Gå til innhold

Fibromyalgi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på pisse lei av å ha vondt. Legen sier d er fibromyalgi, eller kroniske muskelsmerter. Jeg har hatt dette i over 20 år, og d blir bare værre og værre.

Gjennom årene har jeg overlevd på sterke smertestillende. Av eget ønske har jeg valgt å slutte med alt som er avhengighetsskapende. Jeg angrer overhodet ikke på d, men samtidig holder jeg på å bli sprø av smertene.

D er enkelte dager hvor jeg ikke greier å komme meg opp av sengen. Vondt overalt, i ledd, i skjelett, korsryggen, føttene gir etter når jeg setter dem i gulvet. Fryser hele dagen, tross 25 grader inne. Blir helt tom for energi, sover 2 ganger på dagtid pluss hele natten.

Trener jevnlig når jeg klarer. Mål for dagen er ut og gå en tur. Klarer jeg mere blir d trening på studio eller en svømmetur. Er ikke overvektig, og har et sunt kosthold.

Det finnes sikkert noen behandligsmåter der ute jeg ikke har hørt om eller prøvd. Noen som har tips? Kan noen dele informasjon med meg, please!!!

Anonymous poster hash: 43a37...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bruker her inne opplevde god virkning av cannabis. Hvorvidt cannabis er avhengighetsskapende eller ei er omstridt, men det å skulle røyke cannabis for smerter er jo en smule kontroversielt dessverre.

Sativex påstås å kunne lindre noen type smerter, og det er lovlig i Norge. Det kan kjøpes på apotek om man har resept.

http://www.aftenposten.no/nyheter/Royk-er-dop_-mens-spray-er-medisin-7016325.html#.U3M1CPl_u3g



Anonymous poster hash: 0c97f...dd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv FM. Har hatt det i 25 år. Dessverre liten hjelp fra fastlegen. Har kun skrevet ut smertestillende i ulike varianter,og bet.dempende. Kjent sak at Fm pasienter har liten virkning av forskjellige medisiner.

Utrolig hvor mange som får fm diagnosen av fastlegen, uten å ha blitt undersøkt.

Går du lenge nok ,så ender man med uførep. Det er ingenting som tyder på at uføre for disse hjelper, tvert imot sier jeg. Det gir mye å ha noe å gå til, treffe andre, det sosiale. Ja glemme seg selv en stund.

Jeg spurte vel to ganger om fastlegen kunne henvise meg til raumatolog, ikke om hun ville. Det blir for meg lettvint at fastlegen bare skriver en diagnose.

Etter sykdomsperiode ble jeg sendt til raumatolog av en annen lege. Da var jeg ganske ferdig av smerter, og null hjelp fra fastlegen. Jeg hadde eks gått på sovemedisin i 5 år.

Jeg var til raumatologen tre ganger. Han spurte hvor lenge jeg hadde gått sånn, og var vel litt rystet over min historie.

Han ga meg fm diagnosen, ikke at det hjelper meg noe å få diagnosen. Den dagen var det slutt på alle smertestillende og avhengihetsskapende medisiner.

Det ble også slutt på fysioterapien, som jeg blir verre av. Voltaren som en skal gå i på en kort periode, som jeg har gått på de siste 5 år. Kan ramse opp masse.

Trening som fastlegen har mast om i alle år, ja jeg skal trene hver dag,men må lære meg at jeg må begrense det. Mye gjør vondt verre, og det siter i på dagesvis.

I aug har raumatologen ordnet plass til meg på et senter for fmpasienter. Fastlegen har aldri hørt om denne plassen og at de tar slike som meg.

Så har jeg begynt på ldn. Fått en nytt liv. Tok tid med den medisinen,men det går fremover.

Har fortsatt mye plager. Jeg blir ikke frisk. Har lært meg at jeg må overse ting, jeg må ikke ha huset rent til enhver tid osv.

Det følger mye andre plager med fm. Søvnproblmer, blæreproblemer. Og mye annet.

Nå har jeg gått sykemeldt,men er klar for jobb igjen.



Anonymous poster hash: 7d9eb...04f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvd Cannabis. D virker mot smertene. Men ønsker ikke å gjøre noe ulovlig, og ikke røyker jeg til daglig heller, d ble bare ubehagelig. Er Sativex et annet navn for Cannabis? Som også er lovlig? Finnes d ikke noe annet der ute? I et av "verdens beste helseland"?

Anonymous poster hash: 43a37...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Det finnes ingen medisiner eller behandligsmetoder som viser seg å hjelpe for FM-pasienter.

Men det finnes enkelte medisiner og metoder som KAN hjelpe for noen.

Noen greier seg på smertestillende, andre föler de får god effekt av andre medisiner som lykkepiller, LDN m.m.

For noen så hjelper det å trene, for noen så hjelper svömming, mens andre klarer ingenting.

Man må bare finne en balanse i sitt liv og sin situasjon, og läre seg å leve med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere smerter? Jeg har veldige smerter i nakke, skuldre og litt korsrygg. Skal sjekke om jeg kan ha FM. Har hatt smerter i 24 år, er 36 år. Tar Voltaren og Pinex fast, og går til kiropraktor. Men er så sliten av smertene at det blir lite trening,mannet enn litt gåturer.

Anonymous poster hash: 5a8f6...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk prøvd Cannabis. D virker mot smertene. Men ønsker ikke å gjøre noe ulovlig, og ikke røyker jeg til daglig heller, d ble bare ubehagelig. Er Sativex et annet navn for Cannabis? Som også er lovlig? Finnes d ikke noe annet der ute? I et av "verdens beste helseland"?

Anonymous poster hash: 43a37...8ea

Sativex er laget av cannabisplanten, er lovlig og inntas som spray.

Anonymous poster hash: 0c97f...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere smerter? Jeg har veldige smerter i nakke, skuldre og litt korsrygg. Skal sjekke om jeg kan ha FM. Har hatt smerter i 24 år, er 36 år. Tar Voltaren og Pinex fast, og går til kiropraktor. Men er så sliten av smertene at det blir lite trening,mannet enn litt gåturer.

Anonymous poster hash: 5a8f6...520

Hele kroppen, men mest intensivt i korsrygg, skuldre og alle store ledd.

I tillegg kraftige kramper i hofter og lår.

Sliter også med utmattelse store deler av tiden + svimmelhet (klarer nesten ikke gå en meter uten at jeg må holde meg fast i noe)

Så kan man plusse på alle andre symptomene, men det er slikt som kommer og går.

Har forsökt trening, svömming, LDN, alle medisiner, smertestillende som paralgin forte og majore, somadril, tramadol, 1g paracet, alternativ behandlinger, fysioterapi.

Ingenting har hjulpet.

Eneste som KAN hjelpe bittelitt er tramadol når ryggen slår seg vrang

Anonymous poster hash: fdb92...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...