Gå til innhold

Hvem bør betale for reparasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter kjøpte en ny scooter for 14 dager siden for 19 000,-. I går lånte en kompis av henne scooteren, og pga. at bremsene var på motsatt side av hva han er vandt til, klarte han å krasje sykkelen slik at det ble noen ganske store skader foran på skjermene. Sykkelen er kjørbar, men skadene er stygge.

Så; hvem er ansvarlig for å betale dette? Vi eller kompisen til datteren min? Det var jo kompisen som påførte skadene, men datteren min er jo ansvarlig for scooteren og det var jo hun som lånte bort scooteren. Kanskje det beste er å dele på det? Hvem mener dere bør betale?



Anonymous poster hash: a57bb...1fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig han som brukte den!

Hadde jeg lånt en bil og kræsjet el.l skulle SELVFØLGELIG jeg betalt utgiftene.

Anonymous poster hash: ed5ad...ad5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen som påførte skadene burde selvfølgelig betale.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det er sjåføren sitt ansvar å sette seg inn i hvordan kjøretøyet fungerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel eier pliktig til å forvisse seg om at fører er i stand til å håndtere et motordrevet kjøretøy?

Har hun forsikring? han kan faktisk nekte, og si hun skal bruke forsikringen.



Anonymous poster hash: d625d...1ac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din datter betaler eieren for skadene.

Hun har ansvaret overfor eier.

Sjåføren betaler til din datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din datter betaler eieren for skadene.

Hun har ansvaret overfor eier.

Sjåføren betaler til din datter.

Hvilken eier? Det er jo datteren som eier scooteren.

Anonymous poster hash: 2a714...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du låner vekk bil eller noe annet motorisert greie, så avtaler en på forhånd hvis noe skjer.

Det var en tråd her tidligere om en som lånte vekk bilen sin, og sjåføren skadet den for ,tror det var 20.000 eller noe der. Hun mente sjåføren skulle betale,noe han nektet.

Han mente hun skulle bruke forsikringen med de bonustap det medførte. Helt enig, så lenge noe ikke annet er avtalt.

Jeg låner vekk bilen til de jeg vet (sjelden gang) har penger til å betale egenandelen ved stor skade. Vi har høy egenandel. Og avtalen blir alltid, om skaden er mindre enn egenandelen (som kan bli noen tusen) så betaler den som låner) Noe annet blir ikke aktuelt. Selv om jeg vet sjåfør har lappen, så vil jeg se den uansett.

I din datters tilfelle, så skal hun ikke låne den vekk uten å forsikre seg at sjåfør håndterer et slikt kjøretøy.

Juridisk har hun lite å stille opp med, om hun ikke har en avtale, men moralsk.....det er det som blir avgjørende



Anonymous poster hash: d625d...1ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg leste feil.

Følsomt tema.

Vi har forsikringer for å klare oss økonomisk hvis uhellet skulle være ute.

Dekkes skaden av forsikring?

I så fall, hva koster det egentlig å bruke forsikringen?

Man er moralsk ansvarlig for skader som oppstår på ting man låner og sånn sett har ansvaret for.

Juridisk vet jeg faktisk ikke.

Endel mennesker er totalt blottet for selvinnsikt og ansvarsfølelse, og vil aldri ta ansvar for egne feil.

Andre vil ikke ha økonomi til å kunne erstatte det de ødelegger, og vil bruke unnskyldninger for å ikke stå til ansvar.

Samtidig så er man klar over risikoen over at noe kan gå galt når man låner bort noe.

Jeg ville forsøkt å få til en minnelig ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt kontakt med han som kjørte den for en prat. For så bli enige om hvordan skaden skal repareres og hvem som skal betale hva.

Selvfølgelig burde han betale, men det er jo ikke sikkert han har penger til det.

Det kan også hede han kjenner noen som kan fikse skaden rimelig.

Hørte om et lignende tilfellet der han som hadde ripet opp bilen kjente noen som kunne omlakkere rimelig, men eier innsisterte på merkeverksted å dumpet en kjemperegning i posten hans. Igjen, selvfølgelig burde han betale, men det burde være mulig å finne en smidig løsning.

I det minste burde han betale halvparten, det vil jo også være en grei lærepenge for datteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne kompisen lappen for moped? Isåfall får han betale alt selv, sjåføren er ansvarlig for å gjøre seg kjent med et nytt kjøretøy før han setter avgårde.

Hvis han ikke har lappen, synes jeg de bør dele på utgiftene, da hun som eier ikke har lov å låne ut kjøretøy til noen uten sertifikat.

Anonymous poster hash: 9e935...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen skal selvsagt betale.



Anonymous poster hash: ac0f3...233
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har denne kompisen lappen for moped? Isåfall får han betale alt selv, sjåføren er ansvarlig for å gjøre seg kjent med et nytt kjøretøy før han setter avgårde.

Hvis han ikke har lappen, synes jeg de bør dele på utgiftene, da hun som eier ikke har lov å låne ut kjøretøy til noen uten sertifikat.

Anonymous poster hash: 9e935...b0b

Dette er jeg enig i!:) (såfremt hun visste at han ikke hadde lappen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...