AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #21 Skrevet 18. mai 2014 Min mor er klinisk sosionom og hun driver med diagnostikk av blant annet schizofreni. Det er selvsagt ikke hun som "setter" den på papiret, men det å finne diagnose er altså en av hennes primær-oppgaver. Hun jobber riktig nok i en stabstilling og har masse erfaring. Og det der kan man være skeptisk til. De sparer nok penger, men setter pasientsikkerhet på spill. Er det lovlig, kan man spørre seg om. Å bli psykiater eller psykolog innebærer en helt annerledes utdanning både i innhold og lengde, og derfor burde de også utrede og sette diagnose. Under sykepleiestudiet (og sikkert også sosionomstudiet) lærer man bl.a å ikke gå over sine faglige grenser, ikke ta på seg oppgaver man ikke er kvalifisert til. Kun erfaring på et område uten utdanning i bunnen, er ikke nok. Det hjelper ikke å ha sett på masse operasjoner for å bli kirurg. Du må også gå medisinstudiet. Tenk å endre opp som feildiagnostisert som schizofren. Det får store konsekvenser, og det innebærer behnadling med sterke nevroleptika.Anonymous poster hash: 4aab4...50c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #22 Skrevet 18. mai 2014 Det er vel bare i psykiatrien at andre yrkesgrupper ansettes til å gjøre jobbe de strengt tatt ikke er kvalifisert til. Har til gode å se en operasjonssykepleier overta jobben til kirurgen. Anonymous poster hash: b02b2...d9e
Teriyaki Skrevet 18. mai 2014 #23 Skrevet 18. mai 2014 Og det der kan man være skeptisk til. De sparer nok penger, men setter pasientsikkerhet på spill. Er det lovlig, kan man spørre seg om. Å bli psykiater eller psykolog innebærer en helt annerledes utdanning både i innhold og lengde, og derfor burde de også utrede og sette diagnose. Under sykepleiestudiet (og sikkert også sosionomstudiet) lærer man bl.a å ikke gå over sine faglige grenser, ikke ta på seg oppgaver man ikke er kvalifisert til. Kun erfaring på et område uten utdanning i bunnen, er ikke nok. Det hjelper ikke å ha sett på masse operasjoner for å bli kirurg. Du må også gå medisinstudiet. Tenk å endre opp som feildiagnostisert som schizofren. Det får store konsekvenser, og det innebærer behnadling med sterke nevroleptika.Anonymous poster hash: 4aab4...50c Vet du, du skal ikke begynne å spekulere og snakke om ting du ikke vet noe om. Stillingen hun har er helt legitim og hun er selvsagt kvalifiert til oppgaven. Hun er behandler for schizofrene, og hun bruker et nytt diagnose-verktøy for å stille diagnose, selvsagt sammen med teamet hun jobber sammen med. Det handler overhode ikke om å spare penger. Da kunne de kuttet jobben hennes for lenge siden. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #24 Skrevet 18. mai 2014 Nå er ikke en klinisk sosionom det samme som en vanlig sosionom. Hvem som helst kan ikke kalle seg det, og de har vel minst fem års utdannelse samt et visst krav til arbeidserfaring. TS: Møt opp med et åpent sinn og ta det derifra. Fungerer det ikke, så gjør det ikke det. Som det finnes gode og dårlige psykologer, finnes det sikkert også gode og dårlige kliniske sosionomer. Anonymous poster hash: 80b41...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #25 Skrevet 18. mai 2014 Vet du, du skal ikke begynne å spekulere og snakke om ting du ikke vet noe om. Stillingen hun har er helt legitim og hun er selvsagt kvalifiert til oppgaven. Hun er behandler for schizofrene, og hun bruker et nytt diagnose-verktøy for å stille diagnose, selvsagt sammen med teamet hun jobber sammen med. Det handler overhode ikke om å spare penger. Da kunne de kuttet jobben hennes for lenge siden. Er faktisk sjokkert. Det er psykologer, psykologspesialister og psykiatere som har kompetanse til å stille diagnoser, ikke sosionomer eller sykepleiere, selv ikke de med videreutdanning. De kan være med i behandlingen av pasienter, men ikke diagnostiseringen. Det vet jeg faktisk ganske så mye om. Man må blant annet være obs på differensialdiagnoser, og for en uautorisert kan det være lett å blande kortene. Schizofreni er en av de alvorligste psykiatriske diagnosene - da overlater man det til spesialistene å utrede. Det hjelper ikke bare med skjemaer og "diagnoseverktøy", man må ha utdanning i bunnen. Det er faktisk uforsvarlig det du beskriver. Hadde jeg visst hvor det er, gadde jeg klaget til fylkeslegen og helsetilsynet. Sånn skal det ikke være. Selvsagt handler det om å spare penger, en klinisk sosionom blir billigere å lønne enn en psykologspesialist.Anonymous poster hash: 4aab4...50c 1
Teriyaki Skrevet 18. mai 2014 #26 Skrevet 18. mai 2014 Er faktisk sjokkert. Det er psykologer, psykologspesialister og psykiatere som har kompetanse til å stille diagnoser, ikke sosionomer eller sykepleiere, selv ikke de med videreutdanning. De kan være med i behandlingen av pasienter, men ikke diagnostiseringen. Det vet jeg faktisk ganske så mye om. Man må blant annet være obs på differensialdiagnoser, og for en uautorisert kan det være lett å blande kortene. Schizofreni er en av de alvorligste psykiatriske diagnosene - da overlater man det til spesialistene å utrede. Det hjelper ikke bare med skjemaer og "diagnoseverktøy", man må ha utdanning i bunnen. Det er faktisk uforsvarlig det du beskriver. Hadde jeg visst hvor det er, gadde jeg klaget til fylkeslegen og helsetilsynet. Sånn skal det ikke være. Selvsagt handler det om å spare penger, en klinisk sosionom blir billigere å lønne enn en psykologspesialist.Anonymous poster hash: 4aab4...50c Som sagt kan du synse og spekulere så mye du vil. Jeg har ikke sagt at hun alene stiller diagnose, men at en av hennes arbeidsoppgaver er å finne riktig diagnose og ikke minst behandle disse. Sammen med teamet hennes.
Skins Skrevet 18. mai 2014 #27 Skrevet 18. mai 2014 jeg skal gi det en sjangse, men hva gjør jeg hvis denne personen ikke kan hjelpe? blir det ny runde med henvisning og ventetid?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #28 Skrevet 18. mai 2014 Klinisk sosionom blir i samme gata som psykiatrisk sykepleier/vernepleier. Altså en helse og sosialfaglig bachelor med en videreutdanning i psykiatri. De jobber i team med psykologer/psykologspesialister/psykiatere. Selv om du ikke ser de andre så snakker de sammen og finner ut hva som er best for deg, så blir det laget en plan og den du går til har ansvar for å lede deg gjennom denne prosessen. Gi det en sjanse. Kjemi er også veldig viktig når man skal ha samtaler, så det kan fint være at dette går som en drøm for deg. Lykke til! Anonymous poster hash: cbaaf...def 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #29 Skrevet 18. mai 2014 jeg skal gi det en sjangse, men hva gjør jeg hvis denne personen ikke kan hjelpe? blir det ny runde med henvisning og ventetid? Du har rett til en second opinion ved et annet dps ellee hos privatpraktiserende psykologspesialist med refusjonsrett. Men hadde gitt det en sjanse, og hørt om vedkommende samarbeider med psykologer og om du blir utredet av en paykolog/psykiater.Anonymous poster hash: 4aab4...50c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #30 Skrevet 18. mai 2014 Som sagt kan du synse og spekulere så mye du vil. Jeg har ikke sagt at hun alene stiller diagnose, men at en av hennes arbeidsoppgaver er å finne riktig diagnose og ikke minst behandle disse. Sammen med teamet hennes. Det er ikke synsing, dette er nedfelt i lovtekster og retningslinjer, Pasientrettighetsloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og interne retningslinjer, Man setter ikke sykepleiere og sosionomer til å utrede og diagnostisere. Om det blir kjent, blir det konsekvenser. Det er uforsvarlig, lovbrudd rett og slett. Og uetisk å spare penger sånn at pasienter får et faglig uforsvarlig tilbud. Anonymous poster hash: 4aab4...50c
Teriyaki Skrevet 18. mai 2014 #31 Skrevet 18. mai 2014 Det er ikke synsing, dette er nedfelt i lovtekster og retningslinjer, Pasientrettighetsloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og interne retningslinjer, Man setter ikke sykepleiere og sosionomer til å utrede og diagnostisere. Om det blir kjent, blir det konsekvenser. Det er uforsvarlig, lovbrudd rett og slett. Og uetisk å spare penger sånn at pasienter får et faglig uforsvarlig tilbud. Anonymous poster hash: 4aab4...50c Jo det er synsing for du aner ikke hva slags stilling hun har og hva hun gjør. Så alt du gjør er en masse spekulering. Hun er ikke den eneste med sin kompetanse som har den type jobb. Slutt med denne spekuleringen nå. Ferdig snakka.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #32 Skrevet 19. mai 2014 Jo det er synsing for du aner ikke hva slags stilling hun har og hva hun gjør. Så alt du gjør er en masse spekulering. Hun er ikke den eneste med sin kompetanse som har den type jobb. Slutt med denne spekuleringen nå. Ferdig snakka. Spekulasjon? Hva er apekulasjon? Du har selv opplyst at hun er klinisk sosionom og hun diagnostiserer folk som kan være schozofrene. Du er selv ansvarlig for hva du oppgir på et åpent forum, men jeg synes det er bra slike uregelmessigheter kommer frem i lyset (en sosionom som jobber som psykiater). Jeg håper noen fra heksetilsynet leser her inne.Anonymous poster hash: 4aab4...50c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #33 Skrevet 19. mai 2014 Spekulasjon? Hva er apekulasjon? Du har selv opplyst at hun er klinisk sosionom og hun diagnostiserer folk som kan være schozofrene. Du er selv ansvarlig for hva du oppgir på et åpent forum, men jeg synes det er bra slike uregelmessigheter kommer frem i lyset (en sosionom som jobber som psykiater). Jeg håper noen fra heksetilsynet leser her inne.Anonymous poster hash: 4aab4...50c Rettelse: helsetilsynet. Anonymous poster hash: 4aab4...50c 1
SiMa Skrevet 19. mai 2014 #34 Skrevet 19. mai 2014 Rettelse: helsetilsynet. Anonymous poster hash: 4aab4...50c [/a Det er mye spekulasjon fra din side her. Du vet ikke hvordan sosionomen jobber, om hun faktisk utreder mulig schizofreni. Riktignok kan teoretisk sett, alle som blir henvist (og alle andre) ha schizofreni, men henvisningen beskriver problemstillingen, og i mange tilfeller kan nok schizofreni (og mange andre diagnoser) allerede da utelukkes. Husk at henvisningen skrives av en fastlege/almennlege, som også har en del kunnskaper på området, og helt klart vet hva som er relevant/viktig å få med i henvisningen. Du har liten tiltro til diagnoseverktøy, skjønner jeg. Vet du noe om hvordan de fungerer? Det er en masse skjematiske spørsmål. De innledende er mer overfladiske, for å finne ut mer om hva som bør undersøkes nærmere. For veldig mange vil man da kunne utelukke schizofreni og andre psykoselidelser, der hvor det er en aktuell problemstilling vil i større grad lege/psykiater bli koblet inn. Ved psykoselidelser er også medisiner en viktig del av behandlingen. Det er aldri en person alene som setter en diagnose, det gjøres av teamet, som også består av både psykolog og psykiater. Det blir også tatt opp i teamet om de undersøkelsene som er gjort er tilstrekkelige, og eventuelt hvilke andre undersøkelser som er nødvendig. Og til deg som bare fikk en time til diagnostisering, men som etter egen vurdering burde hatt minst ti, for diagnostisering er normalt en til tre timer nok. Det er heller ikke bare samtalen med deg som legger grunnlag for diagnosen, også henvisningsbrevet fra fastlegen er en viktig del av diagnostiseringen, det er det som sier hvor de skal "lete", Og som nevnt, mange diagnosegrupper kan utelukkes ved bare noen få, innledende spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #35 Skrevet 19. mai 2014 Til ts. Fastlegen henviste deg ikke spesifikt til psykolog, han henviste deg til dps, kanskje med anbefaling om psykolog. Det er dps som har vurdert hvem du skal gå til, ut fra dine behov, både når det gjelder behandlerens bakgrunn og hvor lenge det er forsvarlig å la deg vente på behandling. Det kan være lenger ventetid på å få komme til en psykolog, og det høres ut som du ikke bør vente så lenge. Når det gjelder kompetanse så arbeider de i team, så det er ikke "bare sosionomens" kompetanse du drar nytte av. Min erfaring er at "kjemien" mellom pasient og behandler er viktigere enn den formelle bakgrunnen. Jeg har hatt god erfaring med/hjelp av mange som verken har vært psykologer eller psykiatere, og dårlig erfaring med både psykologer og psykiatere. Det viktige er at du får en behandler som du føler tillit til, og som du opplever at lytter til deg. Det andre skriver, at sosionomer jobber med praktiske ting som bolig og økonomi, stemmer til en viss grad, men det gjelder sosionomene på nav og psykiatriske avdelinger. Klinisk sosionom på dps jobber med behandling mennesker med psykiske problemer, i samarbeid med lege, psykolog og andre. Anonymous poster hash: 6ddf2...2ce 1
Teriyaki Skrevet 19. mai 2014 #36 Skrevet 19. mai 2014 Spekulasjon? Hva er apekulasjon? Du har selv opplyst at hun er klinisk sosionom og hun diagnostiserer folk som kan være schozofrene. Du er selv ansvarlig for hva du oppgir på et åpent forum, men jeg synes det er bra slike uregelmessigheter kommer frem i lyset (en sosionom som jobber som psykiater). Jeg håper noen fra heksetilsynet leser her inne.Anonymous poster hash: 4aab4...50c Ja jeg har sagt at hun jobber med å finne riktig diagnose og ikke minst behandle, men jeg har ikke sagt at hun gjør det helt alene. Helsetilsynet må gjerne lese her inne, for det er helt og holdent lovlig det hun har fått som arbeidsoppgave. Så igjen, slutt med denne spekuleringen din. Nå kommer jeg ikke til å svare deg mer.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #37 Skrevet 19. mai 2014 Bare en kommentar til SiMa: 1-3 timer er ikke mye for diagnostisering. 4-5 timer er mer normalt, etter min erfaring. Jeg har litt kjennskap til diagnoseverktøy, og har absolutt tro på det i de rette hender. Og de rette hender en en psykolog, psykologspesialist eller psykiater. Ikke sosionom.Anonymous poster hash: 4aab4...50c
Skins Skrevet 19. mai 2014 #38 Skrevet 19. mai 2014 tusen takk for alle svar jeg har fått her. må innrømme at jeg ble veldig skuffet og redd og motløs når jeg så noen av de, men jeg ga det en sjanse og det gikk mye bedre enn forventet. hun var veldig snill og jeg tror vi hadde kjempegod kjemi. jeg åpnet meg om ting jeg aldri i hele livet har sagt til noen som helst, og jeg kjenner at en uke blir ganske lenge å vente på neste time. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #39 Skrevet 19. mai 2014 tusen takk for alle svar jeg har fått her. må innrømme at jeg ble veldig skuffet og redd og motløs når jeg så noen av de, men jeg ga det en sjanse og det gikk mye bedre enn forventet. hun var veldig snill og jeg tror vi hadde kjempegod kjemi. jeg åpnet meg om ting jeg aldri i hele livet har sagt til noen som helst, og jeg kjenner at en uke blir ganske lenge å vente på neste time. Det var godt å høre! Kjemi har også mye å si. Da er du nok i gode hender.Anonymous poster hash: 4aab4...50c
Gjest Blomst83 Skrevet 19. mai 2014 #40 Skrevet 19. mai 2014 Min terapaut gjennom 9 år er klinisk sosionom,og inge ord er dekkende til å forklare hvor fantastisk hun er.Det er ikke tittelen som avgjør om personen kan hjelpe deg eller ikke.Det handler om personen i seg selv og kjemien mellom dere 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå