Gå til innhold

Hva synes dere om dette budsjettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utbetalt: 23 000

Lån, avdrag og renter: 7500

Husleie: 2500

Strøm: 500

Ekstra nedbetaling lån: 2000

Mat + bensin + husholdning + fritid: 5000

Studielån: 1500

Forsikring: 1000

Busskort: 500

Sparing: 2500

Dersom noe står igjen på konto dagen før lønning går dette også til sparing:)

Noe jeg kan spare inn på? Hvordan ser ditt budsjett ut når du tjener omtrent det samme?

Anonymous poster hash: 3c5bf...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at jeg er singel jente på 30. Telefon går inn under matposten. Internett og tv dekkes av husleie

Anonymous poster hash: 3c5bf...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har litt sparte penger du kan bruke i et nødtilfelle, tenker jeg at du vil spare best ved å nedbetale mer av lånet ditt som du betaler 7500 pr mnd.

Studielån har så lav rente at det blir gunstigere om du nedbetaler 500 og tilsetter de resterende 1000 til nedbetaling på lån avdrag og renter.

Gjør du begge, kan du for eksempel nedbetale 10500 pr mnd, og da vil du faktisk spare mye ift renter, bortsett fra om du har et sppesielt lånavtale osm gjør at det ikke er gunstig.

Ellers virker bra :)



Anonymous poster hash: c8989...ff0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: så nå ekstrabetaling på 2000, å med det jeg skrev over ville du kunne nedbetale 12000 per mnd istedenfor 7500 :)



Anonymous poster hash: c8989...ff0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastrente på studielån, og disse 1500 dekker renter og avdrag, så her har jeg ikke muligheten til å gjøre noe. Jeg har akkurat kjøpt leilighet - og når jeg har spart opp en buffer (50 000) tenker jeg å betale mer på huslånet mitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du både bil og busskort? Kan spare en del om du kan kvitte deg med bilen, eller bare ha en av delene.

Anonymous poster hash: eecb4...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilen brukes på kveldstid men ikke mer enn nødvendig (må ha den pga fritidsaktiviteter). Vi har ikke parkeringsmuligheter på jobb, derfor busskort. (Dersom jeg skal parkere i gaten på jobb koster bare parkeringen en del mer enn busskort). Derfor både bil og busskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så syns jeg du er flink! Godt gjort å spare så mye når man er alene om alle utgiftene. :)

Regner med kommunale avgifter er dekket i husleien?

Når det gjelder ekstra innbetalinger på huslånet - har du sjekket med banken at dette er ok? Ikke alle banker er like på dette. Ellers vil jeg anbefale å gjøre den ekstra innbetalingen omtrent en uke etter den vanlige betalingen. Dette for å hindre at banken ser på den ekstra betalingen som betaling på renter e.l. - du vil være sikker på at det du betaler inn går som et rent avdrag.

Det er lurt av deg å bygge en buffer slik du nevner. Jeg hadde villet brukt feriepenger og skattepenger på å få den opp til 50 000 så snart som mulig.

Siden du er 30, kan det være verdt å begynne å tenke på pensjonssparing også. Det vil være fint å ha noe spart opp selv, i tillegg til det man får fra arbeidsgiver / staten. Jeg ville satt av 1000 per måned, i et passivt indeksfond (for eksempel KLP global indeks), og så brukt resten av det du har til overs i måneden til ekstra innbetaling på huslånet.



Anonymous poster hash: eecb4...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen brukes på kveldstid men ikke mer enn nødvendig (må ha den pga fritidsaktiviteter). Vi har ikke parkeringsmuligheter på jobb, derfor busskort. (Dersom jeg skal parkere i gaten på jobb koster bare parkeringen en del mer enn busskort). Derfor både bil og busskort.

Skjønner. Da burde du kanskje legge inn i budsjettet ditt penger til bilhold? Årsavgift, EU kontroll, jevnlig service, nye sommer/vinterdekk, og eventuelle reparasjoner koster litt i løpet av et år.

Dyr hobby, om du har bilen kun for dette! Men regner med det er verdt det og viktig for deg :)

Anonymous poster hash: eecb4...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ekstra innbetalinger på huslånet - har du sjekket med banken at dette er ok? Ikke alle banker er like på dette. Ellers vil jeg anbefale å gjøre den ekstra innbetalingen omtrent en uke etter den vanlige betalingen. Dette for å hindre at banken ser på den ekstra betalingen som betaling på renter e.l. - du vil være sikker på at det du betaler inn går som et rent avdrag. Anonymous poster hash: eecb4...01f

Ekstra innbetaling skjer to dager etter vanlig betaling, og er avklart med banken.

Tror jeg skal sjekke litt rundt når det gjelder pensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Da burde du kanskje legge inn i budsjettet ditt penger til bilhold? Årsavgift, EU kontroll, jevnlig service, nye sommer/vinterdekk, og eventuelle reparasjoner koster litt i løpet av et år. Dyr hobby, om du har bilen kun for dette! Men regner med det er verdt det og viktig for deg :)Anonymous poster hash: eecb4...01f

Ja, det koster å hva bil! Jeg regnet 1000 kr/måned bare i "stå stille"-utgifter, så kom nedbetaling billån, bensin, vanlig vedlikehold (vasking, nye dekk etc) og parkeringsavgifter i tillegg. Så for meg ble det altfor dyrt bare for å ha tilgang til bil på fritiden, selv om det var kjekt. Har du sjekket om du har mulighet for å bli med i bilkollektiv?

Anonymous poster hash: b1251...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke billån, bruker et par 100-lapper i bensin i mnd, nye dekk. Forsikring er annen post i budsjettet. Vasker gratis i borettslaget (må kjøpe shampoo og svamp selv). Kjører ca 1 mil 3 ganger i uken. Pluss evt i helger. Ellers står bilen og venter fint i en garasje. Den dagen jeg får en reparasjon som koster mer enn bilen er verdt - så ryker den. Jeg synes det er verdt å ha disse utgiftene... har ikke mulighet for bilkollektiv her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Studielån har så lav rente

studielån har ikke noe spesielt lavere rente enn et boliglån. Men siden lånekassa frafaller lånet ved død/uførhet, så kan det være gunstig å betale ned andre lån først. Siden du har fastrente på studielånet må du unasett betale overkurs og slikt om du vil betale inn noe ekstra.

>Forsikring: 1000

Er dette pga bilen? For kombinert brann/innbo/reiseforsikring koster på langt nær 1000,- per mnd.

>Jeg regnet 1000 kr/måned bare i "stå stille"-utgifter, så kom nedbetaling billån, bensin, vanlig vedlikehold (vasking, nye dekk etc) og parkeringsavgifter i tillegg

selv om en ikke har lån, så må en allikevel regne på avskrivning over det antall måneder en har bilen. Dersom du har en bil i 5 år og den i den perioden synker med 60000,- i verdi, så har du 1000,- per mnd bare i avskrivningskost (da regner vi ikke noe rentetap på at pengene). Dersom alle de andre kostnadene til bil også utgjør 1000,- og du bruker bilen på fritidsaktiviteter 2 ganger i uken, betaler du i så fall kr 3000 / 2 ganger i uka x 4 uker = 375,- for hver kveld du reiser på fritidsaktiviteten.

>Ellers står bilen og venter fint i en garasje.

om du ikke bruker denne plassen selv lenger, så kan du sikkert få ~500,- per mnd for parkeringsplassen din i tillegg til de ~3000,- du sparer per mnd. I så fall er du oppe i 3500 / 8 = 435,- per kveld på fritidsaktivitet. Om bilforsikringen er med i forsikringsbeløpet så kanskje du kan spare kr 500,- per mnd på den også? Da er vi oppe i 500,- per kveld på fritidsaktivitet.

Endret av jaoto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ps: med tanke på bilens verdi idag blir avskrivingen minimal. Men bilen går da både fremover og bakover. Garasjen brukes også som oppbevaring, og det er ikke aktuelt å leie den ut så andre skal få tilgang til tingene mine. Ser på dette som en kjærkommen lagringsplass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...