Gå til innhold

Bil med hunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om dere kunne hjulpet meg litt med noen forslag til ny bruktbil. Jeg har to hunder og vil gjerne ha plass til dem bakerst, gjerne med mulighet for sveiset gitter.

Kunne godt tenkt meg en turvennlig bil da jeg liker å være ute i skog og mark.

Noen som har noen forslag? :)

Anonymous poster hash: 8176e...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bustyvel

Hvor store er bikkjene dine da? Stor forskjell på en liten dachs og en leonberger mtp. plass baki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er mellomstor den andre er liten, som en dachs :)

Anonymous poster hash: 8176e...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med små/mellomstore hunder kan du egentlig velge relativt fritt.

Vil du ha 5-seter eller 2-seter? Firehjulstrekk eller ei? Hvilken prisklasse og årsmodell tenker du? Hvis du velger en typisk varebil/pizzabil, så sørg for at det ikke er hel vegg mellom kupé og lasterom. Skal man ha hunder baki må det være god sirkulasjon imellom, slik at ikke hundene fryser ihjel/koker uten at du merker tilsvarende temperatur fremme.

For å kjøre trygt med hund i bil må du ha kollisjonssikkert bilbur som er grundig stroppet fast. Det betyr i all hovedsak Herkules (http://www.petworld.no/no/artiklar/hund/hundebur/herkules-bilbur/index.html) eller Variocage (http://www.petworld.no/no/artiklar/hund/hundebur/variocage-bilbur/index.html). Et bilbur skal ikke ha rikelig med plass til hunden, da poenget er å fungere som setebelte og dermed - i en kollisjon - stoppe hunden så tidlig som mulig. Du bør ha bur med skillevegg så hundene ikke trenger å ligge sammen (det går stort sett bra, men i tilfelle sykdom/skade/kollisjon/redsel etc kan det gå veldig galt).

Jeg har en eldre VW Passat som hundebil, og det fungerer helt fint. Som bybil i bratte bakker på vinterføre er den ikke så mye å skryte av, men ellers er det en behagelig bil. Hundene er i Variocage dobbel XL.



Anonymous poster hash: d6903...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint og utfyllende svar. Mine hunder er ikke vant med å sitte i sånne små bur, og de liker gjerne å trykke seg litt inntil hverandre når vi kjører i sikkerhetssele. Kunne det vært mulig med bare gitter mellom bagasjerommet og baksetene og la hundene sitte bakder? Eventuelt hvordan løser man det med sikkerhetsselene til hundene? Eller må man kanskje ha bur da?

Anonymous poster hash: 8176e...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye penger vil du bruke? 60000kr er nok for en fin '96-'98 Volvo 940. Tåler svært røff bruk, har som regel solid metallgjerde til bagasjerommet, som er stort, lyst og vanvittig effektivt (bare en stor boks liksom). Bilen ligger høyt over bakken og er noe av det mest robuste som er bygd utenom massive firehjulstrekkere.

Anonymous poster hash: feb25...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle hunder takler bilbur helt fint. Og det er MYE sikrere enn sikkerhetssele. Det er bare å anskaffe bur, sette dem inn og kjøre til en morsom plass å gå tur, så assosierer de buret med moro. Null problem. Min hund bruker aldri bur ellers, men bilburet er likevel en selvfølge for henne. I buret skal de aller helst ligge (lavest mulig tyngdepunkt), til nøds sitte, under transport, så de trenger ikke masse plass til å boltre seg.

I flere dobbeltbur er skilleveggen uttagbar, så du kan la dem sitte sammen til vanlig og heller sette inn skillevegg ved behov, men jeg ville helst hatt dem adskilt.

Alternativt kan du ha et solid gitter mellom bagasjerom og kupé, og en Variogate (http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=3963) bak, men det vil likevel føre til at hundene har altfor mye plass til å bli slengt rundtomkring i tilfelle bråstopp/kollisjon.

Du har helt rett i at sammenleggbart bur ikke har noe i en bil å gjøre, disse vil bare klappe sammen i kollisjon og kan ta livet av hunden inni. Bilbur må være solide, helsveiset, og gjerne med en sammentrykningssone slik Variocage har, som kan ta av for støt. Skal man bare putre rundt i byen i 30-40 km/t er det ikke nøye, men om man tilbringer litt tid på landeveien så er et skikkelig bilbur verdt investeringen. De er dessuten solide og holder i mange år, så man kan ofte selge det for en fin pris hvis man ikke har bruk for det lengre (ved utskifting av bil eller hunder f.eks.).

Men igjen, angående bil: Budsjett? Antall seter? Firehjulstrekk? Andre spesifikke krav og ønsker?



Anonymous poster hash: d6903...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Yaris Verso og VW Touran er for øvrig klassiske hundebiler i mitt miljø. Ellers et utall forskjellige stasjonsvogner.



Anonymous poster hash: d6903...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...