AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Nå håper jeg det er noen flinke diagnostikere her, jeg har oppgave til dere! Jeg er en 26 år gammel kvinne som siste året har hatt en del plager som jeg føler meg usikker på. Jeg har fra tidligere hatt mistenkt Fibromyalgi, men ingen diagnose da jeg ikke hadde så tørre slimhinner. Har periodevis betente og smertefulle ledd. Jeg har en følelse av at dette tidsperspektivet har gjort at det er noe mer enn bare tilfeldige,separate episoder: 2012-2013: Har hatt 5-10 episoder med besvimelsesfølelse. Spesielt når jeg står lenge i ro (kø'er i butikker og flyplasser, etc). Mai 2013: Starter utredning for infertilitet, fant noe uregelmessigheter på celleprøve av livmorhals, innkalles om 9 måneder. Juli 2013: Sterke smerter ved menstruasjon, samtidig fikk jeg en hoven lymfeknute rett foran høyre øre som var vond og ubehagelig, ca 2 cm i diameter. Noe nattlig feber i 2-3 dager. Lymfeknuten ble ørlite mindre, men har vedvart. August 13: Neste menstruasjon gav like store smerter, fikk ny lymfeknute på høyre side av hodet hovnet veldig opp og klødde, følte meg influensasyk i 3-4 dager, men aldri helt syk. Sykdomsfølelsen og lymfeknuten forsvant etter disse 3-4 dagene. September: 4-5 nye lymfeknuter på høyre side av hals/hode kommer og går 3-4 dager på, så borte i 5-6 dager, for så å komme tilbake. Smertefølelse i hodet/øre, som forsvant like raskt som lymfeknutene. Noen netter med feberfølelse, ikke alltid kombinert med lymfeknutene. Reagerte på at jeg en periode på 2-3 dager hadde mye skjelvinger i venstre hånd når jeg f.eks skulle holde kniv og gaffel. Oktober: Mange flere lymeknuter som kommer og går, ca 12-14 stykker. Blir sendt til Revmatologisk utredning, masse blodprøver tas. Fortsatt nattlige hetetokter, økende konsentrasjonsproblemer. Desember 2013: Ultralyd av lymfeknutene viser ingen tegn til uregelære lymfer (kreft). Erklæres friskmeldt fra Revmatologen. Hadde to episoder der jeg fikk helt snodig syn (ser plutselig ting røre seg i sideblikk selv om det ligger i ro, og noen sekunder der jeg ikke klarer å fokusere på TV/pc'skjerm). Smerter og hovne bryst (ikke gravid, testet meg). Februar 2014: Ny sjekk etter celleprøven på infertilitetsutredning, viser forstadie 2 (av 3) til livmorhalskreft. Har plagdes siden januar med hovne lymfer under armer, bryst og rundt hele hals/hoderegionen (talte en dag 22 hovne lymfer i hode/halsregion, ytterligere 5 klumper på resten av kroppen). Noen forsvinner, mens andre vedvarer. April 2014: Har opplevd 2-3 episoder/dager der venstre hånd skjelver, får fortsatt anfall ca 3-4 ganger i måneden med rart syn. En episode på 2-3 dager med rar svimmelhetsfølelse, det "gynger" gjennom hele kroppen som om man er på sjøen, fra tær og oppover. Følelse av at jeg oftere mister ord, og vimser mer. Ørebetennelse som går over av seg selv, det kom og avtok samtidig med lymfeknuter. I dag: Fortsatt 6-7 aktive lymfeknuter som lever sitt eget liv. Har hele denne perioden hatt lavt energinivå, og tåler ikke å være mye ute i sosiale sammenhenger uten å bli veldig sliten og irritabel, samme gjelder fysisk aktivitet. Føler ofte at jeg "bare må legge meg ned". Jeg har hatt mange ymse ting også som jeg ikke orker å nevne her, da de bare har oppstått 1-2 ganger i perioden. Resten av tingene ser ut til å være vedvarende. Av blodprøver har vi utelukket Epstein Barr, Borreliose, stoffskifte, struma, ingen tegn til kreft av blodprøver. Fastlegen vet ikke engang hvilken avdeling han vil henvise meg til/hvor dette kan utredes. Jeg ønsker å få tatt MR i forhold til mulig MS / tumor, men er usikker på om legen vil henvise meg. Jeg føler ikke selv at disse to diagnosene er helt passende for meg heller, så jeg vet ikke helt selv. Er det noen som kan si at de har hørt om noe likt dette, eller hatt det slikt selv? Anonymous poster hash: 70482...31a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Glemte å skrive at jeg har D-vitaminmangel, aner ikke om det bør tas i betraktning. Anonymous poster hash: 70482...31a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Jeg vil ikke anbefale å spørre om slikt her. Du vil få mange svar som er både gale og skremmende, og du kan ikke gi nok informasjon til å få en diagnose. Jeg anbefaler at du i samråd med legen din går gjennom de vanligste blodprøvepanelene og prøver å korrigere det som måtte være av korrigerbare avvik (f. eks. D-vitaminmangelen din), og deretter tar opp status på symptomer og plager. Kanskje bør man også se på utstryk av blodet ditt i mikroskop, for å se om det er morfologiske forandringer som kan tilskrives tilstander i benmarg, eller medfødte genetiske defekter. Nyrefunksjonen din bør testes. Finner man ikke noe her, må man kanskje til med bildediagnostikk, kanskje MR av både hjerne og binyrer, kanskje bør du til endokrinologisk undersøkelse. Det er veldig, veldig vanskelig å si noe mer konkret enn dette.Anonymous poster hash: 0d911...9f6 2
Gjest Skrevet 11. mai 2014 #4 Skrevet 11. mai 2014 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Ann Christin - MOD -
Fremhevede innlegg