Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha studert litt forskjellig og lest litt rundt på nye studier får jeg inntrykk av at ingen studier gir relevant jobb?

Kun ingeniør, sykepleier og kanskje økonom fra NHH? Stemmer dette?

Jeg begynte på juss for å være sikret jobb, men nå er inntrykket at det utdannes for mange jurister og at det er vanskelig å få jobb etter endt utdanning..

Skikkelig kjipt egentlig at det skal være så vanskelig å velge en utdannelse hvor du er sikret en grei jobb!

Anonymous poster hash: 23b2f...a7d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange artikler og useriøs informasjon om dette temaet ja. Det er jo flere faktorer som spiller inn - karaktersnitt, aktiviteter utenom skole, jobberfaring, hvor du bor, livssituasjon, personlighet... Mange yrker som er "sikre" kan være vanskelige å få jobb innen, og mange såkalte "umulige" yrker kan du få god jobb som, godt betalt osv. Ikke heng deg så mye opp i artiklene.

I hovedsak er det realfag, økonomi og jus som er sikre, ja, me det er fordi de er fleksible hele landet rundt, og sånn. Humanistiske fag kan være mer vanskelige å få jobb innen fordi de ikke alltid er yrkesrettet, men mer diffust for arbeidsgiver hvilken kunnskap du sitter med etter endt utdanning.

Beklager rotete innlegg.natta

AnonymBruker
Skrevet

Sleng på bl.a. lærer og utvid økonomispekteret ditt litt (økonomi og revisjon er generelt ganske trygge utdanninger, selv om man ikke har noen garanti for å få jobb i EY...). Yrkesfag med gode karakterer slik at man får lærlingplass er også rimelig safe. Problemet nå til dags er jo at "alle" skal ta høyere utdanning, og dermed er det ikke sånn at utdanning = jobb lenger.

Jurister har det vel vært en overproduksjon av i mange år, noe som vel også er grunnen til at man kuttet omtrent 200(?) studieplasser i Oslo for noen år siden?

Medisin og odontologi har også vært veldig trygge utdanninger, men nå har turnuskjøret gjort det vanskeligere på medisin pga alle utenlandsstudentene, og arbeidsmarkedet for tannleger har også snudd fra tannlegemangel i nesten hele landet til at det er mange søkere på stillinger nærmest overalt. Sykepleier, derimot, da får man jobb hvor som helst, men fortsatt må man vel slite i 19,431 %-stillinger i mange år uten å få tilbud om 100 %.

Anonymous poster hash: f2b7f...58f
Gjest Leo Nardo
Skrevet

http://www.dn.no/talent/2014/05/08/Utdannelse/-mange-fr-seg-en-kalddusj

Hadde dog ikke bekymret meg som jusstudent. Jobb hardt med studiene dine og få gode karakterer, så går det bra, selv om du ikke skulle ha jobb et halvt år før du er ferdig utdannet.

Det er andre studier hvor man i utgangspunktet utdanner seg til arbeidsledighet hvor jeg heller hadde vært bekymret.

Lykke til!

:)

AnonymBruker
Skrevet

Farmasi gir garantert jobb.

Anonymous poster hash: febc2...933

AnonymBruker
Skrevet

Biologer er det mangel på en del steder vet jeg.

Anonymous poster hash: d9896...c55
Skrevet

Biologer er det mangel på en del steder vet jeg. Anonymous poster hash: d9896...c55

Trodde du skrev blogger haha

• Liker 2
Gjest hva som helst
Skrevet

Realfag trenger ikke være de typiske kjemi, fysikk, ingeniørstudiene. Det finnes andre relativt tunge matematiske fag som også kan gi jobb lett, type aktuar, statistiker osv som absolutt bør vurdereres.

Informatikk/programmering er det gigantisk etterspørsel etter også.

Skrevet

Seriøst? Hva slags biologer da? Etter hva jeg har fått med meg er det altfor mange som utdanner seg til biolog og at det ikke er noen særlige jobbmuligheter der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville studere biologi, men valgte dette bort nettopp fordi en kan få problemer med å få jobb etterpå.

Anonymous poster hash: bc15b...2fd

Skrevet

En god del yrkesfaglige utdannelser gir jobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...