Fri Skrevet 13. juni 2004 #1 Skrevet 13. juni 2004 Trenger litt hjelp her. Som cirka femti prosent av den norske befolkningen er jeg av hankjønn. Fordelen er at jeg kan stå og tisse, men dette innebærer også at romantikk ikke er min sterke side. Har bodd sammen med den deiligste jenta jeg noen gang har møtt i en liten leilighet i Oslo, i over to år nå. Jeg har det som plommen i egget. Men jeg vet hun ønsker seg noe mer. Som en del jenter jeg kjenner begynte hun å planlegge bryllupet sitt når hun var liten. Hun ønsker å gifte seg og kanskje få barn en gang. Alt hun mangler er mannen hun skal gifte seg med. Selv kunne jeg tenke meg å dra en Arve Tellefsen (få barn når jeg er over 60 år gammel), men som jeg har forstått er ikke slike ting like enkelt for jenter. Men heldigvis er det ikke det å dra en Arve jeg prøver å skrive om her, men om det å gifte seg. Bryllupet er planlagt, så der kan jeg bare møte opp Men det å fri synes hun er min jobb heldigvis, for jeg var ikke klar for å gifte meg på skuddårsdagen. Trusselen om at hun skulle få en boks med gummi hansker hvis hun spurte virket. Men nå har det seg sånn at jeg snart fyller 30 år, å jeg begynner å tvile på den opprinnelige planen. Som var å vente i hvert fall 30 år til før jeg skulle vurdere å gifte meg. Jeg elsker henne, å har tenkt til å spørre henne om hun vil gifte seg med meg. Planen er å fri til henne på 30 års dagen min, da kommer jeg i hvert fall til å huske datoen jeg ba henne om å gifte seg med meg. Å hun har muligheten til å få giftet seg i god tid før hun selv fyller 30, noe som av en eller annen grunn er veldig viktig. Det er her jeg trenger litt hjelp. Jeg har nå litt under tre måneder på meg til å planlegge, hvordan jeg skal gjøre det. Noen penger kan jeg også bruke for at det skal bli en uforglemmelig dag for henne. Det skal skje på en uke dag, så å reise langt er ikke mulig. Men jeg mangler en god ide. Hvordan ville du fri eller blir frid til? Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.
Gjest MrsL Skrevet 13. juni 2004 #2 Skrevet 13. juni 2004 Skal du ha stort 30 års kalas da? Tror du hun ville likt å bli fridd til fremfor andre eller vil hun like best at det bare er dere to?
Saeria Skrevet 13. juni 2004 #3 Skrevet 13. juni 2004 Hvis dere bare skal være dere to under frieriet kan du jo ta den klassiske, men akk så romantiske, restaurant med god mat og ringen i champagneglasset hennes. Da kan du bestille bord i forveien, snakke med kokken eller noen andre ansatte om hvordan alt skal organiseres, komme med blomster som gjemmes under bordet før dere kommer, og ved desserten serveres det en god dessert og champagne med ring i til henne. Du kommer med det berømte spørsmålet og gir henne blomstene. En klassiker!
Bokalven Skrevet 13. juni 2004 #4 Skrevet 13. juni 2004 Hvordan ville du fri eller blir frid til? Det kommer veldig ann paa jenta. Selv hadde jeg faatt panikk og hetta skulle han ha gaatt ned paa kne... Nei, jeg er av typen som liker aa vaere med paa aa bestemme hva og hvordan, saa jeg likte maaten vi gjorde det paa: Vi diskuterte det oss imellom og ble enige. Hadde vaert enklere om du sa noe mer om hvordan hun er som person, for hva kvinner liker er veldig individuelt.
Gjest Ethereal Skrevet 13. juni 2004 #5 Skrevet 13. juni 2004 Jeg hadde definitivt fått hetta av å bli fridd til foran et stort publikum; jeg er selv av den private typen. Men du kjenner henne og hennes personlighet best: hva ville HUN sette pris på???
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2004 #6 Skrevet 13. juni 2004 Jeg er en privat person, og ville blitt flau av å bli fridd til foran andre. jeg er heller ingen tilhenger av klisjeer, som å gå ned på kne, ha ring på forhånd osv. Men en god middag, koselig stemning, eller rett og slett gjøre det midt i daglige gjøremål ville gjort susen. For meg ville det vært helt fantastisk om jeg gjorde noe kjedelig husarbeid, og han kom og spurte. Irl ble jeg fridd til på restaurant (diskret) og det var flott.
Lala Skrevet 13. juni 2004 #7 Skrevet 13. juni 2004 Spiller ingen rolle! Fantastisk uansett. Men personlig ville jeg foretrukket at det ikke var forann en hel drøss med folk!
Aelwyn Skrevet 13. juni 2004 #8 Skrevet 13. juni 2004 Liker dere og fly? Slik som her jeg bor finnes det et sjøfly og få leid. Hva med og fly et sted i f.eks skjærgården eller en plass som betyr noe for dere begge, og overrask henne der med oppdekt bord, musikk, noen som kan servere, levende lys etc, og så under desserten så kan du spørre? Lurifuxa er i det romantiske hjørnet i dag...
Edie Skrevet 13. juni 2004 #9 Skrevet 13. juni 2004 Om tre måneder? Du kan jo satse på at det fint vær og ta en Ari! Strø blomster fra huset og ut i det fri til en piknik. Fortell hvor mye hun betyr for deg og hvorfor du vil dele livet ditt med henne... Romantisk, ikke fullt så diskrét, men allikevel ikke foran mange mennesker..
Fri Skrevet 28. juni 2004 Forfatter #10 Skrevet 28. juni 2004 Wow.. hadde aldri venta meg så mange svar. Takk for hjelpen, men kom gjerne med flere forslag for jeg har ikke bestemt meg enda. 30 års dagen kommer til å bli feiret med en stor fest. Men jeg tror jeg kommer til å feire bursdagen helgen etter slik at jeg kan fortelle nyheten til alle mine venner samtidig, hvis hun da vil ha meg. Jeg tror hun vill foretrekke noe mer romantisk, med mine venner har det en tendens til å bli litt vell utagerende festing. Å selv om hun er med på festene er hun ikke så glad i dem som meg. Å fri til henne på en restaurant høres bra ut, men jeg håper jeg klarer å finne på noe litt annerledes. Men jeg har tenkt å legge opp hele kvelden å mat må vi jo ha, så kanskje jeg skal be henne med på restaurant først. Slik at hun får et romantisk måltid, før jeg overrasker henne med noe mer. Men jeg får fortelle dere litt mer om henne, hun liker å gå på kino, reise, spise på restaurant, dykke, trene, være sammen med familie og alt som innebærer fart og spenning. Som Poirot skrev, er jeg litt usikker på det med ring. Selv har jeg ingen formeninger om ring, er ganske sikker på at hun ville like hva en jeg kom med. Hun er ikke materialistisk (blir det da å ta en Madonna?)….. men jeg tror hun vet godt hva hun liker. Det er tross alt en Mandag, kan jeg ”alliere” meg med en gullsmed å ta henne med til butikken slik at hun kan velge en ring, eller blir det teit? Noen som vet om en bra butikk, det vil si i Oslo eller omegn? Likte fly ideen til Lurifuxa, må sjekke om det er noen muligheter til det i Oslo området. Jeg må bare tenke på at vi skal tilbake også. Å ta en Ari (strø blomster) var en god å romantisk ide (som sakt romantikk er ikke min sterke side). Store muligheter for at jeg bruker denne, selv om det ikke blir fra huset (vi bor i en blokk å det kan nok virke litt rart på naboene). Å jeg burde vell finne et sted under tak i tilfelle dårlig vær. Tenker nå på å ta inn på et hotell/hytte slik at vi kan reise litt uten å måtte stresse hjem (i hvert fall ikke før morgenen etter). Vet ikke alle ideene her passer så godt sammen, rekke en god (lang) middag, en fly/båt/bil tur før jeg frir til henne å drar henne med til en gullsmed (som da ville være stengt for lenge siden). Må tenke litt mer på det her. Så forløpig plan er å ikke ta en Arve (vente til jeg er over 60), men å ta en Ari (strø blomster) og håpe at hun ikke blir Madonna (en material girl). Noen flere ideer?
Lullu Skrevet 28. juni 2004 #11 Skrevet 28. juni 2004 Personlig syntes jeg det var utrolig flott at han hadde plukket ut en ring. Kun jeg som fikk ring, diamantring m/ blå safir. Gifteringene gikk vi deretter og plukket ut sammen. Det er nok vanlig for gullsmeden at frieren betaler for ringen, men selvsagt kan bytte om den ikke faller i smak. Lykke til med frieriet!! Og send oss gjerne referat
Piarina Skrevet 28. juni 2004 #12 Skrevet 28. juni 2004 Jeg må si det bruste ekstra inni meg da min kjære gikk ned på kne, så jeg syns det er veldig stas med frier-kneling! Han hadde ikke ring da, den plukket han ut noen dager senere, og akkurat det savnet jeg faktisk litt... Å gå til gullsmeden sammen for å ta ut ring høres bra ut, men det kan være vanskelig å overse prislappene da...enten på den ene eller den andre måten.
Lullu Skrevet 29. juni 2004 #13 Skrevet 29. juni 2004 Jeg må si det bruste ekstra inni meg da min kjære gikk ned på kne, så jeg syns det er veldig stas med frier-kneling! Helt enig!
:-) anna Skrevet 29. juni 2004 #14 Skrevet 29. juni 2004 Det mest romantiske er å gjøre noe helt dagligdags og så vise at det hele er langt fra dagligdags men derimot gjennomtenkt og organisert bare for henne. Hva med å ta henne med for å se en film hun virkelig liker... Og så avtale frieriet med kinoen på forhånd. Kanskje kan du for eksempel få inn et frieri i reklamen før kinoen... Og når det går opp for henne hva som skjer så setter du deg på kne ved siden av henne. Kanskje kan du til og med få til en avtale med en gullsmed om at en av de ansatte kommer inn ekstra på kvelden slik at dere kan få komme rett etter kinoen og plukke ut ringer. Så kan du bestille bord på en fin restaurant (Bristol grill f.eks) Og etter middagen så viser det seg at dere ikke skal hjem, men derimot overnatte på hotellet. (Og om det er mulig så kan du kanskje ringe og snakke med sjefen hennes og spørre om hun kan komme litt senere dagen etter slik at dere kan spise laaang deilig hotellfrokost.) Det er også veldig søtt å ringe til foreldrene hennes og be om deres velsignelse.
Gjest Lompa Skrevet 29. juni 2004 #15 Skrevet 29. juni 2004 Du kan gjøre det så hverdagslig og hyperenkelt at hun ikke aner hva som skjer før du sitter der på kne med ringen....Helt ordinær tv-kveld hjemme, med burger og brus var min kjæres måte å gjøre det på. Colaen hadde han "glemt" å sette i kjøleskapet slik at han måtte hente isbiter til oss.Min vane tro satt jeg og tygget på isbiten da jeg plutselig merket noe som var annereledes.Og spyttet ut en nøkkelring! Da jeg snudde meg for å spørre hva i huleste dette var, gikk han ned på kne og holdt frem esken med ringen og sa: Jeg elsker deg.Vil du gifte deg med meg? Og nå er det bare to måneder igjen...
apriljente Skrevet 29. juni 2004 #16 Skrevet 29. juni 2004 Hun likte å dykke? Hvorfor ikke ta henne med på en dykketur - gjerne i eksotiske farvann. Og der, - under vannets overflate blandt koraller- fisker og sjødyr - tar du henne inntil deg og ser henne dypt inn i øynene. Samtidig åpner du en lekker eske hvor du viser frem ringen. Ta henne så i hånden og før henne til overflaten hvor du spør "vil du gifte deg med meg"..... ;O) Sørg for å ha champagne ombord i båten *Sukk*
Gjest Raggs Skrevet 1. oktober 2004 #17 Skrevet 1. oktober 2004 Hei der dere alle sammen. Takk for all hjelp min kjæreste har fått av dere i forbindelse med hvordan han skulle fri. Jeg likte mange av måtene deres, men den han valgte var dog den beste. Det hele startet med at han ikke ville fortelle meg hvilken restaurant hyan ville ta meg med til på han 30-års dag. Irritert som jeg ble fordi jeg viste jo plutselig ikke hvordan jeg skulle kle meg. *Sukk... jenter altså* Han sa vi skulle på uterestaurant og av vi kom til å være ute i hvertfall 2 timer. Så jeg kledde meg etter det. Og av alle ting på denne uterestauranten kunne man ha med seg husdyr. Kan tro jeg lurte! Ja, jeg jobbet med å finne ut av hva han hadde opp i ermet så hardt at han kom til å kjøre feil..... Men etterhvert som vi var på rett vei og skulle ut av bilen for å gå, skjønte jeg at vi skulle på hytte og at der var det andre mennesker, ettersom vi ikke hadde noe mat med. Det blir hyggelig tenkte jeg, men tro dere meg, jeg fikk hakeslepp da jeg kom frem. Ikke var det noen andre der og slettes ikke hverken varme,strøm eller vann der. Men en liten primitiv hytte helt nede til sjøen. Sukk, tenkte jeg. Men der inne i den lille hytta hadde han mat og vin og mere til. Han disket opp med forrett, hovedrett og dessert og vi satt foran ingangen til hytta og så på solnedgangen og på månen som stod opp. Da mens månen skinte som en sol på vannet, sa han jeg må spørre deg om noe. Han knelte foran meg og fridde. Tårene kom spontant og hjertet holdt på å sprenges. Der satt han og ventet på svar. Og gråtekvalt fikk jeg hikstet opp et JA!!!! Så nå blir det bryllup til neste år i august/september/oktober. GLEDER MEG!! Og føler meg priviligert som han en så flott kjæreste, øhh forlovede.
Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2004 #18 Skrevet 1. oktober 2004 Gratulerer Raggs & Fri! Så fanastisk flott! Du er jammen heldig som har en sånn romantisk (joda han er det, selv om han påstår han ikke er der selv, han har jo planlagt frieriet i tre måneder!!!) forlovede! Lykke til!
Linn3c Skrevet 3. oktober 2004 #20 Skrevet 3. oktober 2004 Slik gjorde eg det *peike nedover*, og eg er jente, så det vart skotårsdagen for oss..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå