Gå til innhold

Livredd med kul i brystet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt livredd nå, fant en kul i brystet for to dager siden.

Var hos lege og fikk henvisning til røntgen, han sa jeg var for ung til mammografi. Ventetiden hos røntgen er seks uker, så må ta det privat tror jeg, ettersom jeg går helt på veggene.

Har noen erfaring med å ta det privat på Volvat o.l? Hvor lang tid tar det å få svar etter man har vært der?

Jeg har hatt noen forferdelige støt lignende smerter i det brystet i et par uker, men de er bort nå, Jeg hadde også en voldsom kløe, som også har forsvunnet, nå er det bare kulen igjen. Den er rett ovenfor brystvorten, og står på samme sted. Kjenner noen seg igjen? Jeg trenger virkelig litt hjelp, holder på med eksamner og alt og har ikke sjans i havet til å konsentrere meg, bare gråter hele tiden. Vil ikke uroe kjæreste og familie for mye heller, så håper noen kan roe meg ned litt her inne.

Anonymous poster hash: 41abf...7e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du er ung og du ikke har historie med brystkreft i familien (blodsbånd, ikke inngiftede tanter og svigerinner) så er sjansen absolutt aller størst for at det er arrvev etter strekk/vekst, godarted, brystvev som ikke er helt symmetrisk eller lignende.

Jeg fant kul når jeg var 29, har en mor som har hatt godartede kuler i brystet.. Ble sendt til mammografi, de mente jeg var for ung så de tok to bilder av det ene brystet i stedet for 3 av hvert som er vanlig også toppet de med UL av brystet. Hos meg var det grovt brystvev og usymmetrisk brystvev fra pupp til pupp. Det kjentes ut som en klinkekulestor løs kul, fastlegen kunne ikke frikjenne meg.. Men det kunne de på sykehuset!

De kan nok sjekke dette privat, men jeg ventet i de ukene det tok meg for å bli kalt inn. Det gikk nesten fire uker for meg. Jeg snakket åpent med samboer og mamma om det, begge beroliget meg veldig. Delt byrde er mindre å bære. Snakk med dem du.

Anonymous poster hash: c85ff...44e
AnonymBruker
Skrevet

Det at du har hatt smerter der er positivt sies det. :blomst:

Anonymous poster hash: 7893f...be5
AnonymBruker
Skrevet

Faretegn er vedvarende kløe og væsking fra brystvorten, da er det ofte litt mer sikkert at det er fare på ferde. Men er du ung så kan brystene være i vekst, ofte så endrer brystvevet karakter pga hormonelle endringer som kan skje selv i 20 eller 30-årene, både med og uten hormonprevensjon. Slanking, trening, en strekk osv... Også gror vevet = veldig kløe.

AnonymBruker
Skrevet

altså at det ikke er et av symptomene

Anonymous poster hash: 7893f...be5
AnonymBruker
Skrevet

PS: Når det gjelder ventetid, så ble jeg frikjent samme dag som mammografi, fordi det var legen selv som foretok ultralyden etterpå. Det er stor sjanse for at du også blir anbefalt ultralyd pga ung alder, og da sier de hva de ser på skjermen der og da. Så jeg ventet ikke etter timen min på sykehuset. Dette var offentlig, tror ikke privat har lengre ventetid. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?
Jeg gikk nettopp igjennom noe lignende, kulen var ufarlig. Smerte forbindes sjelden med brystkreft, etter hva jeg har forstått. Har brystkreft i familien.
Har ikke så god økonomi akkurat, så Volvat e.l. var ikke noe alternativ for meg.

Anonymous poster hash: 1d5e8...770
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 26. Det er vel egentlig disse støtene i brystet og kløen som får meg til å bekymre meg så forferdelig, fordi disse to kan være symptomer, Det er borte nå, men varte vel i to ukers tid.

Google er vel den verste fienden når det er noe galt.

Takk for svar alle sammen :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er foressten ikke kulen som har gjort vondt, det er vonde støt igjennom hele brystet, kulen er faktisk helt smertefri den.

AnonymBruker
Skrevet
Google er vel den verste fienden når det er noe galt.

Absolutt.

Siden det har forsvunnet så ikke tenk på det. Kreft blir verre, ikke bedre, ikke sånn av seg selv. Kløen kan også være pga strukket eller skadet brystvev som gror. Små arrdannelser i brystet er faktisk vanlig hos de fleste kvinner. Mesteparten er voksesmerter. Og arrene blir dannet pga en liten skade som gror. Og alle sår som gror klør. Ofte noe veldig, og gjerne i et par uker... :)

Få det sjekket ut! Men forsøk å beholde nattesøvnen, det er mest trolig ikke farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brystkreft, en kul og kjente både smerter og støt. Det var også mye nerver der kulen var så biopsien var grusom. Men, det er ikke sikkert du har kreft, for veldig ofte er det kjertlene som skal lede morsmelken som lager krøll og som kan bli en væskefylt cyste. Det kan gjøre vondt. Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg fikk dette forklart av kreftlegen min. Antagelig har du en slik cyste, og den fjerner de med en liten operasjon.

Krysser fingrene for at alt går bra med deg :)

Anonymous poster hash: 32b0d...08f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brystkreft, en kul og kjente både smerter og støt. Det var også mye nerver der kulen var så biopsien var grusom. Men, det er ikke sikkert du har kreft, for veldig ofte er det kjertlene som skal lede morsmelken som lager krøll og som kan bli en væskefylt cyste. Det kan gjøre vondt. Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg fikk dette forklart av kreftlegen min. Antagelig har du en slik cyste, og den fjerner de med en liten operasjon.

Krysser fingrene for at alt går bra med deg :)

Anonymous poster hash: 32b0d...08f

Takk for svar, håper virkelig det går bra med deg nå. Hvor satt din kul? Min sitter rett over brystvorten.

Jeg aner jo ikke hva jeg skal gjøre, jeg bor i utlandet og det er seks uker ventetid her, sikkert like lenge hjemme altså.

Det er jo forferdelig dyrt å gå privat, men jeg har en vanvittig angst over det her. Pleier ikke å være hypokonder i det hele tatt, men nå får jeg ikke sove, blir kvalm av å spise og angsten tar helt overhånd noen ganger! Jeg tror ikke jeg kan leve slik jeg har denne helgen i seks uker altså. Er det noen som vet hvor mye privat hjemme i Norge koster for dette?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for det, men det ser vel mer ut som det jeg trenger koster 4900 altså mammagrafi og røntgen, konsultasjonen har jeg allerede tatt. Er det noen som vet hvor mye det koster på Volvat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...