Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Eksamenstiden er snart over for min egen del og det er på tide å forberede seg på å flytte ut av leiligheten vi leier. Dette er første gang hvor jeg bor på leilighet og ikke hybel, jeg har vasket ut av hyblene jeg bodde i også, men de har aldri bestått av "avanserte" ting som komfyr (alltid hatt hybelkomfyr), vaskemaskin og oppvaskmaskin, dessuten er arealet mye større.

Da vi flyttet inn oppdaget vi at komfyren ikke var rengjort, det tok en stund før vi skulle bruke den og utleier ble informert tre uker etter at vi hadde flyttet inn. Det var dessverre ikke mye utleier kunne gjøre og jeg har gjennom året vi har bodd her forsøkt å rengjøre den opptil flere ganger, men det virker umulig. Komfyren lukter ille, og innsiden av glasset er fylt av møkk. Jeg har klart å få bort det meste av skitten innvendig. Noen gode råd? Skal vi bare forklare henne situasjonen med at vi har stått der flere timer, men at skitten i komfyren er så inngrodd at den er bare å kvitte seg med? Det blir jo veldig lavmål å komme sånn, men samtidig er det jo ikke meningen at vi skal "betale" for at andre ikke har gjort jobben sin.

Vi fikk ny oppvaskmaskin tidligere i år, jeg har kjøpt rensemiddel til denne, er det bare å kjøre i gang maskinen med denne eller må jeg gjøre noe mer? Har også kjøpt rengjøringsmiddel til vaskemaskinen, tenkte å rengjøre skuffene hvor man helle tøymykner o.l i tillegg. Er det noe annet jeg må gjøre (bortsett fra å dra maskinene fram for å rengjøre bakom selvsagt)?

Alle sier man skal tørrmoppe vegger å tak, hvordan skal dette gjøres?

Andre ting jeg må huske på? Er det kanskje noen utleiere som kan peke på ting som ofte blir glemt under flyttevask?

Endret av Ayumi
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ovnrens. Ellers funker en liten slåk med salmiakk inni ovnen mens den står på, f.eks. 100 grader.

Jif skurekrem funker bra på glasset på ovnen. Ellers er det bare å sette i sving. Støvsug gjerne først før man går over med klut/mopp.

Anonymous poster hash: 5c6d4...586
Gjest Tekola
Skrevet

Her er utvasklista til studentsamskipnaden i Trondheim for leiligheter. Kanskje den gir deg litt oversikt? :)

Tørmopping vil si at man drar over vegger og tak med en tørr mopp. Som en slags støvtørking, bare at det er enklere med mopp. Vi har vasket veggene i de siste leilighetene vi har bodd i, med en godt oppvridd mikrofibermopp.

Har du prøvd sånn svamp til kjeler som ikke riper? Å varme opp komfyren litt først og så forsøke å vaske av? Hatt på... er det eddik og bakepulver, mon tro? Så lenge dere har forsøkt og utleier ikke selv klarer å få av mer, burde det gå bra. Vi fikk ikke ovnsdøra helt rein i en av de forrige leilighetene, men utleier så at vi hadde prøvd godt.

Vaskemaskinen og oppvaskmaskinen ville jeg hørt med utleier om, hvis personen er mulig å snakke med. Men rengjøring av pulverskuffene på begge, samt å kjøre et renseprogram og rengjøre burde være nok synes jeg i hvert fall :vetikke:

Gjest Ciegus
Skrevet

Har dere prøvd Mr. Muscle (ovnsrens)? Ville ikke gitt opp før den er prøvd, altså... Salmiakk kan også fungere, men Mr. Muscle er mye mer effektivt.

• Liker 1
Skrevet

Mr. Muscle ovnsrensen er genial, den funker som bare det - i ovnen og risten inne i ovnen! Men man burde nesten bruke vernebriller og tykke hansker for det er svært sterke saker! Det må være full lufting ellers vil det irritere luftveiene.

Vi brukte denne, og jeg er sjokkert over hvor bra den var.

Man ser slike ting på reklame og tenker "ja særlig..." Men denne! Kjøp den sier jeg bare :)

Skrevet

Den lista til SiT var jo perfekt, tusen takk. Får gi Mr. Muscle en sjangse til uka, tenker at det er like greit å begynne med det samme å vaske ned den forbanna ovnen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...