Gå til innhold

Vask av bunadskjorte


Gjest gloria

Anbefalte innlegg

Gjest gloria

Skal vaske bunadskjorten til 17. Mai, og trenger deres beste tips!

Tenker to alternativer :

1: Bløtlegge skjorta i ei bøtte med nylonvask

2: Kjøre håndvask program på vaskemaskinen, legge nylonvask sammen med skjorta i . Går det?

Jeg har linskjorte med broderi.

Andre tips (helst lettvinte) mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har linskjorte med broderi, og har alltid vasket den i vaskemaskin. Legger den i vaskepose, og vasker den på 40g finvask. Min bunadskjorte er nå 22 år, og fortsatt like fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vasket linskjorta mi med Biotex pulver i vasken på badet.
Tør ikke kjøre den i vaskemaskin av frykt for at broderiene på kragen, håndleddene og foran skal bli ødelagt. :sjenert:

Bløtlegger den maks ti minutter før jeg gnikker forsiktig deer det evt er flekker, skyller godt tre ganger, henger den opp på en kleshenger i dusjen og skyller den en gang til med dusjhodet, og lar den tørke til den er nesten tørr før jeg stryker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig.
Mamma måtte kjøpe ny skjorte for noen få år siden da hennes gamle hadde blitt fryktelig gul.

Det er ikke anbefalt å bleke lin med klorin i vannbøtte, og sitronløsning pluss sol vil sannsynligvis sette flekker.

Har skjorta bare gulnet litt er det bare et tegn på at den er godt brukt, men har den gulnet mye er det egentlig et tegn på å kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blyanten

Det er veldig vanskelig.

Mamma måtte kjøpe ny skjorte for noen få år siden da hennes gamle hadde blitt fryktelig gul.

Det er ikke anbefalt å bleke lin med klorin i vannbøtte, og sitronløsning pluss sol vil sannsynligvis sette flekker.

Har skjorta bare gulnet litt er det bare et tegn på at den er godt brukt, men har den gulnet mye er det egentlig et tegn på å kjøpe ny.

Huff ja.. Min er nok gulnet veldig mye. Hele halsen, ene armen og der man setter sølja og alle saumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja.. Min er nok gulnet veldig mye. Hele halsen, ene armen og der man setter sølja og alle saumer.

Jeg ville nok ha prøvd å få fatt i en ny iløpet av dagen. Nødløsningen kan være bunadskjorter hos Sparkjøp, kjøpte en for et par år siden da min hadde gulnet også. Det er greit å ha en slik til en krisestiuasjon som nå. Hvis Sparkjøp er utelukket for deg så se etter en Husfliden butikk i ditt område, de har noen ganger noen igjen

Anonymous poster hash: 264fe...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få en linskjorte som er blitt gulaktig i fargen til å bli hvit igjen da?

Skal visst funke å vaske den og henge den ut til tørk i sola.

Anonymous poster hash: 066db...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et tips hos en blogger som er bunadtilvirker, og det fungerte glimrende. La skjorta i bløt i en bøtte med vann og domestos fresh, og vasket med ullvaskemiddel i maskin til slutt. Skjorta er nå hvit og fin, og de gule partiene på krage og mansjetter er borte.

http://frustorlien.blogspot.no/2014/05/vask-og-stell-av-bunadskjorter.html

Endret av zellica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blyanten

Jeg fant et tips hos en blogger som er bunadtilvirker, og det fungerte glimrende. La skjorta i bløt i en bøtte med vann og domestos fresh, og vasket med ullvaskemiddel i maskin til slutt. Skjorta er nå hvit og fin, og de gule partiene på krage og mansjetter er borte.

Det skal jeg prøve!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå at bunadskjorten gulner så må den alltid vaskes og tørkes før den legges i skapet. Altså, hvis den er strøket så skal den alltid vaskes, selv om den ikke har en eneste flekk eller svettelukt.

Anbefaler også å oppbevare den nyvasket og sammenlagt i et lyst putevar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hvordan få en linskjorte som er blitt gulaktig i fargen til å bli hvit igjen da?

Du kan prøve å koke ho opp. Mor mi koker alltid bunadsskjortene våre, men eg veit ikkje heilt kva ho gjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...