Gå til innhold

Et tap at husmorvikaren forsvant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp den tiden da det var husmorvikar.

Da min mor ble syk,og var borte to mnd kom husmorvikaren.

Hun kom hjem til oss, bodde hos oss.

Hun lagde mat, stekte vafler,hjalp oss med lekser. Hun var der for oss.

Vi kunne være hjemme, vi var trygge.

Hva med i dag? det fins ingen ordning for de som ikke har familie de kan bruke. Hva er alternativet da? Barnevernet. Da kan ungene havne hios vilt fremmede mennesker. Og det må være traumatisk nok at foreldre er syk og blir borte, om de ikke skal fjernes fra hjemmet i tillegg.

Man vet aldri når sykdom dukker opp, hva med ulykke. Begge kan ta lang tid, eller kort tid.

Vi vet hvordan det er om ungene kommer inn under bv.

Hva med foreldre som trenger veiledning etter de kommer hjem, er de heldig får de besøk av helsesøster.

Hva med foreldre som sliter med sykdom, er sliten eller hva det måtte være. Mange av de går lenge alene og sliter før de får hjelp, gjerne da av bv.

Hva om husmorvikar steppet inn. Fikk unger på skolen, tok husarbeide og oppmuntret mor. Istedenfor at hun skal slite alene, ?

Tror mange kunne vært spart for bv, og utgifter til bv hadde gått ned.

Har du tenkt over hva som ville skje med barna dine, du som ikke har familie til å steppe inn? Om du skulle bli syk, innlagt, utsatt for en ulykke. Hva vil skje med barna dine

Noen har familie, men kan de steppe inn hele tiden og være der for barna hele tiden?

Hva med deg som ikke har noen?

Anonymous poster hash: 0169b...302
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor hen er far hen da??? Klarer han ikke å rydde, vaske, følge opp med skole, klær og mat uten at det er en kvinne der???

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvor hen er far hen da??? Klarer han ikke å rydde, vaske, følge opp med skole, klær og mat uten at det er en kvinne der???

Det er ikke alle som har en far heller. Det viser da masse tråder her inne om .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en av grunnene til at en husbond er greitt å ha. Du kan vel leie noen selv kanskje? Staten kan ikke betale for alt her i livet, det hadde vert urettferdig og gjort folk totalt udugelige og tankeløse.

Anonymous poster hash: b2444...981
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke alle som har en far heller. Det viser da masse tråder her inne om .

Viser masse tråder her inne det???

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser du for deg at dette skal organisere, TS? Tror du noen vil være villig til å stadig være på flyttefot og ikke ha fast arbeidstid?

Anonymous poster hash: 2d3a3...767
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at det finnes i Bergen. Alle kommuner burde få de tilbake

Tlbudet i Bergen er heller ikke slik som du beskriver i HI. Tilbudet i Bergen ytes kun i ukedagene og på dagtid, husmorvikaren flytter ikke inn.

Anonymous poster hash: 2d3a3...767

Skrevet

Selv om det finnes i bergen så er det ikke noe i akuttsituasjoner. Søknaden tar mange uker å behandle. Var selv i en situasjon en gang der jeg kunne trengt det, men eneste alternativet var å skrive meg selv ut fra sykehuset og trå til.

AnonymBruker
Skrevet

Før i tiden bodde husmorvikar hjemme hos folk der det ikke var noe far. Ellers var hun i hjemmet til far kom fra jobb, og hun kom om morgenen før far dro.

Jeg vet ikke hvordan det skal organisereres, men tror ikke det er vanskeligere i dag enn før.

Spørsmålet er hva gjør folk som ikke har familie

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en mor som har vært borte fra barna i 2 mnd på grunn av sykdom, og jeg vil nok ikke være det selv heller. Vi har også barnehager og skoler og SFO slik at barna er jo lite hjemme og. Dessuten vil jeg nok få barn med en jeg er sammen med slik at han kan ta seg av barna om det er noe og motsatt. Man kan også ansette dagmamma f.eks om det er nødvendig. Ei jeg vokste opp sammen med bodde kun hos sin far og han var mye borte, så de hadde ei dame som bodde der og var som en mor.

Anonymous poster hash: 346bc...ecd
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde husmorvikar når jeg var rundt 6. Mamma hadde ett kompisert brudd i benet, pappa jobbet for å få endene til å møtes. En liten bror på 1 år. Husker fortsatt hvordan hun så ut og at hun lagde de beste pannekakene. Helt suverent å kunne få hjelp når det trengs.

Anonymous poster hash: 0c9ed...029
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde husmorvikar hjemme da jeg var tenåring på tidlig 90-tall. Som regel var den en fast dame som kom noen timer flere ganger i uka og tok unna husarbeid i hjemmet. Min mor var alvorlig syk (og døende faktisk), vi var flere mindreårige barn og min far (vi barna også btw) slet mye med situasjonen. Det var helt ærlig en livredder som kom i huset og stelte litt for oss... Husker henne enda med et varmt hjerte, morsom dame som gjorde en viktig jobb for en familie i krise!

Ja, jeg synes det er et tap for sammfunnet at tilbudet knapt finnes i dag. Selv om man har familie og venner som kan stille opp innimellom, det er noe annet å ha et fast tilbud der man ikke trenger å føle at man sliter på omgivelsene i tillegg...

Anonymous poster hash: 40755...ad9
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en mor som har vært borte fra barna i 2 mnd på grunn av sykdom, og jeg vil nok ikke være det selv heller. Vi har også barnehager og skoler og SFO slik at barna er jo lite hjemme og. Dessuten vil jeg nok få barn med en jeg er sammen med slik at han kan ta seg av barna om det er noe og motsatt. Man kan også ansette dagmamma f.eks om det er nødvendig. Ei jeg vokste opp sammen med bodde kun hos sin far og han var mye borte, så de hadde ei dame som bodde der og var som en mor.

Stakkars deg. Ta deg en tur på rADIUMSHOSPITALET ELLER PÅ SUNNÅS, SPØR FOLK HVOR LENGE DE HAR VÆRT BORTE HJEMMEFRA

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne hatt stor nytte av et slik tilbud da mamma døde. Ingen av oss barna var så små at vi trengte "barnepass", men vi følte oss så hjelpesløse og alene. Noen som kom og hjalp oss med litt huslige oppgaver ville gjort underverker.

For all del, vi sultet ikke og fant raskt ut hvordan vi bruker en vaskemaskin. Men jeg måtte ta en husmorrolle overfor yngre søsken.

Anonymous poster hash: 5b14e...86a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff. I dag har vi enten mann eller øvrig familie som kan ta seg av ungen. Ellers er ungen i barnehage eller annen plass. Det får da være grenser.

Anonymous poster hash: b2444...981
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en mor som har vært borte fra barna i 2 mnd på grunn av sykdom, og jeg vil nok ikke være det selv heller. Vi har også barnehager og skoler og SFO slik at barna er jo lite hjemme og. Dessuten vil jeg nok få barn med en jeg er sammen med slik at han kan ta seg av barna om det er noe og motsatt. Man kan også ansette dagmamma f.eks om det er nødvendig. Ei jeg vokste opp sammen med bodde kun hos sin far og han var mye borte, så de hadde ei dame som bodde der og var som en mor. Anonymous poster hash: 346bc...ecd

Kreft, hjerneslag, ulykker så man må lære seg å gå igjen, koma osv. Aldri hørt om?

Og alle kan ende opp med å gå i fra hverandre, selv om du finner drømmeprinsen og få 5 barn med han så kan forholdet ta slutt.

Anonymous poster hash: 0d13e...ea1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg. Ta deg en tur på rADIUMSHOSPITALET ELLER PÅ SUNNÅS, SPØR FOLK HVOR LENGE DE HAR VÆRT BORTE HJEMMEFRA

Ro ned blodtrykket to hakk, og så kan vi diskutere når du klarer å oppføre deg.

Selv om det finnes mennesker som er borte fra barna så lenge, så betyr det fortsatt ikke at jeg har møtt noen, og jeg ser ikke hvorfor jeg skal møte noen av de heller. Moren til min ekskjæreste hadde kreft da han var liten, og hun var alltid hjemme :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nemlig!

Hilsen en som mistet mamma til kreft og måtte bli "husmor" selv.

Anonymous poster hash: 5b14e...86a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...