AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Jeg er 17 og har lyst til å reise rundt vestlige Europa, noe som backpacking. Transporten ville da bestå av interrail tog, som kan ta meg over hele Europa om jeg måtte ønske. Jeg ser på dette som en mulighet å utvikle meg selv, så jeg vil helst reise alene (får litt mer fleksibilitet også da). Hørtes dette ut som noe lurt?Anonymous poster hash: 76b33...057
Kraula Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Tror jeg heller ville ventet til jeg var myndig. Mye som kan være pes med å reise når man er under 18. Men om foreldrene dine er med på å la deg reise, så har du kanskje erfaing med å reise alene tidligere? Eller bevist deg moden nok til å reise alene iallfall? 1
Safiye Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Mye enklere å reise rundt som myndig, ja. Ellers høres det morsomt ut, så lenge du er reisevant tidligere i storbyer ol.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #4 Skrevet 12. mai 2014 Jeg reiste på interrail som 17-åring, har bursdag sent på året, så reiste med en gjeng hvor resten var 18. Dette var en virkelig morsom tur, men ville ikke dratt alene, er mye forvirring, gåturer, osv. Selv var jeg en erfaren reiser fra før, men det oppsto allikavel mye forvirring når vi skulle finne hosteller seint om kvelden osv. Anser du allikavel deg selv som moden og selvstendig nok, og foreldrene dine gir deg lov, så er det jo bare å kjøre på. Anonymous poster hash: 815b8...50c 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Jeg er så og si ganske "street smart" ettersom jeg har opplevd de fleste storbyer og vet omtrent hva slags steder som jeg evt burde holde meg unna. Men tror dere virkelig alderen kommer til å ødelegge så mye da? Jeg har hørt om flere som tilogmed reiste når de var 16. TSAnonymous poster hash: 76b33...057
Kraula Skrevet 13. mai 2014 #6 Skrevet 13. mai 2014 Jeg er så og si ganske "street smart" ettersom jeg har opplevd de fleste storbyer og vet omtrent hva slags steder som jeg evt burde holde meg unna. Men tror dere virkelig alderen kommer til å ødelegge så mye da? Jeg har hørt om flere som tilogmed reiste når de var 16. TSAnonymous poster hash: 76b33...057 Jeg har ikke hørt om noen som har fått lov til å reise på interrail når de var 16 år, men gjerne mine foreldre var strengere på det å reise alene som jente og sånn (de lot meg ikke dra til Hove som 17 åring, noe jeg vil si er hakket enklere å overtale foreldre til å dra på enn interrail da). Hva mener du med "de fleste storbyer"? Er du veldig bereist? Men det er flere steder der de krever f.eks kredittkort for at du skal få overnatte, og det får man vel ikke tillatt med mindre man er myndig. Har ei venninne som reiste alene med fly fra England til Norge en gang, og hun slet veldig med å få komme seg på flyet da de mistenkte at hun rømte hjemmefra (backpacker-sekk og "alt man trengte"). Man kan også fremstå som litt "sårbar" og et "enkelt mål". Har også opplevd at enkelte hostel nekter å ta inn de under 18 uten følge av en voksen. Det vil også åpne flere muligheter for deg når du er myndig selv. Men helt ærlig, om foreldrene mine hadde latt meg reise på interrail som 17 åring hadde jeg mest sannsynlig kjørt på.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #7 Skrevet 13. mai 2014 Jeg har jobbet både i bank forsikring og opplevd flere fortvilte barn og foreldre som har fått møte konsekvensene av at man ikke er myndig før man er 18. Så lenge du ikke får problemer merker du ikke så mye til å være under 18, men med en gang du får problemer med myndigheter/politi eller bank/betalingsmiddel merker du fort at du regnes som et barn.Anonymous poster hash: b0116...9b7 1
Aviale Skrevet 13. mai 2014 #8 Skrevet 13. mai 2014 Jeg er litt skeptisk til at det vil gå, ikke fordi du "bare" er 17 eller om du er moden nok, men rett og slett pga bank og hosteller/overnattingssteder. Jeg og en venninne var 17 da vi skulle en helg til Oslo, vi spurte 3-4 hoteller om rom via foreldrene våre, men ingen ville ta imot bestillingen da de fikk vite at ikke foreldrene våre skulle være med, selv om foreldrene våre garanterte for at det var greit++. Det er nok ikke like strengt sørover i Europa på hosteller, men jeg tror det er en del overnattingssteder du ikke vil få rom hos fordi du er under 18 eller fordi du ikke har rett type bankkort (som nevnt over). Du har vel heller ikke nettbank, siden du er under 18, eller kredittkort? Man bør ha en sånn type backup om man reiser alene i tilfelle du mister/blir frastjålet ditt vanlige kort. Jeg ville ventet til jeg var 18 for å unngå disse problemene, men så er jo jeg litt forsiktig av meg da. Om du uansett velger å reise, kan jo ett tips være å være utadvendt og ta initiativ til å bli kjent med folk på de første stedene for så å joine noen du blir kjent med som er over 18, men da må du passe nøye på hvem du velger. Dette forutsetter også at du ikke har noen spesiell reiserute som du MÅ følge. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #9 Skrevet 13. mai 2014 Alt jeg mangler av viktige papirer og sånt er et kredittkort, jeg har nettbank. TSAnonymous poster hash: 76b33...057
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #10 Skrevet 13. mai 2014 Så lenge du faktisk ikke er en voksen person har du overhodet ikke "papirene i orden". Du har barneversjonen av alt, og det er ikke beregnet på at du skal opptre på egenhånd.Anonymous poster hash: b0116...9b7
Kraula Skrevet 13. mai 2014 #11 Skrevet 13. mai 2014 Alt jeg mangler av viktige papirer og sånt er et kredittkort, jeg har nettbank. TSAnonymous poster hash: 76b33...057 Hvor planlegger du å overnatte i løpet av turen din?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #12 Skrevet 13. mai 2014 Jeg reiste slik da jeg var 16, men det var med en jevnaldrene (mannlig) venn. Det hendte vi måtte lete litt for å finne hoteller som lot oss bo der på grunn av alderen. Du kan jo også sjekke ut bolig via airbnb. Anonymous poster hash: 3fc08...c9e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #13 Skrevet 13. mai 2014 Hvor planlegger du å overnatte i løpet av turen din? Barcelona, Amsterdam, Vienna, Berlin, Roma, Milan (ikke i riktig rekkefølge)Anonymous poster hash: 76b33...057
Kraula Skrevet 13. mai 2014 #14 Skrevet 13. mai 2014 Barcelona, Amsterdam, Vienna, Berlin, Roma, Milan (ikke i riktig rekkefølge)Anonymous poster hash: 76b33...057 Beklager, det var upresist av meg: hvor skal du bo i løpet av turen, som i hotel/hostel/motel/camping etc?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #15 Skrevet 13. mai 2014 Beklager, det var upresist av meg: hvor skal du bo i løpet av turen, som i hotel/hostel/motel/camping etc? Tenker på hostell, ettersom det gir meg muligheten til å møte andre og det er ikke så dyrt.Anonymous poster hash: 76b33...057
Kraula Skrevet 13. mai 2014 #16 Skrevet 13. mai 2014 Tenker på hostell, ettersom det gir meg muligheten til å møte andre og det er ikke så dyrt.Anonymous poster hash: 76b33...057 Da må du være klar over at det er veldig mange hoteller og hostels som du ikke har mulighet til å booke, og det vil kreve en del forarbeid: finne ut hvilke hostels som tillater at man er under 18 år og kommer uten foresatt, samt forsikre seg om at de faktisk har ledig seng (det er veldig mange som reiser og bor på hostel), slik at du ikke ender opp med å sitte på en togstasjon.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #17 Skrevet 19. mai 2014 Skulle jeg dratt på en slik tur som 17-åring ville jeg ikke lagt opp til at det skulle være en veldig spontanttur, hvor man velger hvor man drar underveis, men booket alt av hoteller osv. på forhånd. Anonymous poster hash: 815b8...50c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå