Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har skoleoppgave om konflikten og krigene mellom Palestinerne og Israelittene, og jeg lurte på om dere vet noe spesielt om dette. Vet det finnes google og sånn, men sliter litt med å forstå mye av det.

Hva er egentlig historien bak (kort fortalt)? Er det ikke noe med at jødene levde der før kristus men ble forfulgt bort ellerno?

Hvorfor tar Israelittene mer og mer land fra palestinerne?

Endret av Mariell007
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hmmm,

Anonymous poster hash: 25b06...3ce
AnonymBruker
Skrevet

De har to forskjellige religioner de folkeslagene der

AnonymBruker
Skrevet

De er usikre på hvem som faktisk eier landet

Skrevet

For to tusen år siden var området en del av Romerriket. Jødene gjorde flere opprør etter år null, alle ble slått ned av romerene. Rundt år 70 var det et nytt stort opprør, og general Julius Cæsar ble sendt for å slå ned på det. Han brente ned Tempelet og tok størstedelen av befolkningen som slaver. Slavene ble sendt til Roma og solgt for å finansiere byggingen av Coloseum. Dermed ble de spredt utover hele Romerriket.

På korsfarerenes tid fantes det noen jøder i og rundt Jerusalem. Korsfarerene behandlet dem på samme måte som de behandlet muslimene.

For noen hundre år siden fantes det en god del jøder i Europa. Lovene varierte, men de hadde ofte færre rettigheter enn kristne. Noen steder kunne de ikke eie land, noen steder fikk de ikke være med i håndtverkerlaug, og noen steder var det andre regler. De ble ofte sett ned på, og noen steder forfulgt. Dette skapte et ønske blant noen om en egen jødisk stat på 18- og 19-hundretallet. Mange jøder reiste til det gamle Israel og bosatte seg der.

På 18-hundretallet ble midtøsten kolonialisert av England og Frankrike. På begynnelsen av 19-hundretallet, spesielt etter 1. verdenskrig ble det snakk om å la koloniene bli selvstendige. Mange løfter ble gitt, og flere områder ble lovet bort flere ganger, blant annet det som nå er Israel og Palestina. En stor mengde jøder bosatte seg der.

Etter 2. verdenskrig hadde hele verden stor sympati med jødene, så det ble stort press for å få til en egen stat. Etter noen år ble den opprettet i det området England hadde lovet bort til jødene (og noen andre grupper).

På den tiden var de fleste naboene blitt selvstendige stater, alle muslimske og sure på alle løftebruddene. Den lille unge jødiske staten Israel følte seg truet midt i dette, og gikk til krig for å vise at de var sterke. Slik har det fortsatt i 60 år.

Husk å sjekke alle opplysninger jeg har gitt deg, for dette er 100% fra hukommelsen. Noe vet jeg at jeg har fra national geografic, så de opplysningene må sjekkes ekstra godt.

• Liker 2
Skrevet

For to tusen år siden var området en del av Romerriket. Jødene gjorde flere opprør etter år null, alle ble slått ned av romerene. Rundt år 70 var det et nytt stort opprør, og general Julius Cæsar ble sendt for å slå ned på det. Han brente ned Tempelet og tok størstedelen av befolkningen som slaver. Slavene ble sendt til Roma og solgt for å finansiere byggingen av Coloseum. Dermed ble de spredt utover hele Romerriket.

På korsfarerenes tid fantes det noen jøder i og rundt Jerusalem. Korsfarerene behandlet dem på samme måte som de behandlet muslimene.

For noen hundre år siden fantes det en god del jøder i Europa. Lovene varierte, men de hadde ofte færre rettigheter enn kristne. Noen steder kunne de ikke eie land, noen steder fikk de ikke være med i håndtverkerlaug, og noen steder var det andre regler. De ble ofte sett ned på, og noen steder forfulgt. Dette skapte et ønske blant noen om en egen jødisk stat på 18- og 19-hundretallet. Mange jøder reiste til det gamle Israel og bosatte seg der.

På 18-hundretallet ble midtøsten kolonialisert av England og Frankrike. På begynnelsen av 19-hundretallet, spesielt etter 1. verdenskrig ble det snakk om å la koloniene bli selvstendige. Mange løfter ble gitt, og flere områder ble lovet bort flere ganger, blant annet det som nå er Israel og Palestina. En stor mengde jøder bosatte seg der.

Etter 2. verdenskrig hadde hele verden stor sympati med jødene, så det ble stort press for å få til en egen stat. Etter noen år ble den opprettet i det området England hadde lovet bort til jødene (og noen andre grupper).

På den tiden var de fleste naboene blitt selvstendige stater, alle muslimske og sure på alle løftebruddene. Den lille unge jødiske staten Israel følte seg truet midt i dette, og gikk til krig for å vise at de var sterke. Slik har det fortsatt i 60 år.

Husk å sjekke alle opplysninger jeg har gitt deg, for dette er 100% fra hukommelsen. Noe vet jeg at jeg har fra national geografic, så de opplysningene må sjekkes ekstra godt.

I grunnen startet det vel med en Abram som fikk forlenget navnet sitt littegrann og vandret ivei forå tilbe den éne Gud. Han brukte den anledningen til å invadere noen nabofolk og siden da har de hevdet de har rett til å bo akkurat der...

Tenk så mye lurveleven MidtØsten kunne unngått bare ikke Winston hadde vært Pro-Israel...

Skrevet

Hvorfor tar Israelittene mer og mer land fra palestinerne?

De tar ikke. De okkuperer og bygger der ulovlig.

Skrevet

Nå er jeg litt nysgjerrig på forskjellen på det å ta og det å okkupere?

• Liker 1
Skrevet

megabra svar! Skal bruke mye av det.

Skrevet

Er Israel og Palestinia to land? eller samme

Skrevet

Finn kilder til alt. Da kan du fylle ut der det trengs, rette feil jeg kan ha gjort og ha kilder å vise til på slutten av oppgaven. Prøv å få frem begge sider, det kan gi bedre karakter. Lykke til :laugh:

Gjest Evans
Skrevet

Nå er jeg litt nysgjerrig på forskjellen på det å ta og det å okkupere?

Hvis det skal være "virkelig okkupasjon" så er det ingen som eier landet/området/tingen fra før av - men det forkommer ikke lenger i våre dager. Nå er det alltid noen som eier land og områder. Men det er fortsatt greit å bruke ordet okkupasjon hvor man "tar" et annet området/land. Jeg vil ikke si at det er noen forskjell på det å "ta" og det å "okkupere" områder eller land lenger.

Skrevet

Finn kilder til alt. Da kan du fylle ut der det trengs, rette feil jeg kan ha gjort og ha kilder å vise til på slutten av oppgaven. Prøv å få frem begge sider, det kan gi bedre karakter. Lykke til :laugh:

Er Israel og Palestinia to land?

Skrevet

Er Israel og Palestinia to land?

Hm, det er en ting du må finne ut. Jeg vet ikke om de er anerkjent internasjonalt som to helt selvstendige stater, men hvis du spør en palestiner vil svaret være ja. Det var noe om det i nyhetene for noen år siden, med at Palestina ønsket en status i FN som i praksis ville innebære annerkjennelse som et separat land, men jeg husker ingen detaljer eller utfallet.

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skal være ærlig tenker jeg du tok en screenshot, printa det ut og leverte...

Om det er tilfellet tror jeg dessverre ikke du får en god karakter, for personlig syns jeg svaret var mangelfullt og litt på siden av det jeg tror skolen ville ha fra deg..

Lykke til.

Anonymous poster hash: 1ee31...cd1

AnonymBruker
Skrevet

Hm, det er en ting du må finne ut. Jeg vet ikke om de er anerkjent internasjonalt som to helt selvstendige stater, men hvis du spør en palestiner vil svaret være ja. Det var noe om det i nyhetene for noen år siden, med at Palestina ønsket en status i FN som i praksis ville innebære annerkjennelse som et separat land, men jeg husker ingen detaljer eller utfallet.

Antar de ville du skulle vise mer kunnskaper om det temaet her...

Anonymous poster hash: 1ee31...cd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...