Gå til innhold

Kvae på klær


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har vært så uheldig å få gammel kvae på ei linbukse. Hva skal jeg gjøre for å få best mulig resultat? Har ikke vasket buksen ennå i tilfelle jeg bør gjøre noe i forkant av vaskingen, f.eks. putte bukse en stund i fryseren e.l.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Er det virkelig ingen som kan komme med noen tips? :-(

Nå får jeg igjen for at jeg er flink og lager en beskrivende overskrift (som det stadig etterlyses), for det er jo ingen som har lest tråden min en gang...

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at litt bensin fjerner det. Pluss masse vann etterpå da, ellers stinker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg prøvd å vaske buksa etter å ha hatt på flekkfjerningsmiddel. Kvaen gikk ikke bort!

Den guiden på OMO var dessverre ikke mye til hjelp siden jeg måtte velge "Annet" både på stoff og farge. Da fikk jeg bare et standardsvar tilbake som jeg egentlig visste fra før.

Men tipset om bensin kan jeg jo prøve. Forresten, får man ikke kjøpte renset bensin på apoteket? Jeg får spørre nåe jeg likevel skal innom i dag.

Takk til dere som svarte i hvert fall! :-)

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vanlig smør løser opp kvae. Smør det på flekken og la det ligge å trekke en stund. Deretter vasker du plagget så varmt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for nytt tips, Leo! Det skal prøves ut.

Jeg kjøpte et "rensemiddel" på apotektet, men det tok ikke alt sammen. Det spørs vel om kvaen har fått satt seg godt inn nå som buksen er vasket to ganger, men jeg skal prøve smørtipset likevel.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at du vil få bort kvaen på buksa nå når du har vasket den 2 ganger.

Det spørs også hva slags stoff det er i buksa.

Men sender med en :

Flekkfjernings guide:

Aceton(neglelakkfjerner) Fjerner Bek,fett,lakk og plast.Men må ikke brukes på acetat og triacetat.

Eddik brukes til å fjerne alkaliske flekket f.eks svetteflekker

Flytende oppvaskmidler God på fettflekker,må påføres flekkene før vask og skylles godt ut før vask i maskin.

Flytende Enzymholdig tensidløsning Brukes til forbehandling før vask.Kan fjerne eggehvite eller fettholdige flekker.

Glyserol God løsende virkning når en skal fjerne gamle fargeflekker.(Fås kjøpt på apotek)

Hydrogenperoksidbleker fargeflekker.(Fåes på apotek)

Klorblekemidler bleker fargeflekker.se vedlikeholdsmerking om tekstilen tåler klor.

Rødsprit brukes til å fjerne fargeflekker og parfyme.

Salmiakk brukes til å fjerne syreholdige flekker

sitronsyre selges i form av klare krystaller.En løsning av ca 1 ts pr l vann brukes som blekemiddel og fjerning av RUST

Symaskinoljeløser opp tjære og bek flekker

terpentin-vegetabilsk løser KVAE,gummi,fett,oljemaling og lakk

Tynner fargeløsblanding av organiske løsemidler som løser fett ,noen typer maling og lakk

White sprit fargeløs væske som løser fett og noen typer maling.

Koldbruna :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk Koldbruna! Veldig fin oversikt. :-)

Ser at symaskinolje kan ta kvae. Jeg har jo symaskin, men jeg husker ikke nå om det fulgte med olje (det gjorde det sikkert). Buksa er for øvrig av lin (muligens i blanding med viskose).

Jeg skal i alle fall prøve tipsene!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig smør løser opp kvae. Smør det på flekken og la det ligge å trekke en stund.

Jepp....

Og deretter Zalo, for å fjerne smør/fett-flekken!

Zalo er effektivt til så mangt, som t.d. grønske (vi er jo i den "perioden" nå), og olje! :wink:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Noen som faktisk har prøvd noen av disse råden og fått bort kvae-flekken?

Var uheldig på lørdag, og fikk en stor stripe med kvae på ryggen på min flunkandes nye Norrøna jakke... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var jeg som startet denne tråden, men jeg må bare innrømme at jeg ikke har prøvd rådene ennå. Siden det gjaldt en sommerbukse har den bare blitt liggende, men nå som tråden dukket opp igjen skal jeg finne frem buksen og prøve. Gir en tilbakemelding så fort det er gjort.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som startet denne tråden, men jeg må bare innrømme at jeg ikke har prøvd rådene ennå. Siden det gjaldt en sommerbukse har den bare blitt liggende, men nå som tråden dukket opp igjen skal jeg finne frem buksen og prøve. Gir en tilbakemelding så fort det er gjort.

Hilsen Lille meg

Hvis du får en vanskelig flekk på tøy en annen gang, så ikke la den ligge....da blir det (nesten) umulig å få den av.

Mener å huske at Lilleborg har infotlf. om flekker. I linken står det et tlf.nr til forbrukerservice helt enderst på siden. Kanskje du får tips hvis du ringer dem og spør - som storprodusent av vaskemidler vet de mye om det. :)

http://www.lilleborg.no/

(Og takk til Koldbruna for flekkfjerningsguiden). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som faktisk har prøvd noen av disse råden og fått bort kvae-flekken?

Ja! (Hadde ikke kommet med råd ellers...)

Om du t.d. er ute og får kvae på hendene, så PRØV med smør/margerin. Da får du se, uten å gjøre noen "skade" på klærne først... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min var faktisk skogsarbeider da jeg var liten, så kvae var noe som ofte måtte fjernes fra både hender, ansikt og klær. Den gangen (Huff, det er snart 30 år siden... :-? ) var ullklær det varmeste man kunne ha på seg i skogen midtvinters, men smøret fjernet faktisk kvaen i disse klærne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Takk for opplysningen, manic! Det er jammen bra at jeg ikke har rotet meg til å gjøre noe med dette ennå da. :wink:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gjest_Gro_*

Jeg har i dag forsøkt rådet med smør etc og det har virket 100 %. Her er nøyaktig hva jeg gjorde.

Min mann hadde fått kvae på baken på en lys beige bommullsshort etter å ha sittet på en tretrapp.

Smurte meierismør på flekken og lot det ligge i to timer. Gned smøret godt inn.

Etter to timer var det fremdeles merke etter kvaen, men det harde hadde løst seg opp. Skylte så området med flekken i zalovann for å få vekk fettet. Fremdeles merke etter kvaen. Antok det var en fargeflekk og vasket i vaskemaskin på 40 grader med omo color. Resultatet er 100 % bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Slutter meg til at smør funker på kvae.

Jeg gnidde smør der hvor det hadde kommet kvae, lot det ligge natten over, sprayet på litt Vanish og vasket med Blenda på 60 grader. All kvae helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matolje fungerer også for å fjerne kvae, og så vasker man selvfølgelig med Zalo etterpå for å fjerne fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...