Gå til innhold

Arverettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke lenger bor med og har noen kontakt med den jeg skal arve penger fra, har jeg fortsatt rett på arv, eller finnes det smutthull slik at vedkommende kan slippe å gi til meg, men heller gi til hvem som helst andre?



Anonymous poster hash: 8bc65...93b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du bor sammen med vedkommende har null betydning. Det kommer an på hvem vedkommende er bl.a. Er det foreldre, så skal du ha din del uansett f.eks. Hvis det er noe å arve da. Man disponerer selv over egne eiendeler og kan bruke opp alt om man vil.

Anonymous poster hash: 61778...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Alt personen over sier stemmer, dog finnes det noen unntak som foreks der en person sitter i uskifte.

Du må være mere spesifikk i dine sprm hvis du skal få noe konkret svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok komme med litt mer informasjon. Hva mener du med å bo sammen? Er det snakk om foreldrene dine eller er du skilt, for eksempel?

Dersom det er foreldrene dine så har du krav på 2/3, men maksimalt en million, fra hver av foreldrene dine.

Er det for eksempel faren din, og han har 3 barn og en formue på 900.000 så har dere krav på 2/3 som skal deles likt mellom dere barna. Altså 600.000 som skal deles på 3. Dersom han har en formue på 9.000.000 så har dere krav på en million hver.

Men han råder fritt sånn som han ønsker i levende live, så han kan gi bort og bruke opp alt mens han fremdeles lever. Dersom han er på dødsleie når han gjør det så kan dere kreve det omstøtt.



Anonymous poster hash: cbe89...3f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som livsarving (barn, foreldre) mister masn ikke rett på arv (om det er noe å arve). Som ektefeller mister man arverett ved separasjon.

Anonymous poster hash: d6669...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han råder fritt sånn som han ønsker i levende live, så han kan gi bort og bruke opp alt mens han fremdeles lever. Dersom han er på dødsleie når han gjør det så kan dere kreve det omstøtt.

Å omgjøre noe som ble gjort på dødsleiet er som du sier, men det krever veldig mye for at det faktisk skjer. Det blir ikke akkurat bare automatisk omgjort.

Anonymous poster hash: 948cd...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er foreldrene dine så har du krav på 2/3, men maksimalt en million. Anonymous poster hash: cbe89...3f6

Ikke maksimalt en million, men minimum.

Anonymous poster hash: a9064...919

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å omgjøre noe som ble gjort på dødsleiet er som du sier, men det krever veldig mye for at det faktisk skjer. Det blir ikke akkurat bare automatisk omgjort.

Anonymous poster hash: 948cd...ee6

Nei selvsagt skjer det ikke automatisk, men det skrev jeg jo heller ikke?

Ikke maksimalt en million, men minimum.

Anonymous poster hash: a9064...919

Blir det ikke maksimum da? "...aldri større en 1.000.000 kroner til kvart av barna" står det vel i loven. Da blir det jo maksimalt?

Anonymous poster hash: cbe89...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Nei selvsagt skjer det ikke automatisk, men det skrev jeg jo heller ikke? Blir det ikke maksimum da? "...aldri større en 1.000.000 kroner til kvart av barna" står det vel i loven. Da blir det jo maksimalt? Anonymous poster hash: cbe89...3f6

Nei det må vel blir feil.

Jeg får da ikke maks 1 mill dersom pappa dør (han sitter på ca 20-25 mill).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må vel blir feil.

Jeg får da ikke maks 1 mill dersom pappa dør (han sitter på ca 20-25 mill).

Hvis din far har testamente, så kan han testamentere det som blir igjen når alle barna har fått 1 million hver (og evt gjenlevende ektefelle har fått sitt).

Pliktdelsarven til barn sier at barna til avdøde skal ha ⅔ av arven, men de har ikke RETT på mer enn 1 million hver. Så hvis det blir penger igjen etter at alle barna har fått 1 mill kan resten testamenteres bort til andre. Hvis avdøde ikke har noe testamente, får barna arven delt mellom seg til alle verdiene er fordelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Ja, det er klart. Jeg tenkte mer på at dersom jeg arver alt, så får ikke jeg maks 1 mill.

Dersom han velger å testamentere vekk mye så blir jo saken anderledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må vel blir feil.

Jeg får da ikke maks 1 mill dersom pappa dør (han sitter på ca 20-25 mill).

Det var dette jeg snakket om:

Hvis din far har testamente, så kan han testamentere det som blir igjen når alle barna har fått 1 million hver (og evt gjenlevende ektefelle har fått sitt).

Pliktdelsarven til barn sier at barna til avdøde skal ha ⅔ av arven, men de har ikke RETT på mer enn 1 million hver. Så hvis det blir penger igjen etter at alle barna har fått 1 mill kan resten testamenteres bort til andre. Hvis avdøde ikke har noe testamente, får barna arven delt mellom seg til alle verdiene er fordelt.

Anonymous poster hash: cbe89...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvsagt skjer det ikke automatisk, men det skrev jeg jo heller ikke?

Blir det ikke maksimum da? "...aldri større en 1.000.000 kroner til kvart av barna" står det vel i loven. Da blir det jo maksimalt?

Anonymous poster hash: cbe89...3f6

Det referer til pliktdelsarven. Den er begrenset til en million til hvert barn, det som overstiger det kan fritt testamenteres til hvem man vil. Det er ingenting i veien for at testator la barna arve alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det referer til pliktdelsarven. Den er begrenset til en million til hvert barn, det som overstiger det kan fritt testamenteres til hvem man vil. Det er ingenting i veien for at testator la barna arve alt.

Ja, jeg vet jo det, men ts spurte jo etter smutthull og måter hun ikke fikk arve på.

Anonymous poster hash: cbe89...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ett tilfelle hvor det å bo sammen med noen har arverettslig betydning i seg selv, nemlig når man har barn med noen og ikke er gift med vedkommende. Hvis man bor sammen med vedkommende når han dør, så har man arverett i henhold til arvelova § 28 b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bare ett tilfelle hvor det å bo sammen med noen har arverettslig betydning i seg selv, nemlig når man har barn med noen og ikke er gift med vedkommende. Hvis man bor sammen med vedkommende når han dør, så har man arverett i henhold til arvelova § 28 b.

Jepp! Det fremkommer av rettspraksis at to mennesker som er i et "ekteskapslignende forhold" som har, har hatt eller venter felles barn, har arverett etter den andre. Å som regel er et samboerskap definert som "et ekteskapslignende forhold". Om man derimot ikke bor sammen, vil det være veldig vanskelig å bevise at man er i et "ekteskapslignende forhold". Det er noen unntak, som for eksempel at den ene bor i en annen by eller lignende en kort periode for å studere, etc. Det kan vel kalles "smutthull", men her må TS nesten forklare situasjonen litt nærmere (så fremt det er snakk om å arve etter en samboer, da).

Endret av Chien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...