Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har for ett års tid siden flyttet sammen med kjæresten min. Han eier huset og jeg betaler leie til han på 4000 kr. Jeg føler det er litt feil. Burde jeg be om å få kjøpe meg inn eller er det andre lure løsninger?

Anonymous poster hash: cab6f...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har nok EK og lønn til å kjøpe deg inn så ville jo det vært det lureste, om ikke så kan du jo kjøpe deg inn med mindre enn 50 % for eksempel...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja dette er typisk kvinnefella. Du skal kjøpe deg inn, om du ikke har råd til 50% så kjøper du deg inn med en mindre sum og så kan du øke etterhvert.

Anonymous poster hash: 6248d...360
Skrevet

Hva har du råd til, da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du betalt om du skulle bodd tilsvarende bra alene?

Anonymous poster hash: ed049...124

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har for ett års tid siden flyttet sammen med kjæresten min. Han eier huset og jeg betaler leie til han på 4000 kr. Jeg føler det er litt feil. Burde jeg be om å få kjøpe meg inn eller er det andre lure løsninger?

Hva dekker leien for deg? Du er smart om du sparer penger hver mnd. Du vet ikke fremtiden, og da har du i alle fall kontanter.Snakk med banken om smart sparing. Selv om dere gifter dere, står ha som eier. Du har ingenting den dagen DU må gå. Ingen vet som sagt fremtiden. Han sparer i boligen sin.(verdiøkning) Da må du spare på annen måte

Anonymous poster hash: f7497...ea2

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg bodd for meg selv hadde jeg kunne betalt det dobbelte.

Jeg er ikke interessert i å kjøpe meg inn, har heller ikke egenkapital. Det jeg vil er vel å få en kontrakt der det står at jeg har betalt avdrag på lånet hans. Om det blir slutt og jeg flytter ut vil jeg jo ha noe igjen.

TS.

Skrevet

Du har jo ikke betalt avdrag på lånet hans, du har betalt husleie. 4000 i mnd er jo ingenting for et halvt hus.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Ja dette er typisk kvinnefella. Du skal kjøpe deg inn, om du ikke har råd til 50% så kjøper du deg inn med en mindre sum og så kan du øke etterhvert.

Anonymous poster hash: 6248d...360

Ja. Du har nok rett i det og det er derfor jeg spør.

Jeg er helt grønn på alt som har med økonomi å gjøre og skjønner at jeg burde være smartere enn jeg er.

I teorien betaler jeg jo ned på lånet hans uten å få noe tilbake for det. Har hele livet leid, også sammen med tidligere kjærester. Men det virker litt feil når han eier huset og jeg bare "hjelper å betale ned".

Hvis jeg går inn med feks 30 %, vil det si at han må betale meg ut for disse 30 % hvis jeg flytter ut?

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke betalt avdrag på lånet hans, du har betalt husleie. 4000 i mnd er jo ingenting for et halvt hus.

Det skjønner jeg også. Men jeg kan vel likevel inngå i en avtale med samboer om at han må betale meg ut for det jeg har bidratt med de årene jeg har bodd der, hvis det skulle bli slutt mellom oss?

Er det heeelt på jordet?

Gjest Blubbs
Skrevet

En løsning jeg tenker er fair, og jeg vet mange praktiserer:

Du betaler leie til kjæresten nå, som er litt under det du normalt ville måtte betale.

Dersom dere gjør det slutt innen 2-3 år ( ett tall dere bestemmer ) , så annser dere beløpet som leie. Du måtte jo betalt for deg uansett. Og om du betaler til han, eller en annen huseier, så er du uansett med å betale ned på lånet.

Dersom dere er sammen etter 2-3 år, så foreslår jeg at dere lager en løsnning hvor dere anser dine bidrar til å være innput i huset. Altså at du f.eks. etter 3 år, eier 5 % av huset.

4000 kr i leie er ingenting.

Eksempel:

Du betaler 4000 kr mnd i leie. Jeg mener ikke at det skal ses på som rene avdrag. Men f.eks. totalt sett etter 3 år, at du har betalt deg inn med 100.000 kr, er fair etter min mening.

Hans lån er på 2 mill. Så da tinglyser dere at du eier 5 % av boligen.

Men er det slutt innen 3 år, så må du si farvel til de pengene, for leie måtte du ha betalt uansett

• Liker 2
Skrevet

Det skjønner jeg også. Men jeg kan vel likevel inngå i en avtale med samboer om at han må betale meg ut for det jeg har bidratt med de årene jeg har bodd der, hvis det skulle bli slutt mellom oss?

Er det heeelt på jordet?

Klart du kan inngå en slik avtale med ham om han er villig til det, men det vil være gull for deg og dårlig deal for ham. Skal du bo gratis OG risikofritt? Jeg mener du er på jordet, men det er nok ulike meninger om det, er nok mange som er enig med deg også. Skal du kjøpe deg inn får du gjøre det på ordentlig vis; Finn ut husets verdi, avklar hvilken andel du skal ha, ta opp lån og betal ham for din andel.

Hva inkluderer forresten de pengene? Betaler du strøm, forsikring, kommunale avgifter etc i tillegg?

• Liker 12
Skrevet

Er det heeelt på jordet?

Så å betale leie til en helt fremmed er helt greit, men å betale leie til en du elsker er helt hinsides? Hva har det å si? Om du ikke vil kjøpe deg inn så har du egentlig ikke så mye du skulle sagt. Det er "tapte" penger, men det er det uansett om du leier av han eller ola nordmann nedi gata.

• Liker 7
Skrevet

Hvis du bare betaler 4000 kroner i måneden slipper du billigere fra det enn om du skulle bo alene.

Og din samboer skylder deg absolutt ingen ting hvis du flytter ut.

Spar opp penger, så kan du kjøpe deg inn om noen år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

4000 i mnd er en helt hypotetisk sum, ikke heng dere opp i akkurat det. Jeg betaler halvparten av lånet hver mnd.

Jeg har tenkt å bli sammen med denne mannen for resten av mitt liv, vi har også ett barn sammen. Jeg har med andre ord ikke tenkt å flytte for å si det slik.

Bekymringen min er hvis det skulle bli slutt. Jeg vil ikke ha noe å falle tilbake på. Dette vil selvfølgelig være vesentlig i forhold til fordeling av samvær. Det er ikke sikkert jeg får mine 50 % hvis jeg ikke har ett sted å bo?

Hvis jeg ikke har andre løsninger enn å begynne å spare for å senere kjøpe meg inn/evt. gifte meg med han, så har jeg svaret på det jeg lurte på.

AnonymBruker
Skrevet

Så å betale leie til en helt fremmed er helt greit, men å betale leie til en du elsker er helt hinsides? Hva har det å si? Om du ikke vil kjøpe deg inn så har du egentlig ikke så mye du skulle sagt. Det er "tapte" penger, men det er det uansett om du leier av han eller ola nordmann nedi gata.

Selvfølgelig ikke. Du misforstår meg.

At jeg skal leie hos min partner for resten av livet er vel neppe en klok avgjørelse, derfor spør jeg hvilke alternativer jeg har, bortsett fra å kjøpe meg inn.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hadde jeg bodd for meg selv hadde jeg kunne betalt det dobbelte.

Jeg er ikke interessert i å kjøpe meg inn, har heller ikke egenkapital. Det jeg vil er vel å få en kontrakt der det står at jeg har betalt avdrag på lånet hans. Om det blir slutt og jeg flytter ut vil jeg jo ha noe igjen.

TS.

Det er veldig lite smart.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde kjøpe meg inn, punktum finale?

AnonymBruker
Skrevet

Om du kjøper deg inn får du en bit av eventuell verdioppgang men også en eventuell verdinedgang. M.a.o. større risiko. Og slik risiko bør du unngå om du ikke har noe egenkapital.

Anonymous poster hash: 2ea6b...550
  • Liker 1
Skrevet

Det virker jo som du bor bedre nå enn du egentlig har råd til. Hvis du kjøper deg inn er det jo en risiko for at markedet faller, eller at huset er vanskelig å få solgt i det området dere bor i.

4000 høres kjempe rimlig ut spør du meg, men du sa jo at det er et hypotetisk tall... Drift av en bolig er jo veldig mye mer enn bare strøm, avgifter og NRK-lisens. Hus koster joe en liten formue å vedlikeholde eksempelvis. Så hvis du skal kjøpe deg inn ville jeg forsikret meg om at du faktisk har råd til å dekke utgiftene.

I og med at du egentlig ikke har penger til å kjøpe ville jeg spart opp EK først. Dette er jo betinget at han ikke flår deg med leia da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...