skal trene styrke bare annenhver dag for å gi musklene pause, eller kan man fint gjøre det hver dag? Anonymous poster hash: 8fc1a...04a Det er en styrkeøvelse for hovedsaklig brystmuskler, men du trener også armer og skuldre Den vanligste varianten er der man ligger på en benk og løfter en stang med vekter (i starten gjerne bare stanga) opp fra brystet og ned igjen. Det er viktig å lese om riktig utførelse før man begynner, da teknikken har mye å si for hvor mye du får ut av det. Det finnes mange varianter, bl.a. med frivekter, som man kan gjøre hjemme. Super øvelse! Du bør ha såpass med belastning at du klarer 8-12 repetisjoner per sett, men på de siste settene kan det hende du klarer færre. Jeg pleier å ta fire sett totalt. Du bør ikke trene samme muskelgrupper hver dag, da musklene trenger hvile, men hvor lenge er litt individuelt og varierer fra øvelse til øvelse. Du kan likevel trene styrke ofte, hvis du er litt strategisk. Det er ganske vanlig å ha en dag for bein, en for bryst og skuldre, en for mage og rygg osv. Så har musklene pause men man kan gjøre øvelser neste dag som går på andre muskelgrupper Det gjelder å ikke gjøre det for komplisert i starten, velg 3-4 øvelser per styrkeøkt, og så kjenner du litt etter hvordan det går, sannsynligvis vil du bli ganske støl og ikke klare å trene disse musklene igjen på 3-4 dager. Etterhvert avtar stølheten, men det er likevel viktig å huske på å la musklene bygge seg opp etter å ha trent de. Håper dette var forståelig, finnes mye gode tips om øvelser og teknikk på nettet
Adhara Skrevet 19. mai 2014 #20 Skrevet 19. mai 2014 Tråden er ryddet for skadelig råd, avsporinger og svar til dette. Irrlys, mod. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå