Gå til innhold

Dømmer folk etter skrivefeil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

det som gjør det så tung vint med at folk ikke kan skrive skiklig er at det blir så mye værre å lese det og meningen ikke alltid kommer tydlig nokk frem. Jeg syns det blir vansklig noen ganger og henge med når jeg leser og det tar mye lengre tid. aller værst er det nor mann deler alle ord eller er årntlig slapp med pungtum å store bokstaver å sånt-Det værste å lese er dem som skriver på dialekt å samtidig har mange skrive feil da blir det helt uforstålig.å jeg syns det ser messt ut som en åtte åring har prøvd å skrive.Att dem med ett anna mors mål sliter med og skrive riktig sjønner jeg gått for dem har liksom ikke lært det helt fra starten.Menn dem som intriserer meg mest er lærere som sier at det ikke er så farli om elevene skriver gramatisk feil så lenge dem klarer og ut trykke seg.Hvordan skal det frem tidige språket til slutt bli da.når ingen bryr seg.Får det er ikke altid likegreit og lære på nytt når mann liksom har skrevet feil hele livet.

Selv så irriterer jeg meg kjempe mye over andre som ikke bryr seg om dette får det er ikke så vansklig.men nå skal jeg slutte å kaste bort tiden å heller ta meg en kaffe kopp å ett eple kake stykke til frokost.Tror jeg skal inn ta det ute i sol skinnet sammen med puse katten min.

ÅÅ, så morsom du er.

Hater intenst skrivefeil og orddelingsfeil. Er på det rene at folk som ikke kan skrive rent, er litt tette i pappen. Hvor mange ganger går det an å skrive samme ordet feil?? Man leser jo det korrekte ordet sannsynligvis mange ganger for dagen, vel? I aviser og lignende. Da bør det ringe en bjelle.

Anonymous poster hash: 2debd...71c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fakta er fakta.

De som har bikket 15, og fremdeles skriver "værste", "Kari's butikk" m.m. er faktisk ikke veldig skarpe.

Det er ikke barnehagenivå å påpeke dette, det er barnehagenivå å ikke lære seg morsmålet sitt skikkelig etter å ha fullført barneskolen.

Men nettopp fordi dette er så "banalt og enkelt" så tyder jo det på at de har lese- og skrivevansker da! Hvis ellers oppegående personer gjør grove rettskrivingsfeil så er det jo et spesifikt område de sliter med...

Jeg er glad jeg ikke kjenner deg, du som dømmer folk så hardt!

Anonymous poster hash: 19b22...112

Skrevet

Skal ærlig innrømme at jeg kviet meg for å kalle inn søkere til intervju dersom CV-en eller søknaden deres var fulle av stavefeil.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hey. Jeg må bare høre med dere om jeg er alene om dette eller ikke. Jeg har så mange bekjente som skriver elendig norsk. Og da er jeg fæl til å dømme litt, rett og slett tenke "er du litt dum du?". Når man er i midten av tjueårene og ikke kan forskjell på å/og, blander vær/hver og har ord delings feil blir jeg litt paff! Det er en ting med en feil i ny og ne, det kan skje den beste. Men feil i vær eneste setning? Da tenker jeg du er litt dum. Og jeg nekter å tro på at alle har dysleksi. Hva mener dere? Kjør!

Anonymous poster hash: 63c2b...d19

Du har noen feil selv. Skrevet med hensikt? Jeg synes det ser ut som om det mangler et ord på slutten. Mente du "kjør debatt"?

Skrevet

Men nettopp fordi dette er så "banalt og enkelt" så tyder jo det på at de har lese- og skrivevansker da! Hvis ellers oppegående personer gjør grove rettskrivingsfeil så er det jo et spesifikt område de sliter med...

Ærlig talt snuppa, det er ikke "lese- og skrivevansker" når man konsekvent skriver "det værste som fins" og "vin opptrekker" m.m., samt når man ikke forstår forskjellen på "et møte" og "ett møte".

Det er dumhet.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt snuppa, det er ikke "lese- og skrivevansker" når man konsekvent skriver "det værste som fins" og "vin opptrekker" m.m., samt når man ikke forstår forskjellen på "et møte" og "ett møte".

Det er dumhet.

Det var styggt sakt! Mann er ikke dumm selv om mann sliter litt med skrivning. Er mann også dumm om mann er fargeblind og ikke ser forskjellen på rødt og grønt kannskje?

Anonymous poster hash: 4d41c...14d

Skrevet

Det var styggt sakt! Mann er ikke dumm selv om mann sliter litt med skrivning. Er mann også dumm om mann er fargeblind og ikke ser forskjellen på rødt og grønt kannskje?

Men assa, skal du ha det inn med teskje?

Jeg skrev at "å konsevent skrive... (med eksempler) ikke er lese- og skrivevansker".

Med andre ord:

Jeg verken håner eller latterliggjør faktiske ting som lese- og skrivevansker, dysleksi eller fargeblindhet for den saks skyld. Man har ikke dysleksi om man ikke har nok mentalkapasitet til å forstå forskjellen på ett/et, og/å osv, all den tid det er ord med helt forskjellige betydninger. Jeg håner (ja, tenk!) de som av ymse årsaker bare ikke gidder å forsøke å beherske sitt eget morsmål. DET er pinlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker mitt om de som har grunnleggende skrivefeil.

Tastefeil velger jeg å overse. Det samme gjelder feil der det er åpenbart at ordlista på mobilen har endret ord.

AnonymBruker
Skrevet

Men assa, skal du ha det inn med teskje?

Jeg skrev at "å konsevent skrive... (med eksempler) ikke er lese- og skrivevansker".

Med andre ord:

Jeg verken håner eller latterliggjør faktiske ting som lese- og skrivevansker, dysleksi eller fargeblindhet for den saks skyld. Man har ikke dysleksi om man ikke har nok mentalkapasitet til å forstå forskjellen på ett/et, og/å osv, all den tid det er ord med helt forskjellige betydninger. Jeg håner (ja, tenk!) de som av ymse årsaker bare ikke gidder å forsøke å beherske sitt eget morsmål. DET er pinlig.

Men hva betyr konsevent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...