Gå til innhold

Å la barn leke ute alene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på 5år og hun leker ofte ute alene med nabo barna (går i samme barnehage) De leker somoftest her i gata eller nedforbi huset vårt hvor det er en liten skog med fotballbane osv. Min mor kommenterte idag at jeg burde være forsiktig og passe godt på når de var ute, men jeg mener at de klarer seg fint og det er ikke noe problem i å la dem leke alene.

Har sagt klart og tydelig til barnet mitt at de må være forsiktige og ikke gå bort til bekken som renner gjennom skogen. Og om det skulle være noe så må hun komme hjem og si ifra..

Syns dere det er fortidlig at jeg lar dem leke ute sammen alene? Følte jeg ble litt itvil da min mor kommenterte dette, så andre synspungter hadde vært kjempe fint :)

Anonymous poster hash: 954f8...cff
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er ekkelt med en bekk rett ved siden av.

Vi lekte som regel ute alene da vi var 5-6 år, men fikk veldig tydelige instrukser om å ikke snakke til/bli med fremmede, samt at vi ikke fikk gå lenger enn så og så langt fra huset. Lekeplassen 30 meter bortenfor huset var det lengste vi kunne gå alene da.

Når vi begynte på skolen fikk vi lov til å gå på mye lenger, og vi gikk jo også til skolen alene (1,5 km ca).

Anonymous poster hash: be243...020

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler deg trygg på at de holder seg unna bekken, og det er så kort avstand at de f.eks hører om du roper på dem syns jeg det er ok. Men i utgangspunktet syns jeg bekken er litt skummel.

Skrevet

Ts her.

Jeg er enig ang bekken, syns selv at det er litt skummelt. Men den er et lite stykke ifra der de pleier å leke så jeg er egentlig ganske trygg på at de holder seg unna. Er veldig kort avstand ja, er snakk om noen meter nedforbi huset bare, så alle vinduer er åpne slik at jeg hører dem dersom de roper på meg.

Har også gitt beskjed om å ikke snakke med fremmede. Og at de ikke skal gå for langt vekk.

Syns dere jeg burde gå ned å sjekke i ny og ne da? Ble plutselig så usikker, selv om jeg vet at det mest sannsynlig vil gå bra. De leker veldig fint sammen:)

Skrevet

Jeg må vel være ærlig å si at jeg ikke ser problemet.. Det varierer i fra barn til barn i forhold til hvor voksen de er til alderen, men jeg ser ikke et problem i dette :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg er enig ang bekken, syns selv at det er litt skummelt. Men den er et lite stykke ifra der de pleier å leke så jeg er egentlig ganske trygg på at de holder seg unna. Er veldig kort avstand ja, er snakk om noen meter nedforbi huset bare, så alle vinduer er åpne slik at jeg hører dem dersom de roper på meg.

Har også gitt beskjed om å ikke snakke med fremmede. Og at de ikke skal gå for langt vekk.

Syns dere jeg burde gå ned å sjekke i ny og ne da? Ble plutselig så usikker, selv om jeg vet at det mest sannsynlig vil gå bra. De leker veldig fint sammen:)

Da syns jeg det høres helt fint ut, ingen fare :-) Høres ut som svigermor er litt hønemor da;-)

Gjest Eurodice
Skrevet

Da syns jeg det høres helt fint ut, ingen fare :-) Høres ut som svigermor er litt hønemor da;-)

Det er TS' mor, altså :).

AnonymBruker
Skrevet

Det er TS' mor, altså :).

My bad! :-D

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er viktig å finne balansen når det gjelder å la barn gradvis bli mer og mer selvstendige og få lov til mer og mer. Vi bor i utkanten av Oslo, i et område med lavblokker og rekkehus. Jenta vår på snart 4 vil gjerne være ute å leke alene, men synes hun er for liten. Vi har lite kontroll på henne hvis hun er ute alene, og hun kommer seg heller ikke inn uten hjelp. Så løsningen er at jeg eller pappaen enten leker sammen med henne, eller har med litt lesestoff og sitter på en benk litt bortenfor så hun kan få litt følelse av å være alene. Det siste er veldig stas hvis det er andre barn ute hun kan leke med, for da føler hun seg stor. Vi voksne i området her ser også etter hverandres barn om nødvendig. Fra skolealder er de mye mer på egenhånd.

Anonymous poster hash: dfae2...e09

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt trodde du det MÅTTE være svigermor!

Anonymous poster hash: 485c9...15e

Skrevet

Jeg hadde sjekket, ganske ofte. Barn handler ofte på impuls uansett hvor modne de er for alderen.

Men nå er nå jeg en skikkelig hønemor og da :)

Skrevet

Jeg har også en femåring som leker utenfor alene, her er det også en bekk rett bortenfor huset - litt inne i skogen. Jeg har gitt henne klar beskjed om å ikke gå dit. Nå kan jeg bare titte ut av vinduet å se henne, men helt ærlig, så gidder jeg ikke å sitte utenfor i timesvis for å holde vakt over 5 åringen, det holder å sjekke inne i mellom syns jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp ved sjøen (som veeldig mnge andre her i landet. En bekk kan være farlig nok den, men unger leker da ute alene langs kysten også), og vi fikk streng beskjed om å ikke gå ned til sjøen. Stort sett gikk vi ikke til sjøen, men av og til snek vi oss av gårde uten at de voksne visste det. Det vil jeg tro gjelder for jentene dine også, at bekken frister veldig en dag. Men det kan like gjerne skje når hun er åtte år, og på et eller annet tidspunkt er du nødt til å la henne leke ute alene. å jeg ville ment det var greit.

Anonymous poster hash: 2a07b...825
Skrevet

Min 5-åring leker ute alene. Er rimelig trygt her, men vandrer hun langt avgårde, er det steder som ikke er så trygge. Men hun holder seg rundt i området, så jeg begynner å bli ganske trygg på henne.

AnonymBruker
Skrevet

Forbuden frukt er ofte veldig spennende da..Jeg ville vært litt skeptisk med tanke på bekken i og med at en liten tass "skal bare" og "bare vil prøve en gang" uten å forstå rekkevidden.Og det skal en heller ikke forlange av et barn.En annen ting,en bekk kan forandre seg fra en stille sildring til en liten flom på minutter.I verste fall.

Anonymous poster hash: 238f5...763
Skrevet

Tja. Mitt instinkt skriker "nei, nei" til å la min snart 5-åring leke alene ute. Men vi bor sentrumsnært til en ganske stor by, og selv om det ikke er bekk her, er det biler, bybane og andre skumle ting rett i nærheten. Jeg har også hatt en vond opplevelse der barnet mitt forsvant for meg, som jeg også er preget av. Så for min del er det ikke aktuelt. Men jeg går ut i fra at det er annerledes på landet - dog synes jeg også det med bekken er skummelt. Man kan føle seg sikker på at barnet ikke vil gjøre noe uoverilt, men så skjer det likevel, barn er impulsive.

Skrevet

Jeg tror man må se an barnet. Her vi bor (blokker) så fikk ene barnet til naboen leke ute alene da h*n var 5år, hadde nøkkelen til oppgangen rundt halsen. (de bodde i 3etg) Mitt barn er nå 5,5år, og her er det utenkelig at han skal få leke ute alene (vi bor i 4etg). Han er rett og slett ikke moden for det. Selv lekte jeg alene ute da jeg var 5, men jeg kommer også fra landt utpå bondelandet, det var liksom ikke så mye skummelt som skjedde der på den tiden (typ nesten 30år siden).

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på området man bor i. Før bodde vi et sted der så og si ingen barn var ute og lekte, så da ble det til at våre unger holdt seg inne også, eller at de var ute da vi var med.

Her vi bor nå er det heldigvis helt normalt at ungene er ute i gaten og leker på dagene, og mitt yngste barn har lekt ute her siden hun var 4 år. Stort sett har hun da hatt storebroren og en haug med andre unger fra gata i nærheten, og vi har ingen farlig vei eller vann i nærheten av huset. Tror uansett det er viktig å la ungene bli selvstendige litt etter litt. Plutselig er det skolestart, og da er det jo greit at de har vært litt ute og lekt selvstendig.

Anonymous poster hash: 9a595...ca7
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på området man bor i. Før bodde vi et sted der så og si ingen barn var ute og lekte, så da ble det til at våre unger holdt seg inne også, eller at de var ute da vi var med.

Her vi bor nå er det heldigvis helt normalt at ungene er ute i gaten og leker på dagene, og mitt yngste barn har lekt ute her siden hun var 4 år. Stort sett har hun da hatt storebroren og en haug med andre unger fra gata i nærheten, og vi har ingen farlig vei eller vann i nærheten av huset. Tror uansett det er viktig å la ungene bli selvstendige litt etter litt. Plutselig er det skolestart, og da er det jo greit at de har v

Anonymous poster hash: 9a595...ca7
Gjest Magdalene
Skrevet

Ja, hvorfor skulle ikke en femåring få leke ute alene?

Bor ikke på landet, men femåringen leker masse ute alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...