Gå til innhold

Vrang eks!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn fra tidligere forhold som som er 6 år. Barnet bor med sin mor 2 timer unna. Har barnet annenhver helg. Jeg og min nåværende samboer har planer om å flytte nærmere min og hennes familie. Noe som fører til at det blir nesten 3 timers kjøring fra meg og eksen. Dette ser ikke jeg på som et problem, for om noen år kan barnet ta toget fram og tilbake. Nå har eksen slått seg alledels vrang og sier at vi ikke kan flytte enda lengre unna. Etter dette har hun vært vanskelig å samarbeide med. Verken jeg eller min samboer har noe nettverk i den byen barnemor bor, og vi vil heller bo i nærheten av familie og venner når vi får egne barn. Vi kan ikke gi opp alt fordi eksen ikke tåler at vi flytter. Barnet mitt gleder seg også til å flytte til et nytt hus nærmere farmor og farfar. Hva skal jeg si til eksen? Hun kan ikke oppføre seg sånn!

Anonymous poster hash: c3ae0...246

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksen har ikke en dritt å si her.èn time har ingenting å si.

Anonymous poster hash: 6bb70...f61
  • Liker 5
Skrevet

Du bestemmer selv. Bare flytt. Du får si at du skjønner at hun ikke liker det, men at det må bli sånn. Er det drama, så ikke bidra til det. Kranglete damer er ikke lette å ha med å gjøre. ;-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som en dans på roser å ha med deg å gjøre heller. Det er veldig langt å kjøre 6 timer for å hente/levere barnet. Møter du henne på halvveien da? Henter barnet hos henne? Hva gjør du for å gjøre situasjonen lettere?

Det er stor forskjell på om du f.eks sier at "vi flytter, men jeg skal møte deg på halvveien når barnet hentes/leveres så ikke du bruker hele dagen på kjøringen" og å si "nå flytter vi, deal with it".

Anonymous poster hash: ff7f8...570

• Liker 8
Gjest Blomsterert
Skrevet

Tror kanskje eksen din er bekymret for lang reise annnenhver uke.

Men hun har ikke noe hun skl ha sagt,bare gjør turen for datteren fin :-)

Skrevet

Stakkars barn! 3 timer på tog hver vei annenhver uke er veldig mye. Hadde du orket det?

Klrt det ikke er noe problem for deg, men for barnet er det et stort problem. En 6-åring er alt for liten til å reise så langt alene. Det ville vært slitsomt for et langt større barn også.

Her er det tydelig at det bare er eksen som tenker på barnets beste, ikke du.

• Liker 13
Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Barneloven. § 44.Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur.

Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen

Og

§ 42.Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

Hvis man ikke kommer til en avtale kan man inkalle til mekling, og hvis man ikke kommer til enighet der heller kan man ta saken for retten, jfr Barneloven § 56

6 timers reisevei hver annen helg er en smule mye hvis du spør meg, og en unge på 7-8 år burde da ikke ta ta toget alene. Synes ikke eksen er vanskelig i det hele tatt.

Det at du flytter innebærer en større belastning for både henne og barnet. Virker som om du er for blind til og se det.

Endret av Malanthor
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner eksen din. Stakkars barnet ditt som allerede må reise ganske langt og så blir det en time lenger. Jeg hadde ikke giddet det hadde jeg kunnet bestemme selv som barn. Ikke hyggelig start eller slutt på helgen å måtte ta tog i 3 timer.

Men til syvende og sist bestemmer dere dette selv. Bare husk at du faktisk nå nedprioriterer det barnet du allerede har.

Anonymous poster hash: 7a526...413
  • Liker 7
Skrevet

Enig i at det er lang reisevei, så her bør det legges til rette for å dele på kjøring osv. Syns barnet bør slippe å ta toget alene i alle fall de fire neste årene.

Og så får dere se, da, når dere har prøvd en stund, kanskje annenhver helg blir litt for ofte å reise så langt?

Skrevet

Hørtes ut som en veldig dårlig løsning. Jeg er mer av typen som setter barnet mitt først, og det innebærer å bo i ett bestemt område så barnet slipper å tilpasse seg, samt gjør det enklest mulig for samarbeid med far.

Skulle barnefar her flytta 3 timer unna, hadde nok jeg også blitt irritert. Blir jo masse ekstra penger ut på reiseutgifter, samt masse bry for barnet som skal kjøre tog 12 timer i måneden. Selvsagt har jeg også lyst til å flytte nærmere min familie, og til ett sted hvor det er mer muligheter for jobb ol. men nå har det seg sånn at jeg valgte å få ett barn her, og nå må jeg leve med konsekvensene av det å prøve å gjøre det enklest mulig for meg selv og alle rundt meg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel den som skal ha samvær som har ansvar for henting og bringing, mens begge er pliktige til å dele på kostnader utifra inntekt.

Hadde min eks flyttet 3 timer unna så skulle han ha fått sørget for å hente og bringe barnet selv (skulle gladelig ha betalt min skjerv). Ikke om jeg ville ha kastet bort mange timer av helga mi på bilkjøring bare pga han bestemmer seg for å flytte langt unna.

Når man har barn sammen så synes jeg man bør forplikte seg til å sette sine behov tilside de stakkars få årene barnet er liten og bosette seg sånn at det er til det beste for barnet ift å være regelmessig sammen med foreldrene sine. Når barnet blir voksent så kan man flytte hvor pokker man vil i verden.

Anonymous poster hash: 81656...990
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke den helt store forskjellen på 2 timer og nesten 3 timer, men hvem av dere var det som flyttet 2 timer unna i første omgang?

Anonymous poster hash: a7c83...f65

AnonymBruker
Skrevet

Greit, nesten 3 timer var å ta i litt. Kan heller si litt over 2,5 time kjøring. Og nei! Barnet skal ikke ta tog allerede nå. Det er det for lite til. Til nå kjører vi hver vår vei. Barnemor bringer og jeg kjører barnet til eksens hus.

Jeg og eks har null kontakt bortsett fra barnet, og jeg tenker på barnets beste, men ikke eksens beste. Hun driter jeg i! Nå vil jeg heller fokusere på fremtiden, min nye samboer, mitt barn og våre felles barn når de kommer. Eksen vil helst at jeg skal flytte tilbake dit hun bor, men da må både jeg og samboer bytte jobb, ikke har vi et nettverk der osv. Da blir det kun pga barnet, noe jeg syns blir feil. Vi skal trives der vi bor også. Og da blir det det samme med våre felles barn (jeg og samboer), langt unna besteforeldrene, søskenbarn og tanter og onkler. Da får heller ikke mitt barn truffet farmor og farfar like ofte, nå ser barnet dem annenhver helg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit, nesten 3 timer var å ta i litt. Kan heller si litt over 2,5 time kjøring. Og nei! Barnet skal ikke ta tog allerede nå. Det er det for lite til. Til nå kjører vi hver vår vei. Barnemor bringer og jeg kjører barnet til eksens hus.

Jeg og eks har null kontakt bortsett fra barnet, og jeg tenker på barnets beste, men ikke eksens beste. Hun driter jeg i! Nå vil jeg heller fokusere på fremtiden, min nye samboer, mitt barn og våre felles barn når de kommer. Eksen vil helst at jeg skal flytte tilbake dit hun bor, men da må både jeg og samboer bytte jobb, ikke har vi et nettverk der osv. Da blir det kun pga barnet, noe jeg syns blir feil. Vi skal trives der vi bor også. Og da blir det det samme med våre felles barn (jeg og samboer), langt unna besteforeldrene, søskenbarn og tanter og onkler. Da får heller ikke mitt barn truffet farmor og farfar like ofte, nå ser barnet dem annenhver helg.

Du tenker på deg selv og ikke barnet.

Mine barn har nå sagt til sin far at de ikke vil ha samvær der han bor mer, og det er på grunn av reiseveien. De er lei av å sitte i bil 3 timer hver vei annenhver helg. De har sagt til ham, enten så flytter du nærmere eller så ser du oss kun når du er her i nærheten. De er såpass store at de bestemmer selv.

Det er dette du risikerer, bare tenk over det.

Og forresten så håper jeg også at din eks slutter å kjøre. Det er du som skal ha samværet som har ansvaret for å både hente og levere.

Anonymous poster hash: cd802...a55

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er vrang og egoistisk. Selv bor jeg 2 timer unna mine venner og min familie. Har også jobb langt unna, alt tyder på at jeg, hvis jeg bare tenkte på meg, burde flyttet 2 timer unna. Det gjør jeg ikke. For jeg har et barn her som skal ha regelmessig samvær med faren sin og slippe å reise så langt for å ha det.

Anonymous poster hash: 8ec1b...43d

• Liker 5
Gjest Møremor
Skrevet

Kanskje dere kunne flyttet, og hatt barnet kun en helg i md ( +endel ferier og langhelger). Så kunne DU reist dit barnet bor tidlig lørdag feks en gang i md, og overnattet og hatt samvær med barnet hele lørdag og søndag, slikat BARNET ikke måtte reise mer enn EN helg?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvem var det som flyttet 2 timer unna i første omgang? Mor eller far? Dere må vel ha bodd på samme sted en eller annen gang?

Skrevet

Sett bortifra den lange reisen for barnet, dersom det er 2,5 time kjøretur etter at du flytter, må du også tenke på at eksen leverer ungen og deretter må reise samme strekning hjem igjen. Det blir derfor 5 timers kjøretur annenhver helg. Da skjønner jeg godt at hun "slår seg vrang".

Tar du på deg ansvaret og kjører og henter ungen dersom du flytter?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS skriver at de allerede bor 2 timer fra hverandre, om han flytter blir det en halvtime lengre, ca. Og mye nærmere besteforeldre. Har virkelig den forskjellen så mye å si?

• Liker 1
Skrevet

TS skriver at de allerede bor 2 timer fra hverandre, om han flytter blir det en halvtime lengre, ca. Og mye nærmere besteforeldre. Har virkelig den forskjellen så mye å si? Anonymous poster hash: a7c83...f65

Klart det har. En time ekstra til sammen er mye hvis eksen alt føler at strikken er strukket. Det er kjedelig nok å kjøre fire timer for å levere en liten tass, da blir fem timer uutholdelig. Det går en grense et sted. Man kan ikke bare legge til og legge til. "Tåler du den, så tåler du den" blir til slutt alt for mye.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...