Gå til innhold

"Farsbidrag"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha jobba i etaten i stund er jeg nå blitt så mektig lei at jeg bare er nødt til å spørre: Hvor pokker kommer begrepet "farsbidrag" fra? Det er ikke, har aldri vært og kommer heller aldri til å etableres et konsept kalt farsbidrag. Det heter barnebidrag, eller helt korrekt: underholdsbidrag til barn.

Allikevel omtaler rundt regna 80 prosent av alle kvinner som skriver eller ringer til oss i bidragsavdelinga barnebidrag som farsbidrag. Hvorfor? Skjerpings!

Mange fedre er også aleneforsørgere, hvor da mor er den bidragspliktige. Kalles det da morsbidrag? Nope! Det brukes ikke. Aldri.

Det er obviously en etablert sannhet at kun mødre er aleneforsørgere og bidragsmottakere. Dette er altså feil, og derfor er det også irrasjonelt frustrerende å til stadighet se krav om farsbidrag dukke opp.

At samfunnet er mer likestilt enn noensinne er vel og bra, men omtalen av barnebidrag som fatsbidrag er noe som høres ut som stammer fra fordums tid. Slutt med det. Nå! Med en gang! PLIS!



Anonymous poster hash: 07636...6dd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke såå mange år siden det var omtrent utenkelig at far hadde hovedomsorgen, så det stammer vel fra det. Det er uansett fortsatt relativt uvanlig. Kun 7-8 % bor fast hos far (altså far har hovedomsorg). Andelen barn som hvor foreldrene har delt omsorg er på 25%.

Jeg er derimot veldig uenig i at 80 prosent kaller det farsbidrag. Er veldig sjelden jeg hører noen kalle det annet enn barnebidrag/underholdningsbidrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såå mange år siden det var omtrent utenkelig at far hadde hovedomsorgen, så det stammer vel fra det. Det er uansett fortsatt relativt uvanlig. Kun 7-8 % bor fast hos far (altså far har hovedomsorg). Andelen barn som hvor foreldrene har delt omsorg er på 25%.

Jeg er derimot veldig uenig i at 80 prosent kaller det farsbidrag. Er veldig sjelden jeg hører noen kalle det annet enn barnebidrag/underholdningsbidrag.

1. Da jobber du ikke i etaten. You'd be amazed!

2. Det heter ikke underholdningsbidrag heller. Underholdsbidrag, heter det. Det skal gå til underhold av barnet, ikke underholdning.

3. Uansett hvor lite vanlig det den dag i dag er at far har hovedomsorgen er det fryktelig frustrerende at så mange omtaler det som farsbidrag. Bare et googlesøk på farsbidrag gav meg et utall treff på dette forumet. Det sier vel sitt?

Anonymous poster hash: 130b5...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

Likestillingen har desverre bare kommet så lang...

Jeg tenker at dette og morspresumpsjonen er altfor ingrodd i dette landet.

Der "vi" mannlige enslig forsørgere er langt fra likestilt med kvinner.

Så selv om det er lenge siden dette var relevant, eller og også ikke har vært aktuelt så er det noen fordommer som må til livs.

Jeg er like god omsorgsperson som mor!!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en høne å plukke med deg, hos Nav så opplevde jeg at alle ansatte snakket om foreldrepermisjon som mammaperm og pappaperm, de ukene tilfri fordeling var også mammaperm i deres hode (og datasystemer). Det er helt på trynet synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...