Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rød kjole er vel ikke passende i bryllup fordi noen forbinder rød kjol med sex!

(Det er hvertfall det jeg har lært  :-)  )

Det har jeg faktisk aldri hørt. :forvirra: Jeg synes faktisk rødt er fint i bryllup, heller det enn svart som er trist og kjedelig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Det med rød kjole er fordi undersøkelser viser at kvinner med rød kjole er de som legges mest merke til i selskap.

(Men det driter jeg i)

Gjest Pjusk
Skrevet
Her er jeg. Dette kan bli en spennende tråd.

I vårt bryllup er det en av gjestene som har kjøpt seg HVIT kjole :o

Giiiid!!! :o

Skrevet

jeg er blitt invitert til bryllup i august. på invitasjonen står det "Mørk dress" på kleskoden. Jeg har ikke peiling på hva det vil si i forhold til hva damene kan ha på seg... Help please?? hehe

Jeg er ikke den som liker å pynte seg så veldig.. Har ikke hatt på meg en kjole på 10 år eller noe sånt. Er det teit å komme i fin buske og blazer? eller er det en "selvfølge" at man skal ha på seg skjørt eller kjole?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Mörk dress betyr kjole til jentene! Ikke lang (nödvendigvis) galla kjole, men pen kjole. Ikke bukse.

Skrevet

at vi innenlands bør kjenne sånn nogenlunde til "reglene" for bekledning i bryllupp er jo så, men hva vet vi om hva som er normalt i alle andre land og regioner?

Jeg ser her at flere har opplevd tyskere som kommer i skjorte og olabukse, vel, jeg har også vært i bryllupp der det var en tysk del av familien som kom, de også i olabukse og skjorte, altså ikke pyntet i vår standar ihvertfall.

Men siden jeg ikke har vært i bryllup hos dem, slik at jeg faktisk ikke vet hva DE ser på som regler, så dømmer jeg dem da ikke for det!

Hvit kjole er blandt reglene JEG synes skal følges, synes ikke helsvart er særlig heller. Begge disse er fra gammelt av, NORSK, ikke anbefalt i bryllup.

Hvit er brudens farge og sort er sorgens farge, min meninger at at det er like uhøffelig å drite i DE grensene som det er for utlendinger og andre å drite i/ikke kjenne til deres regler om hva som passer seg.

vi er alle forskjellige, krever man at regler skal følges, så får man følge andres regler også!

Jeg ville faktisk reagert MER dersom en norsk gjest hadde kommet i hvit kjole, en jeg hadde om en tysk gjest kom i olabukse og skjorte!!

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg ville faktisk reagert MER dersom en norsk gjest hadde kommet i hvit kjole, en jeg hadde om en tysk gjest kom i olabukse og skjorte!!

Virkelig??

Skrevet

Hvit kjole er blandt reglene JEG synes skal følges, synes ikke helsvart er særlig heller. Begge disse er fra gammelt av, NORSK, ikke anbefalt i bryllup.

Hvit er brudens farge og sort er sorgens farge, min meninger at at det er like uhøffelig å drite i DE grensene som det er for utlendinger og andre å drite i/ikke kjenne til deres regler om hva som passer seg.

Nå er det faktisk under hundre år siden det var vanlig å gifte seg i svart kjole i norge, så det er slett ingen gamle tradisjoner på at det er sorgens farge. Den svarte brudekjolen ble brukt som finkjole resten av livet, både i bryllup og i gravferder. Om du er så heldig å ha et brudebilde av din oldemor har hun sansynligvis svart kjole på seg. Bare de rikeste hadde hvit kjole (mote fra kontinentet) siden de ikke tregte å kjøpe en kjole som skulle vare resten av livet.

Når det er sagt, så er sort i dag en farge de fleste forbinder med sorg, og derfor vil nok mange stusse over gjester som bærer sort kjole i bryllup. En fordel om ikke samtlige gjester kommer i sort, men er man fattig og ikke har noe annet i skapet så synes jeg en sort kjole går helt fin dersom den ellers er pen og man kanskje har farget tilbehør.

Skrevet

Da jeg var i bryllup for noen uker siden, var det en ung jente som hadde på seg noe som faktisk så ut som en brudekjole. :o Den var lys, lys lilla, og så faktisk hvit ut i noe lys og den var stroppløs og hadde stort skjørt. I tillegg hadde hun et sjal over skuldrene i et stoff som minnet om et slør.

Det reagerte jeg på, men ellers synes jeg det viktigste er at folk pynter seg OG har på seg noe de trives med. Sort kjole synes jeg f.eks. er helt greit, siden det fineste tøyet vi har, ofte er sort.

Piglet

Skrevet

Giiiid!!! :o

Kjempekonstruktiv kommentar du! :o

Nå er det sånn at noen liker det ikke mens andre ikke bryr seg. Jeg bryr meg om at en i nærmeste familie vil dukke opp i hvit kjole. Jeg har ikke prinsessekjole med stort skjørt mm., men jeg regner med sløret vil gjøre sitt til at jeg skiller meg ut, bla.

Skrevet

Virkelig??

Virkelig!!

De aller fleste norske gjester VET OM at det er litt tabu å møte opp i hvitt, selv om endel ikke bryr seg så vet ihvertfall de fleste jeg kjenner dette, og jeg har selv visst det siden jeg var liten.

En tysk familie som er vant med at brylluper feires på en annen måte, og som ikke blir sagt ifra til at her kler vi oss lik og sånn, ville jeg ikke brydd meg med om ikke fulgte våre skikker men vært mest glad for at de faktisk tok seg turen!

ang sort, jeg vet at sort tidligere ble brukt som bryllupskjole, men idag så brukes sort oftere i begravelser. I begravelser kler man seg også pent, og for meg så ville det vært SÅÅÅ feil å kle seg til bryllupp i noe jeg kunne troppet opp i begravelse i helga etter!

Men vi er forskjellige, noen liker en ting mens andre liker noe annet.

Jeg vet ikke om JEG kommer til å kle meg i hvitt den dagen jeg skal gifte meg, men ønsker allikevel ikke at andre skal gjøre det, noen kunne jo ta feil av hvem som faktisk var bruden!! :tunge1::ler: (og det var en spøk!)

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg Aline. I vårt bryllup hadde vi skrevet dresscode, smoking. Det er ett ord alle forstår uansett hvilket land man kommer fra. Likevell kom min sveitsiske fetter med en hvit og rød stripet skjorte, blå bukser og rødt slips.

Hadde det stått pyntet på invitasjonen, hadde det vært greit, da jeg også vet att folk fra tyskland og sveits pynter seg mindre, men når dresscoden er så klar, burde han skjønt att rødt slips og stripet skjorte blir feil.

Skrevet

Ja, det er fullt lovlig å være uenige!! :wink:

Skrevet

Jeg synes det er stygt å komme i bunad i brullup.

Og langt tufsete, rufset hår.

Skrevet

:o

Skrevet

:roll:

Og jeg som alltid har trodd at bunad var festplagg framfor noe...

*skynder meg ut og gjemmer bunaden min* :ler:

Skrevet

Bunad er vel det eneste plagget som kan brukes "uansett" kleskode. Den kan brukes enten det er galla/snippkjole eller smoking - så det vil alltid være korrekt

Men om du liker bunader eller ikke og enten synes de er pene eller stygge er jo en personlig sak.

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Rimelig glad at jeg har valgt beoge/gullfarget i de bryllupene jeg skal i i sommer.... Men der er ikke oppgitt noen kleskode da heller... At det var så mange "regler" for hva gjestene kan ha på seg var jeg ikke klar over....

i et bryllup jeg var i tidligere, så hadde bruden skiftet fra brudekjolen(som var hvit) til en sort sid kjole før klokken var nådd midtnatt.... Det syntes jeg var litt :o ....

Skrevet
I vårt bryllup hadde vi skrevet dresscode' date=' smoking. Det er ett ord alle forstår uansett hvilket land man kommer fra.[/quote']

Jeg vet ikke hvilke uttrykk de bruker i Sveits eller Tyskland, men i USA eller England ville ingen ha forstått uttrykket "smoking".

Her brukes uttrykkene Black Tie eller Formal for den norske dresskoden Smoking. Og smoking heter tuxedo på engelsk.

Mener ikke å krangle altså. Tenkte bare at det var greit å vite.

:-)

Skrevet

De fikk beskjed ja om å ta på seg sort smoking/toxedo, hva man nå vil kalle det. Moren min pratet med dem flere ganger og forklarte. Vet att det heter forskjellig i forskjellige land. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...