Gå til innhold

Hva er dette? (øyne)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får noe merkelig med synet en sjelden gang, kanskje 1-2 ganger i året. Jeg fant et bilde som virkelig illustrerer godt hva jeg ser:

N6vEMPY.jpg

Bildet var dog postet med en tittel a la; accurate picture showing what a migraine looks like. Men jeg har ikke vondt da. Kan man ha migrene uten smerter? :klo:

Det hele går over av seg selv etter en stund, men jeg blir litt klumsete siden jeg ikke ser skikkelig. Jeg sjekker øynene regelmessig pga. en sykdom jeg har som gjør meg litt utsatt for sykdom på øynene, men har alltid fått beskjed om at alt ser helt fint ut.

Anyone?:\



Anonymous poster hash: c6bab...6b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Det kan være små celler som flyter fritt rundt i glasslegemet i øyet ditt. De kan noen ganger komme i veien for synet (siden linsa i øyet ligger bak) og kan oppleves som svarte partier i synsfeltet. Det er dog helt ufarlig.

Du kan google og lese mer om det.

edit: Mouches Volantes heter dette fenomenet forresten

Endret av iGirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ha migrene uten smerter.

Virkelig? Men... hva ER egentlig migrene?:P Trodde det bare var kronisk hodepine som gjør at man får sånne rariteter i synsfeltet.

Det kan være små celler som flyter fritt rundt i glasslegemet i øyet ditt. De kan noen ganger komme i veien for synet (siden linsa i øyet ligger bak) og kan oppleves som svarte partier i synsfeltet. Det er dog helt ufarlig.

Du kan google og lese mer om det.

Disse har jeg sett:) Vet hva det er, men det er definitiv ikke dem jeg ser!

Anonymous poster hash: c6bab...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er migrene med aura. Har det selv og har aldri noe smerter sammen med auraen. Får det selv veldig sjelden som deg, og plages ikke noe særlig av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Virkelig? Men... hva ER egentlig migrene? :P Trodde det bare var kronisk hodepine som gjør at man får sånne rariteter i synsfeltet.

Disse har jeg sett:) Vet hva det er, men det er definitiv ikke dem jeg ser!

Anonymous poster hash: c6bab...6b2

Da ville jeg pratet med fastlegen min om jeg var deg, slik at du iallefall får utelukket netthinneavløsning.

Endret av iGirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er migrene med aura. Har det selv og har aldri noe smerter sammen med auraen. Får det selv veldig sjelden som deg, og plages ikke noe særlig av det :)

så bra jeg ikke er alene!:)

Da ville jeg pratet med fastlegen min om jeg var deg, slik at du iallefall får utelukket netthinneavløsning.

Eep:S Høres skummelt ut! Men jeg får jo gjennomført full øye sjekk en gang i halvåret, kan de se eventuell netthinneavløsning på en slik undersøkelse?

Du kan lese litt mer om det her.

http://www.migrene.no/diagnose/migrene-uten-hodepine

Men ja, det er mulig. Selv om det er uvanlig. Men du bør oppsøke lege å få det sjekket ut.

Takk for link!

Er det farlig?:S Leste så vidt om at noen får medisiner pga. migrene, men trodde det var pga. smertene.

Hos meg startet det nettopp for kanskje en times tid siden, og nå er jeg nesten helt fin igjen.

Anonymous poster hash: c6bab...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Takk for link!

Er det farlig?:S Leste så vidt om at noen får medisiner pga. migrene, men trodde det var pga. smertene.

Hos meg startet det nettopp for kanskje en times tid siden, og nå er jeg nesten helt fin igjen.

Anonymous poster hash: c6bab...6b2

Nei, det er ikke farlig om det bare er migrene uten hodepine. Det er bare forbigående forstyrrelser. Men siden det er samme symptomer som en del andre sykdommer som er mer alvorlig, så er det viktig at du oppsøker lege for å få utelukket andre ting + får stillet riktig diagnose.

Aner helt ærlig ikke om medisiner ved slike anfall. Jeg bruker aldri medisiner selv ved anfall uten hodepine, så vet ikke hvordan de fungerer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke farlig om det bare er migrene uten hodepine. Det er bare forbigående forstyrrelser. Men siden det er samme symptomer som en del andre sykdommer som er mer alvorlig, så er det viktig at du oppsøker lege for å få utelukket andre ting + får stillet riktig diagnose.

Aner helt ærlig ikke om medisiner ved slike anfall. Jeg bruker aldri medisiner selv ved anfall uten hodepine, så vet ikke hvordan de fungerer da.

Okei, så om det faktisk er migrene så er det ikke farlig:) Det er nå bra da. Men har hatt dette siden jeg var en 20 kanskje, nå er jeg 26, og er nå ikke dævv enda:P Men skal sjekke meg for sikkerhetsskyld. Better safe than sorry!

Anonymous poster hash: c6bab...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Okei, så om det faktisk er migrene så er det ikke farlig:) Det er nå bra da. Men har hatt dette siden jeg var en 20 kanskje, nå er jeg 26, og er nå ikke dævv enda:P Men skal sjekke meg for sikkerhetsskyld. Better safe than sorry!

Anonymous poster hash: c6bab...6b2

Ha ha. Godt du ikke er død da! Men enkelte går hele livet sitt med slike anfall uten å få de diagnosert...

Men det er greit å få det sjekket ut og få riktig diagnose. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som eural migrene, som andre har nevnt over. Helt ufarlig, og arter seg som du beskriver. Mange får påfølgende sterk hodepine, man man trenger ikke få det.

Hvis du vil sjekke det nærmere så kan du bestille en time hos optiker med full helsesjekk, det kan kanskje være betryggende.

Anonymous poster hash: 02942...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som eural migrene, som andre har nevnt over. Helt ufarlig, og arter seg som du beskriver. Mange får påfølgende sterk hodepine, man man trenger ikke få det.

Hvis du vil sjekke det nærmere så kan du bestille en time hos optiker med full helsesjekk, det kan kanskje være betryggende.

Anonymous poster hash: 02942...932

Tror ikke en optikere kan noe om dette, da migrene har med hjernen å gjøre og ingenting med øynene.

Og å si at det er helt ufarlig er vel ikke helt riktig. Ja, det er svært liten risiko for at noe skal skje, hjerneblødning, blodpropp og lignende, men det er alltid en liten risiko ved hvert anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke en optikere kan noe om dette, da migrene har med hjernen å gjøre og ingenting med øynene.

Og å si at det er helt ufarlig er vel ikke helt riktig. Ja, det er svært liten risiko for at noe skal skje, hjerneblødning, blodpropp og lignende, men det er alltid en liten risiko ved hvert anfall.

Joda, en optiker kan faktisk også litt om eural migrene. I tillegg så vil en optiker kunne avdekke om det foreligger problemer i selve synet og dermed også avkrefte at det ikke er øyesykdom etc. Det er jo tross alt en synsforstyrrelse det er snakk om og da er det jo nærliggende å tro at det kan ha med synet å gjøre.

Helt mulig at det kanskje er en ørliten ekstra sjans for det du beskriver som følge av anfall, men migrene anses jo som relativt ufarlig - men plagsomt. Så jeg vil på ingen måte si at eural migrene er noe farlig, og har hørt leger beskrive det som helt ufarlig.

Anonymous poster hash: 02942...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en optiker kan faktisk også litt om eural migrene. I tillegg så vil en optiker kunne avdekke om det foreligger problemer i selve synet og dermed også avkrefte at det ikke er øyesykdom etc. Det er jo tross alt en synsforstyrrelse det er snakk om og da er det jo nærliggende å tro at det kan ha med synet å gjøre.

Helt mulig at det kanskje er en ørliten ekstra sjans for det du beskriver som følge av anfall, men migrene anses jo som relativt ufarlig - men plagsomt. Så jeg vil på ingen måte si at eural migrene er noe farlig, og har hørt leger beskrive det som helt ufarlig.

Anonymous poster hash: 02942...932

Har du migrene med aura? For det har jeg hatt siden jeg var 12 og snakket med utallige leger, optikere, øyeleger og migreneeksperter. Merkelig at de du har snakket med har vært av så ulik oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si meg hvordan jeg skriver innlegg her inne? jeg får det ikke til... haha



Anonymous poster hash: 2e59a...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke en optikere kan noe om dette, da migrene har med hjernen å gjøre og ingenting med øynene.

Og å si at det er helt ufarlig er vel ikke helt riktig. Ja, det er svært liten risiko for at noe skal skje, hjerneblødning, blodpropp og lignende, men det er alltid en liten risiko ved hvert anfall.

Nei, men tenkte nå for å utelukke sykdom på øynene, slik at man vet sikkert at det er migrene:) Er skikkelig redd for synet:S

Joda, en optiker kan faktisk også litt om eural migrene. I tillegg så vil en optiker kunne avdekke om det foreligger problemer i selve synet og dermed også avkrefte at det ikke er øyesykdom etc. Det er jo tross alt en synsforstyrrelse det er snakk om og da er det jo nærliggende å tro at det kan ha med synet å gjøre.

Helt mulig at det kanskje er en ørliten ekstra sjans for det du beskriver som følge av anfall, men migrene anses jo som relativt ufarlig - men plagsomt. Så jeg vil på ingen måte si at eural migrene er noe farlig, og har hørt leger beskrive det som helt ufarlig.

Anonymous poster hash: 02942...932

Klarer ikke helt å få det til å synke inn at jeg antakelig har migrene:P Kjenner flere som har det og de er sånn; kaldt, mørkt, stille rom. NÅ! Får håpe jeg ikke utvikler smerter senere da:S

Anonymous poster hash: c6bab...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...