Gå til innhold

Stanse / parkere i rundkjøring?


Exoriri

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har Ikke tatt lappen i Norge, så muligh at enkelt traffikreglene er motsatt til andre land i Europa... Men...

Er det lov i Norge å stanse bilen i rundkjøring? Ved innerst side? Her i område det er politi som ganske ofte parkere der. Uten blålys eller noe. Og ikke bare 5 minut. Idag rakk jeg å kjøre til daglivare, handle og alt og de var fortsatt der når jeg var på vei tilbake. Det har også vært san i mørke - uten noe form av lys, enten blålys, kjørelys eller hazard lys (de blinkende oransje allmen bruker når noe er galt) - san helt mørk bil i rundkjøring.

Hvis i motsatt av andre land jeg har lest traffikreglene det er lov da holder jeg munn. Hvis ikke - jeg antar det som trafikkfarlig og begynner å bli rimelig lei. Idag spørte ungen også om er det lov. Hva kan jeg si - politi, som er i verden til å få folk følge reglene og tar vare på sikkerhet, bryr ikke om det når det gjelder dem?

Hvis noe kan lenke til spesifis regle om stans og parkering i rundkjøring blir jeg takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke trafikkreglementet utenat, men det er absolutt helt sikkert ikke lov til å stoppe eller parkere i en rundkjøring. Rundkjøringer er laget for å få trafikken til å gli lettere, så en parkert bil eller fem ville nok raskt blitt fjernet av politiet.



Anonymous poster hash: b7d30...6d4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan stort sett sette bilen hvor de vil, så lenge de er i tjeneste og det er nødvendig.



Anonymous poster hash: 59b22...234
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke lov! De bør parkere et annet lovlig sted, og minst 5 (?) meter fra et kryss, gangfelt og lignende.



Anonymous poster hash: 6b9c7...308
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke. Politiet kan jo stå omtrent hvor de vil hvis de har behov i tjeneste, men jeg sliter med å se hvorfor i all verden de skulle parkere inni en rundkjøring. Jeg har aldri sett dem gjøre det noe sted.

Tror jeg ville skrevet ned tid og sted og ringt eller sendt en mail og spurt hvorfor de står der, mtp at de hindrer trafikken. At du skjønner politiet må stå der det trengs, men at du ikke forstår hvorfor de må stå akkurat der, og at det hadde vært kjekt med en god forklaring å gi ungene når de spør.

Hvis lokalavisen din er sånn som min, så ville de garantert ha laget en sak på det om du sender inn bilde, informasjon om hvor lenge de sto der og et spørsmål om hvorfor. Kanskje avisa hadde fått et svar :P



Anonymous poster hash: ede1b...a75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, det bekrefter at jeg er ikke helt gal (vel, ikke i den sammenheng. Andre garanteres ikke).

Skjønner at ved nød politi kan parkere eller stanse hvor som helst, men her det ser ut at di bare tar posisjon med god utsyn til å nappe noen. Av og til står de i /ved utkjøring i parkeringsplass rett ved, men den her parkering i rundkjøring har jeg sett ca 10x siden november....

Og det er veldig "liv" rundkjøring så det ER trafikkfarlig.

Idag har sønnen tatt bilde, men tja... Mer interiør av min bil en politibil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...