Gå til innhold

Steinalderprosjekt med 5.klassinger - tips til smykkelaging?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vet at mange hjerner tenker bedre enn ett, så jeg hiver ut denne og satser på at dere KG-damer har mange gode ideer!

Vi skal ha steinalderprosjekt for 5. klasse. Elevene skal være ute i tre dager og vil få oppgaver som å fyre opp bål, lage buer, spyd, piler, slynger, smykker, lage mat på bål, lage "leir" og mye annet moro.

Jeg lurer på om noen har tips til hvordan man kan lage hull i skjell og slikt man finner ute for å lage smykker av det?

Vi har hittil funnet ut at å lage hull i skjell med kniv fungerer dårlig. Skjellene sprekker og blir ødelagte.

Tips? :)

...og tips generelt til aktiviteter og annet som kan passe inn her mottas også selvfølgelig med takk! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som et fint prosjekt. Jeg tror dessverre ikke at skjellsmykker var spesielt vanlig i steinalderen, i alle fall er det ingenting som kan tyde på det ut i fra levninger som er funnet. Mesteparten av smykkene var laget av bein.

Forslag til aktivitet: Historiefortelling rundt bålet. Det finnes ingen pc, ikke elektrisk lys, hva gjør folkene?

Anonymous poster hash: cf6fb...40e
Skrevet

Hei igjen!

Jeg skjønner at jeg kanskje ikke forklarte meg helt tydelig. Vi kan selvsagt drille hull med drill, men tanken var å finne teknikker/redskaper som kan brukes når vi er ute i naturen. Syl var jo et godt forslag! :) Tenkte noe i den retningen ja, noe man kan ha med seg ut.

Skjønner at kanskje ikke s

Skrevet

Hvis du bruker ei stoppenål så kan du "klore" høl i dem.

Men det blir nok kjedelig i lengda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...