Gå til innhold

Dømmer folk etter skrivefeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hey. Jeg må bare høre med dere om jeg er alene om dette eller ikke. Jeg har så mange bekjente som skriver elendig norsk. Og da er jeg fæl til å dømme litt, rett og slett tenke "er du litt dum du?". Når man er i midten av tjueårene og ikke kan forskjell på å/og, blander vær/hver og har ord delings feil blir jeg litt paff! Det er en ting med en feil i ny og ne, det kan skje den beste. Men feil i vær eneste setning? Da tenker jeg du er litt dum. Og jeg nekter å tro på at alle har dysleksi. Hva mener dere? Kjør!

Anonymous poster hash: 63c2b...d19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg likte denne: ord delings feil! :ler:

Jeg har det med å dømme folk litt etter slike kriterier hvis jeg er uenig med dem. Ellers ikke. Sånn som han (jeg nevner ikke navn) som konsekvent skrev grisette isteden for grisete en tråd her. Grisette låter som et veldig uheldig kvinnenavn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey. Jeg må bare høre med dere om jeg er alene om dette eller ikke. Jeg har så mange bekjente som skriver elendig norsk. Og da er jeg fæl til å dømme litt, rett og slett tenke "er du litt dum du?". Når man er i midten av tjueårene og ikke kan forskjell på å/og, blander vær/hver og har ord delings feil blir jeg litt paff! Det er en ting med en feil i ny og ne, det kan skje den beste. Men feil i vær eneste setning? Da tenker jeg du er litt dum. Og jeg nekter å tro på at alle har dysleksi. Hva mener dere? Kjør!

Anonymous poster hash: 63c2b...d19

:laugh:

Anonymous poster hash: 020b0...4ca

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg nok mer om ditt behov for å føle deg smart. Du finner noe du kan rakke ned på andre folk for så du kan mate selvbildet ditt med det.

Kan man skrive Hey da?

Anonymous poster hash: 991f0...95b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte denne: ord delings feil! :ler:

Jeg har det med å dømme folk litt etter slike kriterier hvis jeg er uenig med dem. Ellers ikke. Sånn som han (jeg nevner ikke navn) som konsekvent skrev grisette isteden for grisete en tråd her. Grisette låter som et veldig uheldig kvinnenavn.

Det er fint å se noen som faktisk har selvinsikt nok til å se selv at det bruker det som en banal fornedrelse når personen med meninger du ikke liker vinner over deg og du ikke har noe mer enn det å komme med. Barnehagenivå...

At du ser dette selv og fortsetter med det er rart. Ville skammet meg.

Anonymous poster hash: 991f0...95b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fint å se noen som faktisk har selvinsikt nok til å se selv at det bruker det som en banal fornedrelse når personen med meninger du ikke liker vinner over deg og du ikke har noe mer enn det å komme med. Barnehagenivå...

At du ser dette selv og fortsetter med det er rart. Ville skammet meg.

Anonymous poster hash: 991f0...95b

Å lære å skrive riktig en veldig enkelt, og nettopp derfor dømmer jeg dem som ikke kan skrive noenlunde korrekt. Jeg har full forståelse for at dyslektikere har problemer med rettskriving, så de dømmer jeg ikke på grunn av dette.
Jeg forstår ikke voksne mennesker som skriver "vær gang", "værste", "værre", "rett skriving", "det går ikke ann", etc.
Dette er så enkelt, at det er nesten utrolig at de ikke har fått med seg dette.

Anonymous poster hash: c614a...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg dømmer ikke...

Jeg selv er forferdelig men disse små tastene på telefonen og blander mye bokmål og dialekt :P

Så lenge folk skriver til meg og jeg kan svare å begge har forstått beskjeden = fullført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg nok mer om ditt behov for å føle deg smart. Du finner noe du kan rakke ned på andre folk for så du kan mate selvbildet ditt med det.

Kan man skrive Hey da?

Anonymous poster hash: 991f0...95b

Dette har ikke noe å gjøre med å føle seg smart. Skrev at dette er så enkelt, at det er utrolig at noen ikke kan dette. Det betyr ikke at jeg er så smart, men heller at de er litt mindre smarte, ettersom de ikke har fått med seg noe så enkelt. Dette gjelder ikke mennesker som har lese- og skrivevansker.

Anonymous poster hash: c614a...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er fakta.

De som har bikket 15, og fremdeles skriver "værste", "Kari's butikk" m.m. er faktisk ikke veldig skarpe.

Det er ikke barnehagenivå å påpeke dette, det er barnehagenivå å ikke lære seg morsmålet sitt skikkelig etter å ha fullført barneskolen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at jeg skriver som ei kråke mange ganger. Spesielt på chat, i litt mindre grad på online forum som dette. Men ikke offisiellt, i artikler el.l. da går jeg gjennom teksten flere ganger så den stort sett blir nogenlunde korrekt.

Men jeg er ingen "språknazi" og jeg dømmer overhodet ikke folk for feilstavelser eller feil bruk av ord. For meg er det mye viktigere hva slags kunnskap som ligger bak det ordene formidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å se noen som faktisk har selvinsikt nok til å se selv at det bruker det som en banal fornedrelse når personen med meninger du ikke liker vinner over deg og du ikke har noe mer enn det å komme med. Barnehagenivå...

At du ser dette selv og fortsetter med det er rart. Ville skammet meg.

Anonymous poster hash: 991f0...95b

Nå, jeg vil ikke påpeke dine språklige feil, men din mangel på logikk. Først skriver du at det er fint at jeg innser fordommene mine selv, og etterpå skriver du at jeg er på barnehagenivå og burde skamme meg. Men skitt, jeg har faktisk ikke for vane å kommentere folks dårlige språk. Jeg foretrekker å diskutere saken framfor språkfeilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey. Jeg må bare høre med dere om jeg er alene om dette eller ikke. Jeg har så mange bekjente som skriver elendig norsk. Og da er jeg fæl til å dømme litt, rett og slett tenke "er du litt dum du?". Når man er i midten av tjueårene og ikke kan forskjell på å/og, blander vær/hver og har ord delings feil blir jeg litt paff! Det er en ting med en feil i ny og ne, det kan skje den beste. Men feil i vær eneste setning? Da tenker jeg du er litt dum. Og jeg nekter å tro på at alle har dysleksi. Hva mener dere? Kjør!

Anonymous poster hash: 63c2b...d19

*orddelingsfeil

* hver eneste

Ja, jeg dømmer deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hyssingen

når det er helt basic ord alle bør ha lært seg å skrive riktig på barneskolen, så blir jeg rimelig målløs. Alle kan ha skrivefeil som sniker seg inn her og der, selv er jeg helt udugelig på "interessert" og "interesse"

Får de aldri riktig... ble de riktig nå?

Men det får være grenser. Lurer på hvordan enkelte i det hele tatt klarte å karre seg til ståkarakter i norsk.

Endret av uAnonymbruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Nei det ville vært ekstremt hyklerisk fra min side om jeg hadde gjort det

Men om folk dømmer meg fordi jeg har skrivefeil så er ikke det noe jeg bryr meg om. Folk kan dømme meg nord og ned om de vil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syntes det er helt naturlig med en skrivefeil her og der, men noen bare tar kaka. Det jeg egentlig reagerer på er at de ikke selv ser når de går på en skikkelig bom.

F.eks har jeg en venn på Facebook som konsekvent blander vær/hver. "Fint hver i dag", "Jeg går tur vær dag". "Hunden våkser så fordt" Hun skriver heller aldri komma/punktum. Er man heldig deler hun opp setningen med en smiley.

Visse feilstavinger blir jeg også litt skremt av. Staver noen interesse feil kan jeg forstå det, men derimot "dursj" "marsin" "deiligt" osv.. Ikke så forståelig.

En del særskrivingsfeil skjønner jeg meg heller ikke på. Kjempe kost, ananas ringer, leke land. Jeg leser disse som to ord, men jeg har visst skjønt nå at det er en del som ikke gjør det..

Slike bommerter bør man klare å unngå etter endt barneskole.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Nei, jeg dømmer ikke andre pga deres skrivefeil. Så lenge jeg forstår hva de skriver, så er jeg fornøyd. Jeg foretrekker fornuftige meninger med masse skrivefeil enn at folk skriver et korrekt norsk men likevel har meninger som jeg ikke setter akkurat pris på...

I tillegg synes jeg forum skal være en "lavterskelarena" for å delta, uansett om man har norsk som morsmål eller ikke, om man har dysleksi eller om man ikke er så veldig god til å skrive.

Men jeg lurer på om denne evinnelige hakkingen på skrivefeil er noe norskt fenomen? Er medlem på noen engelskspråklige forum og der er det ingen som noen sinne påpeker skrivefeilene mine... Eller andres, vi er flere der som ikke har engelsk som morsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg mest over de som kaster seg over de som antyder at det kanskje er ekstremt mange skrivefeil i teksten, de nazitolerante, som stønner av frustrasjon når noen påpeker latterlige skrivefeil, som burde vært fjernet på barneskolen.

Verst er systematiske feil fra folk som er påståelige, da kjenner jeg at det murrer litt, og blir fristet til å henge meg opp i akkurat det ;).

En grei regel er å feie for egen dør, og heller la de som skriver masse feil få holde på i fred.

Ps: hmm, måtte redigere mitt eget innlegg, er veldig slurvete med komma når jeg skriver raskt.

Endret av MrSmith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som gjør det så tung vint med at folk ikke kan skrive skiklig er at det blir så mye værre å lese det og meningen ikke alltid kommer tydlig nokk frem. Jeg syns det blir vansklig noen ganger og henge med når jeg leser og det tar mye lengre tid. aller værst er det nor mann deler alle ord eller er årntlig slapp med pungtum å store bokstaver å sånt-Det værste å lese er dem som skriver på dialekt å samtidig har mange skrive feil da blir det helt uforstålig.å jeg syns det ser messt ut som en åtte åring har prøvd å skrive.Att dem med ett anna mors mål sliter med og skrive riktig sjønner jeg gått for dem har liksom ikke lært det helt fra starten.Menn dem som intriserer meg mest er lærere som sier at det ikke er så farli om elevene skriver gramatisk feil så lenge dem klarer og ut trykke seg.Hvordan skal det frem tidige språket til slutt bli da.når ingen bryr seg.Får det er ikke altid likegreit og lære på nytt når mann liksom har skrevet feil hele livet.

Selv så irriterer jeg meg kjempe mye over andre som ikke bryr seg om dette får det er ikke så vansklig.men nå skal jeg slutte å kaste bort tiden å heller ta meg en kaffe kopp å ett eple kake stykke til frokost.Tror jeg skal inn ta det ute i sol skinnet sammen med puse katten min.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...