Gå til innhold

Nazismen tilbake i Tyskland.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Milliardvirksomheden Procter & Gamble, som blant annet leverer vaskemiddelet Ariel, har fått klage fordi pakken med vaskemidler er påtrykt 88 og plastflasken er påtrykt 18. Dette referer til antall vask man kan få av pakken og plastflasken, men problemet er at 88 kan tolkes som "Heil Hitler" og 18 kan tolkes som "Adolf Hitler".

Proctor & Gamble legger seg flate for kritikken.

"Vi beklager meget, hvis der på vores produkter er nogen utilsigtede associationer, og vi distancerer os klart fra enhver højreekstremistisk ideologi," siger Gabi Hässig, talsperson for Procter & Gamble.

Proctor & Gamble trekker nå produktene tilbake fra det tyske markedet.

http://epn.dk/brancher/foedevarer/ECE6712727/forbrugsvaregigant-revses-for-nazikode-pa-vaskemiddel/

OK-Procter&Gamble-Ariel-neo-nazi.jpg

Anonymous poster hash: 3077b...a8d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du verden.

Noen er ekstra følsomme. Dette er en smule latterlig. Jeg skjønner jo selskapets umiddelbare tilpasning til "kritikken", siden det sikkert koster langt mindre å skifte merkelapper på det produktet som selges i Tyskland, enn et evt tap i omsetning pga anklagen om nazi-sympatier ville gjort. Men ærlig talt. Hvis det hele dreier seg om at flaskene har to tall som tilfeldigvis også brukes i nynazistenes infantile "koder" så blir det en anelse for overspent for min smak.

• Liker 2
Skrevet

På en måte kan jeg forstå kritikken fra de som er/har vært involverte, siden dette faktisk har vært brukt som et sterkt symbol. Men samtidig er det kanskje på høy tid å få "lov" til å bruke symboler som har hatt en negativ betydning, spesielt når det er en såpass vanlig ting som et normalt siffer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Latterlig overdrevet...

Dette er to vanlige tall liksom...de kan da ikke forby tall...

Anonymous poster hash: 35c75...072

• Liker 1
Skrevet

På en måte kan jeg forstå kritikken fra de som er/har vært involverte, siden dette faktisk har vært brukt som et sterkt symbol. Men samtidig er det kanskje på høy tid å få "lov" til å bruke symboler som har hatt en negativ betydning, spesielt når det er en såpass vanlig ting som et normalt siffer.

Jeg syns denne slags hysteri nærmest er å akseptere nynazistenes "enerett" på de ellers ganske uskyldige tallene 18 og 88.

Skrevet

Hahaha. Minner meg om "rasist"-kakene i Sverige. Like latterlig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Latterlig overdrevet...

Dette er to vanlige tall liksom...de kan da ikke forby tall...

Jeg forstår utmerket godt forbudet mot solkors, svastikaer og naziruner som SS-dobbeltlynet (som var et norrønt solsymbol som også symboliserte seier).

Men to skarve tall med bare et par tiår på baken, brukt av en bitteliten minoritet? Give me a break! Det får være måte på å respektere smånazier.

Endret av Mann 42
Skrevet

Jeg syns denne slags hysteri nærmest er å akseptere nynazistenes "enerett" på de ellers ganske uskyldige tallene 18 og 88.

Ja, det er akkurat det jeg tenker om saken også. At det er da bedre å "vinne" over nazistene ved å overse deres symbolbruk, istedenfor å legge seg flat og tillate at disse tallene fremdeles er symboler for nazistenes tankegang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår utmerket godt forbudet mot solkors, svastikaer og naziruner som SS-dobbeltlynet (som var et norrønt solsymbol som også symboliserte seier).

Men to skarve tall med bare et par tiår på baken, brukt av en bitteliten minoritet? Give me a break! Det får være måte på å respektere smånazier.

Nei, forbud mot symboler i det hele tatt støttes ikke her.

Men seriøst liksom...18 og 88. Begge enkle tall under 100 alle møter i hverdagen hele tiden. Hadde det vært en mer avanser tallkode av noe slag kunne jeg "forstå" reaksjonen men...

Skrevet

Nei, forbud mot symboler i det hele tatt støttes ikke her.

Men seriøst liksom...18 og 88. Begge enkle tall under 100 alle møter i hverdagen hele tiden. Hadde det vært en mer avanser tallkode av noe slag kunne jeg "forstå" reaksjonen men...

Det er jo en enkel bokstavkode. H er den 8. bokstaven i alfabetet, mens A er den første. Og de to tallene er utlagt henholdsvis AH og HH, som igjen står for Adolf Hitler og Heil Hitler.

Sånne lure koder husker jeg vi lagde i den tida da en "hemmelig" hytte i et tre var drømmen.

Hells Angels har kastet seg på den samme superintelligente trenden, og har lansert noe merchandise med merket "Support 81" for aspirerende ungdomskriminelle som ikke har lappen enda.

Skrevet

Sieg hei.

Hva er dt som får folk til å tro at nasjonalsosialismen kan gjenoppstå som på 30 tallet ?

En liten nasse her og der er ikke no farlig, fordi nassene nå for tiden ikke forstår hva det før handlet om. De er øldrikkende tullinger som hadde havnet i konsentrasjonsleir merket " usosiale" hadde de levet i Adolfs Tyskland.

Skrevet

Dere vet jo hvilken øl nynazister liker best?

Heileken :)

Skrevet

Milliardvirksomheden Procter & Gamble, som blant annet leverer vaskemiddelet Ariel, har fått klage fordi pakken med vaskemidler er påtrykt 88 og plastflasken er påtrykt 18. Dette referer til antall vask man kan få av pakken og plastflasken, men problemet er at 88 kan tolkes som "Heil Hitler" og 18 kan tolkes som "Adolf Hitler".

Proctor & Gamble legger seg flate for kritikken.

"Vi beklager meget, hvis der på vores produkter er nogen utilsigtede associationer, og vi distancerer os klart fra enhver højreekstremistisk ideologi," siger Gabi Hässig, talsperson for Procter & Gamble.

Proctor & Gamble trekker nå produktene tilbake fra det tyske markedet.

http://epn.dk/brancher/foedevarer/ECE6712727/forbrugsvaregigant-revses-for-nazikode-pa-vaskemiddel/

OK-Procter&Gamble-Ariel-neo-nazi.jpg

Anonymous poster hash: 3077b...a8d

Latterlig. Dersom tyskerne er imot nazisme, hvorfor søtter de da det nazipregede kuppregimet i Ukraina?

Skrevet

Latterlig. Dersom tyskerne er imot nazisme, hvorfor søtter de da det nazipregede kuppregimet i Ukraina?

Så alle som er imot kommunistene fra Russland, de er nazister?

Skrevet (endret)

Så alle som er imot kommunistene fra Russland, de er nazister?

Nei, men Svoboda og Pravy Sector er nazistiske organisasjoner, eller organisasjoner med ett høyt innslag av nazistisk ideologi. Dette er såpass ekkelt at Jødene i Odessa nå har utarbeidet en evakueringsplan.

Kuppregimet i Kiev har ett høyt innslag av nazimedlemmer, blant annet visestatsministeren og forsvarsministeren, som er fra Svoboda. Kuppregimet ble innsatt under væpnet støtte fra Pravy Sector, og samarbeider med Pravy Sector.

Yatsenjuk representerer ett parti som ikke har nazisme på programmet, men det ser ut som han er rimelig samordnet med nazistene, så jeg tror vi trygt kan si at kuppregjeringen er sterkt nazipreget.

Jeg vet ikke hva du mener med kommunistene fra Russland, men jeg tror ett mindretallsparti I Russland kaller seg for kommunister. Putin og de ledende i Russland står for en mer klassisk kapitalistisk politikk, muligens med en undertone av korrupsjon, som forsåvidt er en greie som tilhører flere slags systemer, ikke minst de postsosialistiske østblokkdemokratiene, og også vestlige demokratier.

Endret av I Grosny
Gjest Badebuksa
Skrevet

Haha, så teit. Beklager at de brukte de tallene? Nå får folk gi seg gitt...

Skrevet

Det er jo litt vel tilfeldig at det er akkurat de to tallene? Må si at jeg egentlig forstår reaksjonen. Greit, det er symbol på hvor mange vask hvert av produktene gir, men hvorfor måtte de lage dosene store nok til akkurat 18 og 88 vask?

Skrevet

Tysk "nazi" vaskemiddel og svenske "rasist" kaker, hva blir det neste tro?

Det sagt kan jeg til en viss grad forstå begge reaksjoner, jeg synes bare de er blåst helt ut av proporsjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du noen gang dra på en kafe og får en regning på 666 kroner så er det bare å anklage de ansatte for dyrking av satanisme så slipper du selvfølgelig å betale :)

Anonymous poster hash: acc1b...b8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...