Gå til innhold

Hvilken jobb skal jeg velge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år gammel, og har søkt sommerjobb. Jeg søkte blant annet på en bensinstasjon og en matvarebutikk (kjent kjedebutikk).

Jeg søkte på matvarebutikken først. Jeg vet at det er en del søkere der, men jeg håpet likevel på å få jobb. Da jeg ikke hadde fått svar fra dem på lenge, søkte jeg på bensinstasjonen.

Bensinstasjonen var jeg ganske sikker på ville ansette meg, men jeg ville helst ikke jobbe der. Jeg søkte fordi jeg trenger en jobb i sommer, og jeg hadde min første dag med opplæring denne uken. Den ligger rett ved en travel Europavei, og jeg får aldri tatt meg en pause. Jeg har i tillegg en ryggskade fra i fjor som jeg egentlig trodde var borte, men jeg tror ikke jeg hadde holdt ut et kvarter til engang, jeg hadde så sinnsykt vondt.

Nå har jeg fått svar fra matvarebutikken, og de vil gi meg sommerjobb og jeg kan fortsette deltid etter sommeren også. Jeg vil gjerne jobbe der, for det er ikke like stressende som på bensinstasjonen. Jeg har bestilt en ferietur denne sommeren, og da blir jo det usikkert igjen om jeg får ferie i den tiden.

Kan jeg slutte i jobben på bensinstasjonen nå? Hva gjør jeg, skal jeg sende en mail? Jeg møter ikke daglig leder på ganske lenge, hun er ikke der når jeg jobber. Jeg har min neste opplæringsdag neste uke. Skal jeg fortsatt ha den dersom jeg slutter? Hjelp meg - jeg kan ingenting om dette!



Anonymous poster hash: 99b52...4e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Jeg glemte å nevne at jeg ikke har skrevet under arbeidskontrakt enda! Sjefen min var ikke tilstede da jeg var der, så hun skulle ordne dette senere, sannsynligvis neste uke eller noe. Kan jeg bare slutte på dagen? Må jeg møte neste uke? Og får jeg i det hele tatt lønn? Jeg skulle hatt 800 kr, men det er kanskje bare småtteri å bry seg om? Huff, jeg vet ikke helt jeg. Håper på noen innspill, jeg er ikke akkurat erfaren når det gjelder arbeidslivet.



Anonymous poster hash: 99b52...4e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Synes det var leit å se at ingen har giddet å svare på spørsmålene dine her ennå. Vet ikke hvordan det har gått med deg, men du kan bare ringe til sjefen din på bensinstasjonen og si at du har fått et bedre tilbud. Det vil ikke være noe problem. Og i allefall ikke hvis du ikke har signert noen kontrakt ennå heller. Du skal jo egentlig ha krav på de pengene du jobbet for den dagen, men det må du nesten vente og se om du får. Jeg var i AKKURAT samme situasjon som deg for noen uker siden. Helt identisk faktisk. En dag opplæring på bensinstasjon (hatet det), og så fikk jeg tilbud om jobb på en trivelig matbutikk istedenfor. Jeg aner heller ikke om jeg får pengene for den dagen. Jeg bryr meg ikke. Men du skal jo egentlig ha krav på det :)

Lykke til! :D



Anonymous poster hash: 24690...b0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ha god kommunikasjon. Ring sjefen og be om et møte. Forklar at du ikke tror at denne jobben er noe for deg etter å ha hatt første opplæringsdag - og at du ønsker å slutte allerede nå for du ønsker ikke å kaste bort deres tid på noe du ser ikke vil være en god match. Du har takket ja til en jobb og de har gitt avslag til andre på grunn av at du har valgt å begynne der, så jeg ville ikke begynt med å spørre om du kan slutte på dagen og lignende. Ingen har tvunget deg inn i stillingen, du har valgt det selv. Jeg vil uansett tro det går fint, selv om det er surt for dem, men ofte går man og gruer seg mer enn man trenger. :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...