Gå til innhold

Norsk privatisteksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg skal ha privatist eksamen i norsk nå på tirsdag og lurte på om det er noen som har noen tips til hva som kan være ekstra viktig å fokusere på?

Lurer også på om det er noen som vet om man må sende inn særemnet, eller om man i det hele tatt skal ha med det? :)



Anonymous poster hash: 18ac9...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KrissyHart

særemnet brukes til muntlig eksamen, ikke skriftlig

er det muntlig så spør de deg ut ang særemnet. du må ikke vise det men du må oppgi kildene.

særemnet skal tas med på eksamen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

særemnet brukes til muntlig eksamen, ikke skriftlig

er det muntlig så spør de deg ut ang særemnet. du må ikke vise det men du må oppgi kildene.

særemnet skal tas med på eksamen

det er muntlig, glemte å skrive det :)

er du sikker på dette?

Anonymous poster hash: 18ac9...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

ja, jeg måtte aldri sende inn noe særemne, hadde det med på muntlig. muntlig er delt opp i 3 deler,

en omhandler særemnet. en omhandler tolkninger av f.eks dikt, novelle, norrøn. og siste delen er vel språkhistorie. om ikke det er forandret siden jeg tok det da. jeg tok i 2007

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg måtte aldri sende inn noe særemne, hadde det med på muntlig. muntlig er delt opp i 3 deler,

en omhandler særemnet. en omhandler tolkninger av f.eks dikt, novelle, norrøn. og siste delen er vel språkhistorie. om ikke det er forandret siden jeg tok det da. jeg tok i 2007

Ja, okei! takk for svar, da :)

Er det noen som har hatt det i det siste som vet noe mer om det? :)

Anonymous poster hash: 18ac9...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okei! takk for svar, da :)

Er det noen som har hatt det i det siste som vet noe mer om det? :)

Anonymous poster hash: 18ac9...a41

Muntlig er ikke slik lenger! Som oftest går du inn i et rom, trekker et emne og får en halvtime forbredelestid. Så henter de deg og du skal presentere det, så vil lærer spørre deg litt rundt emne og til slutt vil eksaminator stille deg et spørsmål som har med noe annet enn det emnet du presenterte. Eksaminator kan stille deg spørsmål om særemne, men da skal du bare forklare hva du hadde om, hva problemstillingen var og hvordan du gjennomførte oppgaven. Så det er greit kjenne til særemne fra før, men det er bare et tilleggspørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muntlig er ikke slik lenger! Som oftest går du inn i et rom, trekker et emne og får en halvtime forbredelestid. Så henter de deg og du skal presentere det, så vil lærer spørre deg litt rundt emne og til slutt vil eksaminator stille deg et spørsmål som har med noe annet enn det emnet du presenterte. Eksaminator kan stille deg spørsmål om særemne, men da skal du bare forklare hva du hadde om, hva problemstillingen var og hvordan du gjennomførte oppgaven. Så det er greit kjenne til særemne fra før, men det er bare et tilleggspørsmål :)

Jeg hadde norsk muntlig som privatist for 2 uker siden og det foregikk akkurat som hun før deg beskreiv det.

Fikk tolkning av en tekst fra pensumlista, en språkhistorie/dialekt/retorikk-del og presenterte særemnet mitt. Hadde 30 min forberedelse.

Sendte ikke inn særemnet, og viste heller ikke fram noe. Ble heller ikke spurt om kildebruk.

Fikk bortimot ingenting om litteraturhistorie, annet enn et raskt spørsmål om perioden teksten var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde norsk muntlig som privatist for 2 uker siden og det foregikk akkurat som hun før deg beskreiv det.

Fikk tolkning av en tekst fra pensumlista, en språkhistorie/dialekt/retorikk-del og presenterte særemnet mitt. Hadde 30 min forberedelse.

Sendte ikke inn særemnet, og viste heller ikke fram noe. Ble heller ikke spurt om kildebruk.

Fikk bortimot ingenting om litteraturhistorie, annet enn et raskt spørsmål om perioden teksten var fra.

Så merkelig! Kanskje er det forskjellig fra fylke til fylke? Holder selv på med privatisteksamen, og har fått utdelt diverse prøveeksamner som har vært slik jeg sa. Typiske oppgaver var "forklar modernismen og velg ut tre typiske forfattere" eller "norsk språkhistorie på 1800 tallet"

Nei, da vet jeg ikke! Hehe! Håper ikke jeg blir overrasket når jeg skal opp til uka i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig! Kanskje er det forskjellig fra fylke til fylke? Holder selv på med privatisteksamen, og har fått utdelt diverse prøveeksamner som har vært slik jeg sa. Typiske oppgaver var "forklar modernismen og velg ut tre typiske forfattere" eller "norsk språkhistorie på 1800 tallet"

Nei, da vet jeg ikke! Hehe! Håper ikke jeg blir overrasket når jeg skal opp til uka i hvertfall!

Oi! Det er gigantisk forskjell på oppgavene! Forbered deg på begge deler om du kan, så blir det mindre sjokk om du ikke får den typen oppgave du nå har fokusert på :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde norsk muntlig som privatist for 2 uker siden og det foregikk akkurat som hun før deg beskreiv det.

Fikk tolkning av en tekst fra pensumlista, en språkhistorie/dialekt/retorikk-del og presenterte særemnet mitt. Hadde 30 min forberedelse.

Sendte ikke inn særemnet, og viste heller ikke fram noe. Ble heller ikke spurt om kildebruk.

Fikk bortimot ingenting om litteraturhistorie, annet enn et raskt spørsmål om perioden teksten var fra.

Mulig det er forskjell fra fylke til fylke, ja, men også rart at det skal være så stor forskjell! Jeg har derimot fått beskjed om at jeg har 40 minutter forberedelsestid.

Er det slik at man ikke kan ha med manus?

Anonymous poster hash: 18ac9...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...