Gå til innhold

Overføring fra egne konto via SMS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har en brukskonto og en tilleggskonto. Prøver å ha minst mulig på brukskonto for å unngå impulskjøp osv. Flott tanke, ikke sant? Problemet er bare det at jeg kan overføre via egne konto fra SMS. Altså det er bare å sende en sms så har jeg penger på kortet - tatt fra tilleggskontoen. (prøver å spare mest mulig til boligkjøp. tør ikke overføre stort beløp på bsu (overfører ca 2000 i mnd v lønning) tilfelle noe uforutsett skulle skje og pengene er "låst" vekk).

Så tanken er god, men når ikke helt frem. Nå vurderer jeg å ta vekk denne mobilmuligheten for å unngå å "misbruke" det, men er livredd for at jeg plutselig skal stå i en situasjon hvor noe har blitt trukket uten at jeg er klar over det (feks spotify), og ikke ha råd til maten eller liknende...

Hva burde jeg gjøre? Noen tanker om dette?

Jeg er student, har inntekt på ca 12 000 i mnd + 5000 fra lånekassen. Sparer rundt 3000 i mnd, ca 7000 i faste utgifter(ikke mat inkl). Lever meget godt, og prøver å bruke disse pengene så fornuftig som mulig, men med rom for kos og shopping.



Anonymous poster hash: fbcff...847
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du oppretter en konto hvor regningene betales fra og trekk (slik som spotify) går fra. Denne sørger du for å ha nok penger på til enhver tid.

På en annen konto har du en begrenset sum penger og kortet ditt. Da bør du lettere kunne ha oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppretter en konto hvor regningene betales fra og trekk (slik som spotify) går fra. Denne sørger du for å ha nok penger på til enhver tid.

På en annen konto har du en begrenset sum penger og kortet ditt. Da bør du lettere kunne ha oversikt.

Smart! Takk, skal opprette egen regningskonto. Jeg har jo en tilleggskonto hvor jeg setter av husleie og andre faste utgifter. Har tenkt at det holdt, men tydeligvis ikke..

Om jeg nå tar bort sms-tjenesten overføring via egne konto burde jeg jo da være safe (slik at ingenting trekkes automatisk fra brukskonto = slipper skrekken om plutselig "ikke godkjent" på butikken). Saldo via sms kommer jeg til å fortsette å ha, selvfølgelig.

Så får jeg bare vende meg til tanken om at jeg ikke lett kan få "tak i pengene" mine. Det er vel mulig å ringe banken om det er krise, men terskelen blir jo litt høyere og det er jo det som er målet.

Tusen takk for råd. At jeg ikke tenkte på det selv :danse:

(ser forresten gjerne etter flere tanker om en slik sms-tjeneste. Er det bare bra eller både og?)

Anonymous poster hash: fbcff...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik sms-tjeneste gjør jo ting lettere. Og om man snakker om SMS-tjeneste eller nettbank på mobilen så er man jo bare noen tastetrykk unna å flytte pengene uansett.

Jeg har selv ingen problemer med impulshandling, dvs det hender at det skjer, men ikke slik at jeg føler det går utover økonomien. Jeg har derfor litt problemer med å forholde meg til at en person i ene øyeblikket fremstår som veldig fornuftig økonomisk (slik du gjør i oppsummeringen din i førsteposten), men samtidig ikke har økonomisk fornuft til å håndtere impulskontrollen når man står i butikken.

Bare det at du ser problemet og har opprettet emnet tilsier jo at du er fornuftig.

Misforstå meg rett - jeg sier ikke at det ikke er slik, bare at jeg ikke helt greier å forholde meg til hvordan det er.

Verden kommer nok til å gå mer og mer i den retning at man har tilgang til alt fra mobilen, jeg vil tro at løsningen på problemet ligger i håndtere situasjonen i butikken fremfor å gjøre pengene vanskeligere å få fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik sms-tjeneste gjør jo ting lettere. Og om man snakker om SMS-tjeneste eller nettbank på mobilen så er man jo bare noen tastetrykk unna å flytte pengene uansett.

Jeg har selv ingen problemer med impulshandling, dvs det hender at det skjer, men ikke slik at jeg føler det går utover økonomien. Jeg har derfor litt problemer med å forholde meg til at en person i ene øyeblikket fremstår som veldig fornuftig økonomisk (slik du gjør i oppsummeringen din i førsteposten), men samtidig ikke har økonomisk fornuft til å håndtere impulskontrollen når man står i butikken.

Bare det at du ser problemet og har opprettet emnet tilsier jo at du er fornuftig.

Misforstå meg rett - jeg sier ikke at det ikke er slik, bare at jeg ikke helt greier å forholde meg til hvordan det er.

Verden kommer nok til å gå mer og mer i den retning at man har tilgang til alt fra mobilen, jeg vil tro at løsningen på problemet ligger i håndtere situasjonen i butikken fremfor å gjøre pengene vanskeligere å få fatt i.

TS her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn selv, for det er akkurat sånn jeg er :fnise: jeg har full kontroll et minutt, men så glemmer jeg det og blir ubevisst på pengebruken når jeg er ute av døren. Det virker som om de fornuftige tankene blir litt borte, på et vis. Det er ikke snakk om store summer. En kjole her, en brus der, en trenigsstopp der. Så jeg ruinerer meg ikke på det, og jeg har råd til det, men ønsker allikevel kontroll fordi jeg ønsker å spare aller mest mulig.

Jeg er fornuftig, for jeg er fullstendig klar over problemet mitt og har opprettet emnet, som du sier. Men det er allikevel vanskelig å IKKE dra kortet på den brusen jeg har lyst på, om det gir mening? Tanken om å spare masse penger er som forduftet, selv om jeg faktisk står i butikken og tenker "men jeg trenger ikke denne brusen, jeg trenger derimot å spare penger til leilighet" men så tenker jeg "aah, shit samma, er jo bare en brus" og så går jeg til kassen. Det har blitt mye færre impulskjøp da, det må sies. Jeg kjøper to brus på en tur istedenfor to brus, en limonade, en sjokolade og kjeks fordi "jeg er litt sulten". Så jeg har jo allerede kuttet KRAFTIG i impulskjøp, men ikke helt. Det irriterer meg litt, egentlig.

Jeg skjønner veldig godt at du ikke klarer å forholde deg til det. Jeg sliter litt med det selv - hvilket er derfor jeg søker råd og tanker her på KG. Det du skrev gjorde meg faktisk litt obs på meg selv; det er jo litt rart at jeg tilsynelatende har full kontroll men allikevel ikke utøver kontrollen jeg har? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn. Jeg skal tenke litt på det, tror jeg.

Og angående det med at mye fremover kommer til å skje via mobilen skremmer meg litt... nettbank vil jeg ikke ha på mobil; litt pga jeg trenger å "gjemme" pengene mine litt unna(altså: ikke ha alle lett tilgjengelig), + at jeg syns det er en uting å gå rundt med hele livet i en liten dings som blir stjålet lett som en plett på Jernbanetorget. Da har jeg heller lommebok i en lomme, mobil i den andre og nøkler i den tredje, om du skjønner. Jeg tar ikke sjansen på det, rett og slett.

Jeg har alltid vært surrete med økonomi, til tross for flere økonomer i familien. Jeg hadde lett havnet som en deltaker i Luksusfellen om jeg ikke skjerpet meg og havnet frempå. Det har selvfølgelig vært verdt alt slitet - og jeg er utrolig stolt av meg selv som gikk fra alltid-sen-med-mastercard-og-regninger til nå ha buffer, spare flere tusen i mnd osv. Nå har det gått litt sport i dette med privatøkonomi for min del, jeg syns det plutselig er gøy å regne ut faste utgifter, overføre penger frem og tilbake og se på hvordan sparekontoen vokser (spesielt dette er morsomt!). Også ligger de små impulskjøpene der og irriterer meg litt.... De er altså ikke avgjørende for økonomien min, de er mer et lite gangsår som jeg gjerne skulle bli kvitt; men jeg klarer helt fint å løpe videre.

Jeg vet at jeg egentlig må fjerne problemet der det ligger; impulskjøpene, og at å hindre tilgang på pengene ikke er den mest varige og permanente løsningen. Men allikevel er det slik jeg må gjøre det NÅ til jeg virkelig kommer inn i dette godt nok og for lagt om alle vanene mine. Jeg er fortsatt redd for å havne tilbake i det gamle sporet og kanskje det er derfor jeg ønsker å gjemme pengene? Da får jeg ikke brukt de.

UÆ dette ble jo EVIG langt :fnise: Det er fint å skrive om dette, har ikke tenkt gjennom alle disse tankene før. Det hjelper, og å være bevisst på dette er jo nøyaktig det jeg trenger. :danse:

Anonymous poster hash: fbcff...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å gjøre pengene vanskelig tilgjengelig er jo som du sier:

1. Hva om du plutselig ikke har penger på konto til noe du faktisk trenger penger til?

Her er jeg motsatt av deg. Jeg har alltid 10 000+ tilgjengelig på kortet mitt, nettopp fordi jeg er livredd for å komme inn i en butikk, trekke kortet og stå der som en idiot fordi det blir avvist. Det skal sies at jeg er ikke er student, men har jobbet noen år, så det er klart at forholdet til beløpene bilr litt annerledes da.

2. All jobben med å planlegge og holde oversikt over hvor mye penger man skal ha på konto til enhver tid.

Skal du hindre kjøpet av kjole, så må du gjerne ha under 400kr på kortet, som betyr at du må inn og overføre penger etter at du har vært på butikken og handlet mat for 200 kr. Dessuten har du jo alltid råd til en brus med mindre du har under 10 kr på kortet.

Noen tanker jeg har, vet ikke om de kan brukes, men....

1. Var en jeg snakket med som fortalte meg at hun hadde vurdert å få tatovering flere ganger. Det hun gjorde da var å se for seg at hun tok tatoveringen (la oss si en blomst på foten). Hvis hun i løpet av det neste halve året en eneste gang var glad for at hun ikke hadde tatt den tatoveringen så nullstilte hun klokken. Hvis det gikk et halvt år uten at hun ville angret om hun tok den, da ville hun ta den tatoveringen. Hun hadde enda ikke tatt noen tatoveringer.

Det er kanskje litt ekstremt å overføre dette til å kjøpe en brus eller en kjole, men legg deg inn en ekstra runde, feks at du går ut av butikken, tenker deg litt om og inn igjen før du kjøper kjolen. Eller at du ser for deg at du ringer til din far/mor og forsvarer hvorfor du måtte ha den.

2. Det finnes jo banker som tilbyr en sånn "tvunget sparing" hvor det trekkes et ekstra beløp hver gang man trekker kortet som settes på en sparekonto. Personlig ser jeg ikke vitsen med denne typen sparing, i verste fall legger folk seg til en mentalitet at "jaja, men jeg sparer jo penger hver gang jeg handler, så jeg trekker kortet en gang til). Men kanskje det kunne funket for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager sent svar, har vært en del å gjøre med 17. mai og eksamen osv...

Det med å legge inn en ekstra runde angående kjøp var smart. "Trenger jeg denne kjolen?" gå ut av butikken, gå en runde, og se tenke en gang til. Det må jeg bli flinkere på! Også ikke handle ting i "rus" (gledesrus, sorg, sinne osv).

Og tvungen sparing-tjenesten fungerer veldig fint for min del, for de større summene sparer jeg nemlig når jeg betaler regninger og impulsspar. Jeg sparer 2 kr for hver gang jeg trekker kortet, men kan fort finne på å impulsspare 500 kr, samt 50 kr spares for hver regning jeg betaler. Så de store summene der kommer fra at jeg logger inn i nettbanken og overfører pengene. Jeg tenker ikke "om jeg kjøper denne brusen sparer jeg jo to kroner", jeg tenker "om jeg kjøper denne brusen taper jeg 20". Så akkurat den ordningen fungerer utmerket på meg, bare at jeg noen ganger kjøper den brusen.... :fnise: Men da på et annet grunnlag enn at jeg sparer to kroner.

For å forklare tankene mine litt bedre, så kan jeg beskrive det med en engel på den andre skulderen og en djevel på den andre. Litt sånn at engelen hvisker "neei, du vil spare penger til leilighet" mens den onde hvisker "men ååå tenk hvor godt det hadde vært med farris nå...". Også står de der og krangler når jeg er i butikken, også ender det ofte opp med at djevelen vinner.... Skikkelig frustrerende! Jeg skal sørge for å slå den djevelen denne måneden!

Nå har jeg 700 kr på brukskonto, og har en liten konkurranse med meg selv: hvor lite penger klarer jeg å bruke frem til neste lønning. Jeg har allerede satt av alt til faste utgifter samt betalt noen av regningene, jeg har hittil spart 3000(!) kr denne mnd, og unngått impulskjøp hittil (av typen "oh, ønsker meg en kort treningstights"). Nå har jeg omtrent 6 000 igjen, og lurer på hvor mye av det som kan unngås å brukes til neste lønning. Hvis jeg skal bruke opp de 6000 kr må jeg i gjennomsnitt bruke ca 230 kr dagen, og det skal jeg klare å unngå!

Søsteren min, siviløkonom, er så stolt av meg om dagen. Jeg har gått fra å leve fra måned til måned, dag til dag, til å spare mer enn det hun gjør! Jeg merker jo hvor enklere det er å snakke om økonomi også, nå som jeg har ting litt mer på stell. Det er en stor frihet, og en byrde løftet fra mine skuldre, etter at jeg tok kontrollen. Alle i familien min er stolte, og det er jeg også. For bare 6 mnd siden drakk jeg og røyket jeg bort alle pengene mine, og var alltid fattig til slutten av måneden. Nå holder pengene mine helt rundt, jeg trenger ikke engste meg for regninger lenger og det føles utrolig bra. Så jeg prøver å kjøpe ting en gang i blant, fordi nå har jeg faktisk muligheten til det. Unne meg et par nye sko eller liknende, uten at det går over stokk og sten. Men selvfølgelig, om jeg vil spare til leilighet så må jeg jo ikke sløse for mye...

Skulle ønske jeg klarte å ha 10.000 kr på brukskonto til enhver tid, men det tør jeg rett og slett ikke! :fnise: der er man forskjellige, og jeg trenger å være litt mer obs på penger enn det feks du gjør. Søsteren min er også veldig flink(økonom som hun er!), og kan fint ha mye penger stående på brukskonto. Jeg kan ikke det, fordi jeg bruker det opp med en gang. Men jeg kan fint ha de stående på en bankkonto i nettbanken jeg ikke har umiddelbar tilgang til (kan feks ringe banken og be de overføre om det skulle være nød).

Jeg tar utgangspunkt i slik jeg er, og for meg har jeg nå funnet en løsning som fungerer bedre enn tidligere (ha alt på en konto). Jeg har ikke helt 100% kontroll enda(mtp impulskjøp av brus feks), men jeg føler jeg har kommet en ekstremt lang vei på kort tid. Og DET er jeg stolt av!



Anonymous poster hash: fbcff...847
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har funnet noe som virker for deg, det er flott det må du fortsette med. Spesielt utfra din beskrivelse av hvordan du hadde det før må jeg virkelig si du er kommet langt.

Og som du sier, folk er forskjellige, det er ikke alt som funker for alle. Jeg selv har kolleger som får problemer dersom lønningen blir 2 dager forsinket av en eller annen grunn. I teorien burde de være ganske likestilt med meg økonomisk, men når jeg ser på vanene de har lagt seg til begynner jeg å skjønne hvorfor de har det som de har det (takeaway-mat, røyking, impulsive ferier, kjøpe av ting på et allerede stramt budsjett).

Jeg selv har også perioder hvor jeg er flinkere og mindre flink. Akkurat nå har jeg vært inni en periode hvor det har gått mye penger og jeg begynner å føle på at man bør leve litt mer økonomisk en stund.

Jeg ser og at jeg har ting slik som forsikringer, strøm etc som jeg burde tatt en runde på for å gjøre noe med. Impulsbiten på mat, matvarer, ting og tjenester kan jeg og skjerpe meg litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har funnet noe som virker for deg, det er flott det må du fortsette med. Spesielt utfra din beskrivelse av hvordan du hadde det før må jeg virkelig si du er kommet langt.

Og som du sier, folk er forskjellige, det er ikke alt som funker for alle. Jeg selv har kolleger som får problemer dersom lønningen blir 2 dager forsinket av en eller annen grunn. I teorien burde de være ganske likestilt med meg økonomisk, men når jeg ser på vanene de har lagt seg til begynner jeg å skjønne hvorfor de har det som de har det (takeaway-mat, røyking, impulsive ferier, kjøpe av ting på et allerede stramt budsjett).

Jeg selv har også perioder hvor jeg er flinkere og mindre flink. Akkurat nå har jeg vært inni en periode hvor det har gått mye penger og jeg begynner å føle på at man bør leve litt mer økonomisk en stund.

Jeg ser og at jeg har ting slik som forsikringer, strøm etc som jeg burde tatt en runde på for å gjøre noe med. Impulsbiten på mat, matvarer, ting og tjenester kan jeg og skjerpe meg litt på.

I dag var jeg på butikken, hadde tenkt å kjøpe iskaffe på veien til legen. Men så tenkte jeg "trenger jeg den?" nei, kom jeg frem til. Så det gikk helt fint an å la være! Da jeg kom hjem lagde jeg meg heller kaffe hjemme, fungerte like bra det! Dessuten sparte jeg sukkeret også.... :fnise:

Føles bra! I dag skal jeg ikke bruke en krone! :jolie:

Anonymous poster hash: fbcff...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...