Gå til innhold

Angående metoder og program i barnehage/skole

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste denne artikkelen i dag: http://www.tb.no/meninger/det-handler-om-tillit-1.8401181 Jeg lurer på om noen her har erfaring med noen av de nevnte programmene? Er du positiv eller negativ til dette?

Vi har en "pals-barnehage", alle barnehager og skoler jobber med pals-metoden, og jeg er veldig negativ til dette. Om man som forelder prøver å si noe om dette får man beskjed om at man tydeligvis ikke vet noe om pals, og som ansatt kan man ikke bidra i debatten, da man skal være lojal til arbeidsgiver.

Ønsker først å se hvordan debatten går her, og så skal jeg komme med mine synspunkter og argumenter i morgen.

Anonymous poster hash: a0649...f88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er pals-metoden?

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet etter PALS -metoden. Det jeg vil argumentere mot metoden er bruk av straff og belønning. Da særlig imot straff. Belønning bør etterstrebes å være indremotivert. Ikke gjøre noe bra for å få et klistremerke eller kort, alt etter som hvilke belønninger de bruker. Eter så og så mange kort får klassen, gruppen i barnehagen gjøre noe morsomt, f.eks å se film.

All nyere forskning tar til inntekt for positiv oppmerksomhet på det som gjøres bra, da er det mer sannsynlig at den positive atferden gjentar seg.

Anonymous poster hash: d5597...cc7
Skrevet

Har ingen kjennskap til pedagogikken bak, men har barn på en PALS skole, og opplever ingen form for straff i systemet, kun belønning for det ungene gjør bra i forhold til uken mål.

Det er jo heller ikke det enkelte barn som belønnes, men gruppa som helhet. Med en felles belønning som i stor grad er med på å bygge samhold og et godt klassemiljø. Ofte er jo belønningen at de gjør noe gøy sammen.

Jeg forstår ikke helt hva negativiteten mot dette ligger i, da jeg opplever det som et rent positivt opplegg.

Av de ungene jeg kjenner, så er det absolutt ikke alle som har en naturlig "indre motivasjon" til å være snill og inkluderende. Og dette handler jo i stor grad om å lære seg å følge regler for hvordan man skal behandle andre, og hvordan man selv ønsker å bli behandlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...