Gå til innhold

Brøt vikeplikten, dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag var jeg så uheldig å brøt vikeplikten. Jeg så ikke stoppskiltet, og stoppet derfor ikke... Ingen ble skadet og alt gikk bra, men jeg hindret noen i fra å kjøre. Jeg har nylig fått lappen, og jeg vet at det var min feil. Jeg var uoppmerksom og konsentrerte meg mer om å finne fram dit jeg skulle enn å følge med på skiltene. Som sagt, jeg er fullt klar over at det var min feil og en ganske alvorlig feil.

Iallefall, personen ble ganske sur kan man trygt si. Noe som egentlig er forståelig. Hun fulgte etter meg og ga meg kjeft. Jeg registrerte ikke at personen kom etter meg, og jeg svingte inn dit jeg skulle, og stoppet. Da jeg hadde parkert skulle jeg ringe en venninne for å avtale hvor vi skulle møtes, og plutselig blir døren min revet opp, og denne kvinnen begynner å kjefte på meg. Beskyldte meg også for å bruke telefonen i mens jeg kjørte (noe jeg absolutt IKKE gjorde). Hun var som sagt rimelig sur. Truet med anmeldelse. Jeg beklaget og prøvde å forklare at jeg helt ærlig ikke så det, og at det virkelig ikke var meningen. Vel, det hele endte med at hun bare ristet oppgitt på hodet og stakk.

Som sagt, jeg vet at det var min feil, og at kjefta var fortjent. Men nå er jeg litt stresset og har ganske dårlig samvittighet. For det var virkelig ikke meningen. Jeg var uoppmerksom og konsentrerte meg mer om å finne fram enn skiltene.

Kan hun anmelde meg nå? Og har noen andre opplevd noe liknende?



Anonymous poster hash: 3ef0e...3dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brøt du vikeplikt eller stoppskilt?



Anonymous poster hash: 1358f...956
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg så uheldig å brøt vikeplikten. Jeg så ikke stoppskiltet, og stoppet derfor ikke... Ingen ble skadet og alt gikk bra, men jeg hindret noen i fra å kjøre. Jeg har nylig fått lappen, og jeg vet at det var min feil. Jeg var uoppmerksom og konsentrerte meg mer om å finne fram dit jeg skulle enn å følge med på skiltene. Som sagt, jeg er fullt klar over at det var min feil og en ganske alvorlig feil.

Iallefall, personen ble ganske sur kan man trygt si. Noe som egentlig er forståelig. Hun fulgte etter meg og ga meg kjeft. Jeg registrerte ikke at personen kom etter meg, og jeg svingte inn dit jeg skulle, og stoppet. Da jeg hadde parkert skulle jeg ringe en venninne for å avtale hvor vi skulle møtes, og plutselig blir døren min revet opp, og denne kvinnen begynner å kjefte på meg. Beskyldte meg også for å bruke telefonen i mens jeg kjørte (noe jeg absolutt IKKE gjorde). Hun var som sagt rimelig sur. Truet med anmeldelse. Jeg beklaget og prøvde å forklare at jeg helt ærlig ikke så det, og at det virkelig ikke var meningen. Vel, det hele endte med at hun bare ristet oppgitt på hodet og stakk.

Som sagt, jeg vet at det var min feil, og at kjefta var fortjent. Men nå er jeg litt stresset og har ganske dårlig samvittighet. For det var virkelig ikke meningen. Jeg var uoppmerksom og konsentrerte meg mer om å finne fram enn skiltene.

Kan hun anmelde meg nå? Og har noen andre opplevd noe liknende?

Anonymous poster hash: 3ef0e...3dc

Bra at du er en samvittighetsfull sjåfør, men herregud for ei dame hun der høres ut som! Å kjefte på folk er uansett ganske ineffektivt, og jeg synes det er tåpelig å anta at alle som gjør feil i trafikken er drittsekker.

Rist det av deg, dra ut og kjør så du får øvd masse, og kjøp deg en billig GPS som gjør at du ikke trenger å fokusere på noe annet enn skiltingen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, dårlig formulering av meg. Brøt stoppskilt.



Anonymous poster hash: 3ef0e...3dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig svar :) Ja, hun fikk meg til å føle meg en god del værre en jeg allerede gjorde (og jeg hadde dårlig nok samvittighet fra før av da jeg innså feilen min). Hehe, tror GPS kan være smart fremover ja! Jeg har iallefall lært leksa mi, og må bli mye mer oppmerksom og passe på å fokusere på mer enn en ting. Ulykker skjer tross alt veldig fort, og jeg har virkelig ikke lyst til å være den som forårsaker en ulykke!



Anonymous poster hash: 3ef0e...3dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hvert fall ikke den eneste som har gjort det samme kan jeg trygt si deg :) Nå har jeg snart hatt lappen noen år, men som fersk sjåfør så gjorde jeg litt feil også. Brøt vikeplikt og endte opp i feil felt, diverse diverse. Så lenge dere kom helskinnet ut av det så er du en erfaring rikere som sikkert vil spare deg for andre feil senere i framtida. Det er nå du virkelig har startet den VIRKELIGE øvelseskjøringa.

Det må ha vært en fryktelig ubehagelig opplevelse i seg selv, og det at hun damen åpenbart kjørte etter deg for å kjefte og true med anmeldelse synes jeg vel var i litt drøyeste laget? Jeg er enig i at det skal være lite rom for feil i trafikken, da det er lett for at et lite uoppmerksomt øyeblikk kan få fatale konsekvenser, MEN feil kan selv den beste gjøre. Så pust med magen, jeg tviler på at det kommer til å bli noe særlig mer ut av denne saken .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig spesielt å stalke folk i trafikken asså... Men du kjører vel mer oppmerksom neste gang! :)

Anonymous poster hash: d4a35...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust rolig, lær av det og legg det bak deg. Jeg kunne ikke å kjøre når jeg fikk lappen, det lærte jeg etterpå, med en god del feiling. Heldigvis ingen for alvorlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Som flere sier - rist det av deg og ikke tenk mer på det :) Det er lite trolig at damen anmelder deg. Hun kan ikke bevise noe som helst. Antakeligvis roer hun seg, og innser hvor teit det er å følge etter noen, for å gi dem en reprimande ;) For det ER teit! Alle har vi vært ferske sjåfører, og alle har vi gjort feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! :) Jeg har helt klart lært av denne hendelsen ja! Det var veldig ubehagelig å bli fulgt etter for å bli kjeftet huden full og bli beskyldt for å bruke telefonen i mens jeg kjørte. Jeg prøvde mitt beste og forklare meg og si unnskyld, men som sagt, det ville hun ikke høre på. Og så stakk hun bare. Jeg skal passe på å ikke gjenta feilen iallefall!



Anonymous poster hash: 3ef0e...3dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør feil iblant, og som regel går det bra. Det er jo også derfor man skal kjøre aktpågivende - fordi andre sjåfører kan gjøre feil.

Denne er fin:




Og ingen kan kjøre de første par årene etter å ha kjørt opp. Man lærer med tiden. Så lenge du lærer av dine feil, så blir det nok en god sjåfør av deg også etterhvert.

Av og til kan det være greit å få snakket med noen som f.eks. har begått et grovt vikepliktbrudd - for å forsikre seg om at de skjønte de gjorde feil. Jeg har brutt vikeplikt selv noen ganger (ikke sånn at det var fare for noe, men sånn at den andre bilen kanskje måtte slippe gassen litt), og jeg har mange ganger opplevd at andre har brutt vikeplikten for meg (tett bytrafikk). Hvis de skjønner at de gjorde noe galt er det helt ok, hvis de derimot mener at de hadde retten på sin side og kommer til å kjøre like hjernedødt neste gang, så blir jeg irritert. Men jeg kjører med et ekstra øye på andre bilister og tar det ikke for gitt at forkjørsretten min blir respektert.
Husk at damen sikkert ble redd, og da tar man det ofte ut i sinne. Det ordner seg.

Anonymous poster hash: 8b462...da4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke stoppe ved et stopp-skilt er faktisk en ganske grov tabbe. Det er en grunn at man har vurdert det nødvendig med en full stopp før man kjører videre. Vi har en vei her hvor jeg bor hvor folk kommer i en rasende fart gjennom en sving. Når man skal kjøre inn på denne veien er det selvfølgelig et stopp-skilt, for man må være helt sikker på at det ikke kommer noen biler når man kjører ut, det kan føre til en ganske stygg ulykke. Jeg skjønner godt at dama ble sur.



Anonymous poster hash: c46a0...b37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det jeg gjorde ikke var en grov tabbe, jeg er fullt klar over at det var det. Jeg er fullt klar over at alt var min skyld og jeg skjønner selv at hun ble sint. Selv om det ikke var gøy å bli kjeftet på. Det eneste jeg virkelig ikke likte var å bli beskyldt for å drive med telefonen i mens jeg kjørte, for det er noe jeg absolutt aldri gjør. Akkurat der må jeg si at jeg er "flink", for jeg er en av de som aldri prater i telefonen (eller fikler med den i det hele tatt) i mens jeg kjører. Hører jeg på musikk med telefonen stopper jeg for å bytte sang.

Men uansett, jeg har fremdeles dårlig samvittighet etter hendelsen. For jeg mente det virkelig ikke, og jeg er fullt klar over at det kun er min egen feil. Jeg vil helt klart ikke havne i en liknende situasjon igjen, og jeg vil ikke være den som forårsaker en ulykke. Samme hvor stor ulykken måtte være. Så jeg skal helt klart passe på å skjerpe meg og huske på at det er mange ting å følge med på når man kjører. Å kjøre bil er ikke så lett som jeg trodde det var før jeg begynte med førerkortet. Det skal være sikkert og visst.



Anonymous poster hash: 3ef0e...3dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Et dårlig valg av denne damen å kjefte på deg. Hva har hun oppnådd? Ikke annet en at du er lei deg og føler deg dårlig. Hun har ikke bidratt en millimeter med å få deg til å bli en bedre sjåfør. Hun kunne spurt om du så skiltet. Hun kunne spurt om du fulgte med. Hun kunne spurt om du er klar over hva som kunne ha skjedd. Og alt det med rolig og behersket stemme. Så kunne hun forklart deg hvor skremt hun ble, hvorfor hun ble så skremt og hvilke konskevenser hun ble redd for.

Generelt er det for mange sinte mennesker ute i verden i dag. Vi vinner ikke noe på å kjefte, men vi kan vinne mye på å snakke sammen og forklare hva vi tenker og hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...