AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg skal låne 180.000 av far, fordi jeg i overgangen fra mitt ENK til et AS selvsagt fikk skattesmell. Jeg skal betale ham tilbake i ett beløp, innen ett år eller maks to. Det er ingen gave, men det er heller ikke forskudd på arv, det er helt enkelt at han hjelper meg med skattesmellen og får igjen pengene neste år/året etter. Men så leser jeg side opp og side ned med at man ikke kan gjøre med sine egne penger som man vil, staten skal selvsagt vite om det og helst ha litt penger selv Jeg har ikke søsken, så det er ingen å komme på kant med heller. Hvordan kan vi gjøre dette lovlig, men uten masse papirkrøll? Må han betale regningen for meg? Eller må det oppgis som gave og så må jeg gi han tilbake "gaven" om to år? Har ikke funnet noe entydig om dette på nettet. Anonymous poster hash: 51eb3...220
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Hvis du vil gjøre dette helt etter boken så mener at dettte regnes som forskudd på arv med minder du betaler han litt rente, men skal ikke si det for sikkert.... Forøvrig så lånte jeg egenkap. av min foreldre 170 000 kr uten noe renter, har ikke sagt fra til noen og ingen har spurt.... så regner med det går bra, selv om det strengt tatt ikke er lovelig... Anonymous poster hash: 280fb...0e8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Hvorfor ikke bare kalle det forskudd på arv, når du ikke har søsken? Anonymous poster hash: 65c45...e1f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 Takk - håper vi bare kan fikse det selv. Virker ekstremt tungvint og overvåkende at en ikke skal kunne låne bort penger uten at staten skal vite om det, når det er i familien og alle er enige om det. De tjener vel heller ikke rare greiene på det, siden det som fradrag for den ene er tillegg for den andre osv... unødvendig byråkrati. Anonymous poster hash: 51eb3...220
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Vil ikke ha forskudd på arv, for jeg vil gjøre opp for meg på egen hånd (Egentlig vet jeg ikke helt hva det innebærer å få forskudd på arv, men det lukter papirarbeid! ) Anonymous poster hash: 51eb3...220
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #6 Skrevet 12. mai 2014 Ved forskudd på arv fyller du ut et enkelt skjema som dere begge skriver under på og sender til Skatteetaten. Da vet de hvorfor du plutselig fikk 180.000 kr inn på konto. Dere kan også prøve å bare overføre pengene uten å gi noen beskjed. Med 99 % sannsynlighet går det helt fint, siden de ser at pengene kommer fra faren din hvis det blir sjekket. Anonymous poster hash: 65c45...e1f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Ser på en juridisk nettside her at så lenge vi er under fribeløpet så betaler man ikke arveavgift. Snakket med pappa nå, vi gjør dette enkelt - han overfører til meg uten noe mer tull. Vi skriver et gjeldsbrev oss i mellom, sånn i tilfelle det skulle skje en av oss noe, men lar det være mellom oss. Så lenge vi ikke blir skyldig staten noen penger, burde det være greit Takk for svar! Anonymous poster hash: 51eb3...220
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Arveavgiften opphørte fra 1. januar 2014, takket være vår nye regjering. Anonymous poster hash: 65c45...e1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå