AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #1 Skrevet 16. mai 2014 hei! jeg har fått time ved dps hos klinisk sosionom og det jeg lurer på er egentlig om det blir det samme som psykolog?Anonymous poster hash: 317ec...093
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #2 Skrevet 16. mai 2014 hei! jeg har fått time ved dps hos klinisk sosionom og det jeg lurer på er egentlig om det blir det samme som psykolog?Anonymous poster hash: 317ec...093 Nei, men i en poliklinisk sammenheng gjør de ofte de samme oppgavene. Sosionomen vil også bli veiledet trolig av en psykologspesialist eller overlege i forhold til din behandling. Anonymous poster hash: c73b7...a89
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #3 Skrevet 16. mai 2014 takk for svar! kan sosionomen sette evt diagnose eller blir det noen andre "lengre opp"?Anonymous poster hash: 317ec...093
Gjest Tingelinling Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Man må være psykolog eller lege for å stille diagnose. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 takk for svar! kan sosionomen sette evt diagnose eller blir det noen andre "lengre opp"?Anonymous poster hash: 317ec...093 Nei. Du burde bli utredet av en psykolog eller psykiater først, så kan man evt koble inn en sosionom. I forbindelse med behandlingen. Anonymous poster hash: 4aab4...50c 1
Gjest Hyssingen Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 har gått til begge deler, klin.sos er ikke det samme. De snakker med deg og veileder deg. 1
Skins Skrevet 17. mai 2014 #7 Skrevet 17. mai 2014 ok, da lurer jeg på hva som gjør at jeg ikke har fått psykolog, og må innrømme at jeg er ganske skuffet når jeg leser svarene. fastlegen min spurte om hun skulle henvise meg til psykolog fordi jeg sa jeg har selvmordstanker... så jeg kommer ikke til å få hjelp til tankene mine og depresjon og selvskading, men i stedet kun få veiledning? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 jeg ble selv veldig skuffet når jeg fikk behandler på DPS. sliter med det de kaler alvorlig psykiske plager. med flere forskjellige diagnoser. og alt jeg får å snakke med er en psyk. sykepleier. greit nok det. men føler ikke hun har noe kompetanse til å hjelpe meg på noen plan. og det sier jeg etter å ha gitt hun en sjanse i 1 år. uten en bitteliten bedring. heller blitt værre. så kjenner skuffelsen når det kommer til å få behandler med slik utdannelse. men samtidig, en psykolog vil også bare kunne gi deg råd og snakke med deg. og la deg snakke. det en psykolog/psykiater kan gjøre, er jo å utrede deg, og gi deg medisiner, men det kan ikke en psyk. sykepleier eller sosionom gjøre. og jeg personlig synes at det blir litt lite kompetanse for en psyk. sykepleier/sosionom, når det kommer til selvmordstanker/handlinger, selvskading, og eventuelt personlighetsforstyrrelser o.l. greit nok om en har gått på en smell, og trenger noen som kan veilede de i riktig retning og slikt. men når det kommer til dypere ting, føler jeg, personlig, etter egen erfaring med flere av de mindre utdannelsene som sykepleier, at det ikke strekker ordentlig til. men det er min erfaring. og ikke fasiten. Anonymous poster hash: d30ff...5de 1
jenten28 Skrevet 17. mai 2014 #9 Skrevet 17. mai 2014 Jeg sluttet hos sosionom og vil heller til psykolog. Følte sosinomen ikke kunne hjelpe meg og at jeg kunne mer enn henne (om angst da) d som har hjulpet er trening og snakke med noen som sliter med det samme som meg. Venter på psykolog men det tar sin tid.. 1
Gjest Hyssingen Skrevet 17. mai 2014 #10 Skrevet 17. mai 2014 jeg ble selv veldig skuffet når jeg fikk behandler på DPS. sliter med det de kaler alvorlig psykiske plager. med flere forskjellige diagnoser. og alt jeg får å snakke med er en psyk. sykepleier. greit nok det. men føler ikke hun har noe kompetanse til å hjelpe meg på noen plan. og det sier jeg etter å ha gitt hun en sjanse i 1 år. uten en bitteliten bedring. heller blitt værre. så kjenner skuffelsen når det kommer til å få behandler med slik utdannelse. men samtidig, en psykolog vil også bare kunne gi deg råd og snakke med deg. og la deg snakke. det en psykolog/psykiater kan gjøre, er jo å utrede deg, og gi deg medisiner, men det kan ikke en psyk. sykepleier eller sosionom gjøre. og jeg personlig synes at det blir litt lite kompetanse for en psyk. sykepleier/sosionom, når det kommer til selvmordstanker/handlinger, selvskading, og eventuelt personlighetsforstyrrelser o.l. greit nok om en har gått på en smell, og trenger noen som kan veilede de i riktig retning og slikt. men når det kommer til dypere ting, føler jeg, personlig, etter egen erfaring med flere av de mindre utdannelsene som sykepleier, at det ikke strekker ordentlig til. men det er min erfaring. og ikke fasiten. Anonymous poster hash: d30ff...5de Har samme erfaring som deg med både psyk.sykepleier og sosionom. Syns nesten det er litt frekt å bli henvist til ovennevnte fra fastlege. Det er som å si at dine problemer ikke er viktige nok til å få ordentlig hjelp for. Det er et flott tilbud mens man venter på psykologplass, eller som vedlikehold etter man har blitt friskmeldt. Men som eneste behandlingsform er det helt udugelig. 1
Gjest Vevila Skrevet 17. mai 2014 #11 Skrevet 17. mai 2014 Det er vel helt tilfeldig hvem man kommer til? Har fått like mye/lite hjelp av alle de overnevnte, noen skikkelig diagnose ble ikke satt før jeg var innlagt flere år senere. Du kan jo høre med sosionomen hva hun tenker om å få deg utredet, lettere når man vet hvordan man skal gå frem.
Skins Skrevet 17. mai 2014 #12 Skrevet 17. mai 2014 åh, nå har jeg mest lyst til å bare drite i timen, blir så motløs.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #13 Skrevet 17. mai 2014 Har samme erfaring som deg med både psyk.sykepleier og sosionom. Syns nesten det er litt frekt å bli henvist til ovennevnte fra fastlege. Det er som å si at dine problemer ikke er viktige nok til å få ordentlig hjelp for. Det er et flott tilbud mens man venter på psykologplass, eller som vedlikehold etter man har blitt friskmeldt. Men som eneste behandlingsform er det helt udugelig. huff. ja. synes også det er ganske frekt. selv ble jeg først henvist til en psykiater, på et slik gruppeting. men fordi jeg ikke klarte den gruppa, og ikke likte psykiateren. så ble jeg henvist til poliklinikken, og fikk tildelt en psyk. sykepleier (de viste godt om problemstillinga mi da). fra første time misslikte jeg hun. nå et år etterpå missliker jeg hun fortsatt like mye. bedd om å bytte. rett og slett fordi jeg missliker hun. men også fordi jeg ikke følte hun kan hjelpe meg. men det er ikke aktuelt. hun, eller bare droppe alt. så 0 valg der. gå fra en psykiater liksom, og til å få en psyk. sykepleier. litt forskjell kanskje? men nå skal det sies at heller ikke psykiateren kunne hjelpe meg. men det var fordi hun jobbet med noe som ikke passet for meg. jeg synes det er så tullete å få tildelt en slik når problemstillingen er alvorlig, og en trenger behandling over lengre tid. ikke over noen få måneder, som du nevnte. huff. jeg er lei selv. Anonymous poster hash: d30ff...5de
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #14 Skrevet 17. mai 2014 Med meg så var det motsatt. Gikk først til en psykolog som jeg ikke hadde noe utbytte av. Så skulle hun slutte og jeg begynte hos en sosionom på samme sted. Hun var og er kjempedyktig. Hun fikk meg virkelig til å komme ovenpå igjen og etterhvert jobbe med problemene mine. Så tror det har mye med person og kommunikasjon også. Anonymous poster hash: 44dd9...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #15 Skrevet 17. mai 2014 ok, da lurer jeg på hva som gjør at jeg ikke har fått psykolog, og må innrømme at jeg er ganske skuffet når jeg leser svarene. fastlegen min spurte om hun skulle henvise meg til psykolog fordi jeg sa jeg har selvmordstanker... så jeg kommer ikke til å få hjelp til tankene mine og depresjon og selvskading, men i stedet kun få veiledning? Jeg ble veldig skuffet med mit første møte med dps. Da fikk jeg en sosionom som samtalebehandler,mmen tross alt er det psykologen som kan mest om psykologi. Jeg ble itredet i kun en time av en psykiater,mveldog overfladisk. Hadde trengt kanskje ti timer. Tok meg noen pr å få rett hjelp, men ikke gi opp. Sosionomen kan mest om NAV, bolig og eventuelt jobb, altså ytre omstendigheter (og alt det er også viktig). En klinisk sosionom kan ha videreutdannelse innen psykologi, så hadde gitt vedkommende en sjanse. Anonymous poster hash: 4aab4...50c
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #16 Skrevet 17. mai 2014 En sosionom har også kunnskaper innen psykiatri og psykologi. Vet det er egne fag på sosionomutdanningen. Anonymous poster hash: 44dd9...6eb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #17 Skrevet 18. mai 2014 Har samme erfaring som deg med både psyk.sykepleier og sosionom. Syns nesten det er litt frekt å bli henvist til ovennevnte fra fastlege. Det er som å si at dine problemer ikke er viktige nok til å få ordentlig hjelp for. Det er et flott tilbud mens man venter på psykologplass, eller som vedlikehold etter man har blitt friskmeldt. Men som eneste behandlingsform er det helt udugelig. Signerer. Det er for å spare lønnskostnader at man har ansatt sykepleiere og sosionomer, men det blir jo et dårligere tilbud til pasientene. Psykolog i kombinasjon med noen timer hos en sosionom (for å løse sosiale problemrr, bolig økonomi, jobb, trygd) burde være en mye bedre løsning for pasienten. Psykiatriske sykepleiere kan hjelpe ved lettere depresjoner og lettere angst -og tvangslidelser, men ikke ved personlighetsforstyrrelser og alvorligere deoresjoner/manier/angst osv. Anonymous poster hash: 4aab4...50c 1
Skins Skrevet 18. mai 2014 #18 Skrevet 18. mai 2014 fatter ikke hvorfor jeg har fått sosionom da.. jobb har jeg, økonomien er helt fin, bor alene, nav er sånn som nav er.. men ok, kommer til å gi det en sjanse
Teriyaki Skrevet 18. mai 2014 #19 Skrevet 18. mai 2014 Man må være psykolog eller lege for å stille diagnose. Min mor er klinisk sosionom og hun driver med diagnostikk av blant annet schizofreni. Det er selvsagt ikke hun som "setter" den på papiret, men det å finne diagnose er altså en av hennes primær-oppgaver. Hun jobber riktig nok i en stabstilling og har masse erfaring.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #20 Skrevet 18. mai 2014 fatter ikke hvorfor jeg har fått sosionom da.. jobb har jeg, økonomien er helt fin, bor alene, nav er sånn som nav er.. men ok, kommer til å gi det en sjanse Billigere å ha sosionom ansatt enn psykolog. Derfor. Anonymous poster hash: b02b2...d9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå