Gå til innhold

Aldri mer kaloritelling!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, om vi bare spiser og beveger oss som vi gjorde på 70-tallet, så trenger vi ikke telle kalorier. Men jeg vil ha is eller sjokolade flere ganger i uka, hehe, og jeg tar trikken når jeg skal til den andre enden av byen, så jeg må være mer oppmerksom på hvor mye jeg spiser.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Spiser man ren mat (paleo-ish) med masse egg, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker og sunt fett er det ikke nødvendig å telle kalorier i det hele tatt (så fremt man ikke har et helseproblem som tilsier at man bør gjøre det en periode). :)

Anonymous poster hash: 52435...ddc

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal en være fritatt fra telling om en spiser paleoish ( hva er det?) det er energi inn/ut som gjelder uansett vel?

Skrevet

Hvorfor skal en være fritatt fra telling om en spiser paleoish ( hva er det?) det er energi inn/ut som gjelder uansett vel?

Man kan bli fet av å bare spise brokkoli og kokt fisk, men det er vanskelig.

Det denne metoden fritar for er kaloritelling, ikke kaloriunderskudd/balanse.

AnonymBruker
Skrevet

For min del må jeg ha motivasjon for å kunne gå ned i vekt. Uten motivasjon for å spise riktig, så gir man lett opp. Hemmeligheten er å spise masse sundt og ikke føle at man må spise mindre. Jeg har også erfart at karbohydrater fra frukt og grønt er mye sunnere enn samme mengde karbohydrater fra brød og sukker. Melkeprodukter har ofte en dårlig effekt ved slanking, og hvis man klarer å unngå mye av meieriprodukter så har man kommet et stykke. Spis noe grovt brød du liker og som metter godt. Spis rikelig med salater du liker, og bruk gjerne litt dressing selv om det ikke er så sundt. Det er bedre at man får i seg salaten pga man liker den, enn at man spiser en salat med en klump i halsen.

Dette er de gode råd jeg kan komme med. Spiser ikke sunt selv men dette er hvordan jeg ville gjort det. Husk at å få opp pulsen når man trener, om så bare 10-15 min trening, vil hjelpe enormt på forbrenningen. Det blir enklere å leve sunt når du gir kroppen god trening ved siden av godt kosthold.

Anonymous poster hash: d679c...684
AnonymBruker
Skrevet

Spiser man ren mat (paleo-ish) med masse egg, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker og sunt fett er det ikke nødvendig å telle kalorier i det hele tatt (så fremt man ikke har et helseproblem som tilsier at man bør gjøre det en periode). :)

Anonymous poster hash: 52435...ddc

Jeg liker ikke egg og fugl mer enn max 1 gang i uken. Men dette kan kanskje være noe for enkelte :)

Anonymous poster hash: d679c...684

Skrevet

Man kan bli fet av å bare spise brokkoli og kokt fisk, men det er vanskelig.

Det denne metoden fritar for er kaloritelling, ikke kaloriunderskudd/balanse.

En teller vel kalorier for å være sikker på at en er i underskudd/på et visst kalorinivå?

Finnes det andre grunner til å telle kalorier?

Skjønner fortsatt ikke hvorfor en kan slippe å følge mwd på inntaket om en spiser rent.

Gjest Sprettballen
Skrevet

"Spis mer" er jeg med på, det er aldri bra å sulte kroppen, men hvorfor "tren mindre"?

Stillesitting har blitt en folkeepidemi, og stillesittere blir omtalt som "de nye røykerne", så slagordet burde vel egentlig være "spis mer, få mer energi til å være aktiv"?

Gjest Runforit
Skrevet

Problemet med kaloritelling er for dem som ikke klarer å bruke det rett og som et nyttig verktøy. Når en misbruker kaloritelling og gjør det om til en besettelse; det er da det blir farlig og demotiverende.

I dag er det skremmende hvor mange som ikke aner hva maten de putter i seg faktisk inneholder. Det å kunne telle kalorier og lese næringsinnholdet på matvarer er gullverdt for en som har et dårlig kosthold og som vil ha mer kunnskap om hva produkter de bør og ikke bør velge.

De fleste jeg kjenner som ikke har peiling på kosthold får hakeslepp når de innser at morgenkaffen(ala Latte etc) inneholder over 200 kcal. Eller at den sunne lille nøtteposen med tørket frukt er 350 kcal. Ved å se og telle litt på kcal i forskjellige næringsgrupper så vil en som har litt kunnskap kunne velge de bedre alternativene i travel hverdag.

Det er alltid en gylden middelvei både når det kommer til kaloritelling, mat og trening.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

"Spis mer" er jeg med på, det er aldri bra å sulte kroppen, men hvorfor "tren mindre"?

Stillesitting har blitt en folkeepidemi, og stillesittere blir omtalt som "de nye røykerne", så slagordet burde vel egentlig være "spis mer, få mer energi til å være aktiv"?

Undersøkelser viser at hard trening kan stresse kroppen (=utskillelse av kortisol =fettlagring) og dermed forhindre vekttap hos overvektige, dermed er mer moderate former for aktivitet ofte mer gunstig hvis man vil ned i vekt, i alle fall til å begynne med.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Undersøkelser viser at hard trening kan stresse kroppen (=utskillelse av kortisol =fettlagring) og dermed forhindre vekttap hos overvektige, dermed er mer moderate former for aktivitet ofte mer gunstig hvis man vil ned i vekt, i alle fall til å begynne med.

Som du sikkert ser, så skrev jeg ikke "tren mer", men "vær mer aktiv", så jeg er ikke uenig med deg.

Jeg reagerer bare på formuleringene som kan oppfattes som "gå ned i vekt mens du sitter i sofaen", i stedet for å oppfordre til økt aktivitet.

Skrevet

Som du sikkert ser, så skrev jeg ikke "tren mer", men "vær mer aktiv", så jeg er ikke uenig med deg.

Jeg reagerer bare på formuleringene som kan oppfattes som "gå ned i vekt mens du sitter i sofaen", i stedet for å oppfordre til økt aktivitet.

Argumentet er kanskje (slik jeg oppfattet det i videoen) at man ikke behøver å trene for å gå ned i vekt eller holde seg slank.

Vi bør bevege oss mer - trene, få opp pulsen, bruke kroppen - for å ha god helse og en kropp som varer i mange år. Men det er litt på siden av slankespørsmålet.

...var sånn jeg tolket det, i alle fall.

• Liker 1
Skrevet

En teller vel kalorier for å være sikker på at en er i underskudd/på et visst kalorinivå?

Finnes det andre grunner til å telle kalorier?

Skjønner fortsatt ikke hvorfor en kan slippe å følge mwd på inntaket om en spiser rent.

Hvis metoden man bruker for å sikre kaloriunderskudd gjør at man er sikker på at man er i kaloriunderskudd uten å telle kalorier, trenger man ikke å telle kalorier. Hvis man spiser "rent" og har normal appetittregulering og noe hverdagsaktivitet, er det fullt mulig (tenk på hvordan vi har levd tidligere, bare noen få prosent var tjukke da jeg vokste opp). Men det er i praksis vanskelig for de fleste, det er så mye mat og den smaker altfor godt og gjør oss mer sultne. Noen har kanskje kaloritelling som hobby, hva vet jeg :tongue:

Ang trening:

Hverdagsaktivitet kan være vel så effektivt som målrettet trening - med vekt på kan. Det gir kanskje større helsegevinst å gå eller sykle til jobben hver dag enn å trene en eller to økter i uka og ellers sitte i sofaen. På samme måte kan kaloritelling lede noen inn i usunne tankebaner, men kaloritelling kan også være et effektivt verktøy for de som bruker det riktig.

Skrevet

Hvis metoden man bruker for å sikre kaloriunderskudd gjør at man er sikker på at man er i kaloriunderskudd uten å telle kalorier, trenger man ikke å telle kalorier. Hvis man spiser "rent" og har normal appetittregulering og noe hverdagsaktivitet, er det fullt mulig (tenk på hvordan vi har levd tidligere, bare noen få prosent var tjukke da jeg vokste opp).

Ja jeg skjønner hva du mener. Jeg mener at de som vet de er i underskudd, "teller" jo kalorier likevel(uten at de nødvendigvis fører det inn i excel) på en måte. De må jo nødvendigvis vite hvor mye kalorier som er i en kyllingfilet og hvor mange det er i en grandis. Og velge mat deretter, som igjen gjør at de går med i vekt/holder vekta.

Skrevet

Ned.. I vekt. Sorry. Knotter på mobilen

Skrevet

Ja jeg skjønner hva du mener. Jeg mener at de som vet de er i underskudd, "teller" jo kalorier likevel(uten at de nødvendigvis fører det inn i excel) på en måte. De må jo nødvendigvis vite hvor mye kalorier som er i en kyllingfilet og hvor mange det er i en grandis. Og velge mat deretter, som igjen gjør at de går med i vekt/holder vekta.

Man trenger ikke nødvendigvis vite bevisst hvor mye kalorier det er i bestemte matvarer - etter hva jeg skjønner. Noen har det ihvertfall på den måten, at appetiiten deres reguleres etter hvor mange kalorier de får i seg. Jeg har det dog ikke sånn :fnise: Kanskje er det lettere i en verden som ikke er full av ferdigmat - jeg husker at jeg ble mett av mammas mat, det er ikke gitt at jeg klarer å stoppe i tide når jeg spiser på feks Peppes :sjokkert:

Skrevet

Jeg er faktisk nødt til å telle kalorier. Ellers spiser jeg for lite. Dessuten eier jeg ikke normal sultfølelse eller metthetsfølelse.

Skrevet (endret)

Jeg orker ikke å telle kalorier, men dersom jeg vil ned ett par kilo ned i vekt, noe som jeg ønsker innimellom f.eks etter ferier o.l så skriver jeg ned dag for dag hva jeg har spist. Så føler jeg meg på en måte "tvunget" av meg selv til å spise sunt, slik listen blir "bra". Og så får jeg også en oversikt over hvilke uvaner jeg til tider kan ha gjennom dagen..f.eks småspising, en bolle her og en iskaffe der...Så kan jeg prøve å "forbedre" meg, ved å se på hvilke vaner jeg har som jeg bør kutte ut. Og samtidig se hva jeg spiser som er sunt og bra, og se om det er noe jeg burde spist mer av f.eks frukt og grønt.

Endret av Luckiness

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...