Gjest Chlorophyll Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Leste at man ikke skal varme opp spinat 2 ganger. Grunnen var visst at det inneholdt nitrat, og at det ville omdannes til nitritt. Et stoff som videre omdannes til nitrosaminer i tarmen, og visstnok skulle være kreftfremkallende. Dette gjaldt visst hovedsaklig spinat og andre bladgrønnsaker. Nitrat er noe alle planter trenger for å vokse, og mengden avhenger visst av art, sesong, og jorda den har vokst i. Alltid, eller bare hvis bladene ikke var rengjort skikkelig? Noen som vet dette? Frossen spinat er vel forvellet også. I så fall. Burde jeg droppe frossen, kjøpe den fersk, og bare varme den en gang, eller går det an å varme den opp igjen bare den er rengjort skikkelig? edit: skrivefeil Endret 12. mai 2014 av Chlorophyll
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 Er frossen spinat dumt å spise? Jeg bruker frossen fordi man ikke skal skjære spinatblader med kniv, frosne er så lettvint.. Mulig man bare må slutte med spinat helt! Aner dessverre ikke svaret på ditt spørsmål forresten.. Anonymous poster hash: dbf64...007
Silfen Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Ah, jeg visste det var noe jeg skulle kjøpe. Takk for påminnelsen. *spinat til smoothie, noterer*
debattanten Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 (endret) Leste at man ikke skal varme opp spinat 2 ganger. Grunnen var visst at det inneholdt nitrat, og at det ville omdannes til nitritt. Et stoff som videre omdannes til nitrosaminer i tarmen, og visstnok skulle være kreftfremkallende. Dette gjaldt visst hovedsaklig spinat og andre bladgrønnsaker. Nitrat er noe alle planter trenger for å vokse, og mengden avhenger visst av art, sesong, og jorda den har vokst i. Alltid, eller bare hvis bladene ikke var rengjort skikkelig? Noen som vet dette? Frossen spinat er vel forvellet også. I så fall. Burde jeg droppe frossen, kjøpe den fersk, og bare varme den en gang, eller går det an å varme den opp igjen bare den er rengjort skikkelig? edit: skrivefeil Spinat som du sier danner kreftfremkallende stoffer om den varmes 2 ganger, så ikke gjør det Tror ikke det hjelper å vaske den godt, nitrat er jo noe planten tar opp. Kan ikke skylle vekk det. Endret 14. mai 2014 av debattanten
Gjest Chlorophyll Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 Spinat som du sier danner kreftfremkallende stoffer om den varmes 2 ganger, så ikke gjør det Tror ikke det hjelper å vaske den godt, nitrat er jo noe planten tar opp. Kan ikke skylle vekk det. var det jeg også trodde. takk for svar jaja. suppa er god kald også, så det går greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå