Gå til innhold

Ikke varm opp spinat/bladgrønnsaker 2 ganger?

Anbefalte innlegg

Gjest Chlorophyll
Skrevet (endret)

Leste at man ikke skal varme opp spinat 2 ganger. Grunnen var visst at det inneholdt nitrat, og at det ville omdannes til nitritt. Et stoff som videre omdannes til nitrosaminer i tarmen, og visstnok skulle være kreftfremkallende.

Dette gjaldt visst hovedsaklig spinat og andre bladgrønnsaker. Nitrat er noe alle planter trenger for å vokse, og mengden avhenger visst av art, sesong, og jorda den har vokst i. Alltid, eller bare hvis bladene ikke var rengjort skikkelig? Noen som vet dette?

Frossen spinat er vel forvellet også. I så fall. Burde jeg droppe frossen, kjøpe den fersk, og bare varme den en gang, eller går det an å varme den opp igjen bare den er rengjort skikkelig?

edit: skrivefeil

Endret av Chlorophyll
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er frossen spinat dumt å spise? Jeg bruker frossen fordi man ikke skal skjære spinatblader med kniv, frosne er så lettvint.. Mulig man bare må slutte med spinat helt! :fnise:

Aner dessverre ikke svaret på ditt spørsmål forresten..

Anonymous poster hash: dbf64...007

Skrevet

Ah, jeg visste det var noe jeg skulle kjøpe. Takk for påminnelsen.

*spinat til smoothie, noterer*

Skrevet (endret)

Leste at man ikke skal varme opp spinat 2 ganger. Grunnen var visst at det inneholdt nitrat, og at det ville omdannes til nitritt. Et stoff som videre omdannes til nitrosaminer i tarmen, og visstnok skulle være kreftfremkallende.

Dette gjaldt visst hovedsaklig spinat og andre bladgrønnsaker. Nitrat er noe alle planter trenger for å vokse, og mengden avhenger visst av art, sesong, og jorda den har vokst i. Alltid, eller bare hvis bladene ikke var rengjort skikkelig? Noen som vet dette?

Frossen spinat er vel forvellet også. I så fall. Burde jeg droppe frossen, kjøpe den fersk, og bare varme den en gang, eller går det an å varme den opp igjen bare den er rengjort skikkelig?

edit: skrivefeil

Spinat som du sier danner kreftfremkallende stoffer om den varmes 2 ganger, så ikke gjør det :)

Tror ikke det hjelper å vaske den godt, nitrat er jo noe planten tar opp. Kan ikke skylle vekk det.

Endret av debattanten
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Spinat som du sier danner kreftfremkallende stoffer om den varmes 2 ganger, så ikke gjør det :)

Tror ikke det hjelper å vaske den godt, nitrat er jo noe planten tar opp. Kan ikke skylle vekk det.

var det jeg også trodde. takk for svar :)

jaja. suppa er god kald også, så det går greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...