Gå til innhold

Kryssforhørt på jobbintervju og frustrert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble kryssforhørt på jobbintervju. Veldig ubehagelig. Jeg er en introvert person og føler at dette ikke er den perfekte jobbsøkeren siden jeg rett og slett ikke har så mange hobbier. Jeg kan ikke si at jeg sitter på KG og googler alt mellom himmel og jord. Føler at jeg må sitte å lyve om hvem jeg er for å passe inn i karrierekvinnen anno 2014 hvor det er skam å si at du faktisk må holde på med husarbeid til langt på natt, og prioriterer et rent hjem og sunn mat enn fritidsaktiviteter.

Det er utfordring nummer 1. Jeg ble også forhørt om hvorfor jeg valgte å forlate deltidsjobben min som vaskehjelp for Kiwi. Det ble lagt masse vekt på at jeg kun var der i 5 måneder. Hva skulle jeg si? At eksen og jeg hadde en tøff periode? At det ble slutt og at jeg møtte veggen fordi han var utro, manipulerte og trakasserte meg i flere år? Noe som også gikk litt ut over studieprogresjon på mastenivå.

Alt i alt. Jeg har master, og det er da noe å være stolt av synes nå jeg. Det er en master i tunge fag. Den er tatt på engelsk med utveksling i Tyskland, så snakker flytende tysk i tillegg.

Jeg fikk ikke jobben.

Hva slags tips har dere å komme med.

Jeg trenger en jobb et sted hvor jeg kan starte karrieren. Jeg har en mastegrad og ønsker et ben innenfor slik at jeg kan bygge meg videre uten å måtte forklare og begrunne det elendige snittet mitt flere ganger.

Jeg brøt nesten sammen på studiene på slutte. Dødsfall, samlivsbrudd og masteroppgave. Det gikk rett vest, men fikk graden med greie karakterer de to første semesterne.

Tips mottas med en stor takk.



Anonymous poster hash: 71ad9...18a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søke flere jobber. Du finner en til slutt.



Anonymous poster hash: e4f69...17e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også introvert og opplevde mange av jobbintervjuene jeg var på som utrolig ydmykende! Jeg liker ikke å dele alt om meg med hvem som helst, og ble skikkelig provosert over spørsmål som overhodet ikke hadde noe med jobben å gjøre. En gang fikk jeg nok og spurte hvilken relevans spm deres hadde for stillingen og arbeidet jeg skulle utføre. Fikk ikke den jobben, men var godt å si ifra!

Skal man tro stillingsannonsene skal man jo være superkvinne deluxe. Like å arbeide alene, MEN fungere utmerket i team. Kreativ, MEN analytisk. osv.

Masse pjatt, mitt råd er å søke jobber, forberede deg GODT og øv inn noen standardfraser på spm du tror kan komme og som du kanskje synes er litt ubehagelig. Hvis du er veldig godt forberedt kan du styre mye mer av samtalen også. Kanskje ha noen spørsmål på lur slik at du virkelig viser at du har satt deg inn i firmaet?

Masse lykke til! PS: Les boken Stille! av Susan Cain - du vil nok kjenne deg igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Introverte mennesker er som regel veldig spennende, så cluet er vel å gjøre intervjuerne nysgjerrige på deg.

"Jeg er veldig glad i å prøve nye ting, så derfor liker jeg blant annet veldig godt å lage mat"

"Jeg kan kanskje virke litt sjenert til tider, men jeg er veldig glad i gode samtaler med nye mennesker. Kanskje spesielt de som er litt annerledes enn meg, jeg syns det er interessant å høre hvordan andre tenker"

"Jeg er veldig nysgjerrig, så jeg bruker endel tid på å lese, enten bøker eller via internett, for å finne svar på alt jeg lurer på"

Når det kommer til grunner til at du har sluttet i jobber, eller hvor du må forsvare masteroppgaven din og lignende, så har jeg erfart at det er best å være ærlig.

"For å være helt ærlig, så gikk jeg gjennom et veldig tøft brudd på den tiden. Jeg følte at jeg trengte en forandring, og derfor valgte jeg å si opp og heller gjøre (hva du enn gjorde) i stedet. Jeg sier ikke at man skal slutte i jobben så fort noe blir kjipt, men akkurat der og da var det riktig å gjøre for meg"

Virker du oppriktig har folk ofte mer forståelse enn du kanskje tror. Alle har vært gjennom vonde opplevelser, og du vil fremstå som en sterk person hvis du viser at du tør å ta tak og gjøre en forandring i livet ditt når det blåser som verst. Vis dem at du klarer å snu noe vondt til noe positivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Driver og finner meg selv litt for tiden, så kanskje det er en bok som hjelper litt:) TS



Anonymous poster hash: 71ad9...18a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Introverte mennesker er som regel veldig spennende, så cluet er vel å gjøre intervjuerne nysgjerrige på deg.

"Jeg er veldig glad i å prøve nye ting, så derfor liker jeg blant annet veldig godt å lage mat"

"Jeg kan kanskje virke litt sjenert til tider, men jeg er veldig glad i gode samtaler med nye mennesker. Kanskje spesielt de som er litt annerledes enn meg, jeg syns det er interessant å høre hvordan andre tenker"

"Jeg er veldig nysgjerrig, så jeg bruker endel tid på å lese, enten bøker eller via internett, for å finne svar på alt jeg lurer på"

Når det kommer til grunner til at du har sluttet i jobber, eller hvor du må forsvare masteroppgaven din og lignende, så har jeg erfart at det er best å være ærlig.

"For å være helt ærlig, så gikk jeg gjennom et veldig tøft brudd på den tiden. Jeg følte at jeg trengte en forandring, og derfor valgte jeg å si opp og heller gjøre (hva du enn gjorde) i stedet. Jeg sier ikke at man skal slutte i jobben så fort noe blir kjipt, men akkurat der og da var det riktig å gjøre for meg"

Virker du oppriktig har folk ofte mer forståelse enn du kanskje tror. Alle har vært gjennom vonde opplevelser, og du vil fremstå som en sterk person hvis du viser at du tør å ta tak og gjøre en forandring i livet ditt når det blåser som verst. Vis dem at du klarer å snu noe vondt til noe positivt.

Tusen takk. God idé:) Jeg føler jo ofte at jeg blir urettferdig behandlet fordi styrkene og den sanne meg ikke når frem.

Anonymous poster hash: 71ad9...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også ganske introvert, men har fått tilbakemelding på at det var positivt at jeg smilte mye på jobbintervju. Husk å smile!

Det er de som intervjuer deg som er heldige som får møte deg, en potensiell søker til stillingen deres.

Siden du liker å bruke internett kan det være lurt å google seg frem til typiske spørsmål som kan bil stilt i et intervju. Da har du rukket å tenke gjennom svarene på forhånd.

I mange jobbintervjuer er det vanlig å stille søkerne spørsmål om hva du vet om denne bedriften og hvilke konkurrenter de har. Det kan være lurt å lese om slikt før intervjuet, så er du enda bedre forberedt.

Endret av Zafkiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg vil anbefale å se foredraget the power of introverts med Susan Cain. Som introvert kan det være greit å være mer bevisst på fordelene ved å være introvert, enn å prøve å virke mer utadvendt. En må spille på lag med seg selv og sin personlighet, og ikke mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...